Czy fundusze uzyskane z festynu i przeznaczone na cele statutowe Zespołu Szkolno-Przedszkolnego przez (...)

Czy fundusze uzyskane z festynu i przeznaczone na cele statutowe Zespołu Szkolno-Przedszkolnego przez Radę Rodziców są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rady przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 25 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego Rady Rodziców ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego Rady Rodziców. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r. Znak IBPBI/2/423-205/13/AK wezwano Wnioskodawcę o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 25 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Rada Rodziców działająca przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym chciałaby przed zakończeniem roku szkolnego zorganizować festyn w plenerze wokół szkoły, jak i na jej terenie. Festyn organizowany jest dla uczniów uczęszczających do ww. placówki a także dla mieszkańców okolicznych osiedli. Przy organizowaniu festynu będą brały udział nie tylko osoby z Rady Rodziców, ale także rodzice, nauczyciele i dzieci z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.

W tej chwili czynione są przygotowania do organizacji festynu, na którym nie zabraknie wypieków i bigosu ze szkolnej stołówki, prac wykonanych przez dzieci, kiermaszu książek, turniejów sportowych i kulturalnych, z których fundusze zasiliłby budżet Rady Rodziców. Plan jest wstępny i podlega jeszcze dyskusji. Na chwilę obecną czynione są starania o osoby mogące wesprzeć, czy też pomóc przy realizacji planu jakim jest festyn szkolny. Fundusze zebrane z festynu będą przeznaczone na zakup pomocy dydaktycznych, na dofinansowanie do imprez szkolnych, zakup nagród dla uczniów na koniec roku szkolnego, książek dla szkolnej biblioteki itd., zgodnie z regulaminem Rady Rodziców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy fundusze uzyskane z festynu i przeznaczone na cele statutowe Zespołu Szkolno-Przedszkolnego przez Radę Rodziców są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

W myśl art. 54 ust. 8 ustawy z 07 września 1991 r. o systemie oświaty, Rada Rodziców w celu wspierania działalności statutowej szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin działalności Rady Rodziców zgodnie z art. 53 ust. 4 ustawy o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwalnia się z podatku jednostki budżetowe (szkoły). Zatem Rada Rodziców realizująca zadania swojego regulaminu jest również zwolniona z podatku od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Oprócz tego Rada Rodziców realizuje cele statutowe szkoły, które pokrywają się z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Zatem dochody osiągnięte przez Radę Rodziców, bez względu na źródło pochodzenia, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, pod warunkiem że zostaną one przeznaczone na cele statutowe Rady Rodziców pokrywające się z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Reasumując fundusze uzyskane z festynu są zwolnione z podatku zgodnie z ustawą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?ustawa o pdop?) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy updop mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Rada Rodziców działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez rady rodziców wymaga zatem odniesienia się do przepisów tej ustawy. Zgodnie z art. 53 ust. 1 powołanej ustawy, w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.

Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.

Do kompetencji rady rodziców, zgodnie z art. 54 ust. 2 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:

  1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
    1. programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
    2. programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
  2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 34 ust. 2;
  3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2000 r. sygn. akt I SA 943/00, ?rada rodziców jest organem społecznym reprezentującym rodziców uczniów, ale tylko wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty. Na podstawie art. 57 ust. 1 tej ustawy jest ona upoważniona do występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, ale tylko do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.?

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że Rada Rodziców, utworzona przez rodziców uczniów jako ich reprezentant, jest wyłącznie wewnętrznym organem Szkoły. Rada Rodziców będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym Szkoły, nie może zatem samodzielnie występować w obrocie prawnym. Rada Rodziców nie ma osobowości prawnej i nie jest odrębną od Szkoły jednostką organizacyjną. W tej sytuacji Rada Rodziców nie może być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o pdop.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o pdop, zwalnia się od podatku jednostki budżetowe.

W świetle powyższe to Szkoła, przy której funkcjonuje Rada Rodziców będąca jednostką budżetową realizującą zadania na podstawie swojego statutu jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o pdop.

Jak wykazano powyżej, Rada Rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym. Wnioskodawca, jako wewnętrzny organ Szkoły, nie może zatem samodzielnie występować w obrocie prawnym; nie ma bowiem osobowości prawnej jak również nie jest samodzielną, odrębną od Szkoły jednostką organizacyjną. Tym samym nie może więc być uznany za odrębnego od Szkoły podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu powołanego wyżej art. 1 ustawy o pdop.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, iż fundusze uzyskane z festynu i przeznaczone na cele statutowe Szkoły przez Radę Rodziców nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe, aczkolwiek z innych względów niż przedstawione przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika