Czy pomimo poniesionej straty podatkowej właściwym było naliczenie i odprowadzenie podatku dochodowego (...)

Czy pomimo poniesionej straty podatkowej właściwym było naliczenie i odprowadzenie podatku dochodowego od opłat na PFRON.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z 28 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 04 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na wpłaty na PFRON w sytuacji poniesienia straty podatkowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 02 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na wpłaty na PFRON w sytuacji poniesienia straty podatkowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1331/09/PC wezwano do ich uzupełnienia.

Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 04 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zespół Opieki Zdrowotnej jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej działał do 30 czerwca 2009r. Organem założycielskim był Powiat.

Uchwałą z dnia 17 lutego 2009 r. Rada Powiatu postanowiła dokonać likwidacji Zespołu Opieki Zdrowotnej. Datą otwarcia likwidacji był dzień 01 lipca 2009 r.

Z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności Zakład korzystał z zapisów art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponieważ dnia 30 czerwca 2009 zakład zakończył swą podstawową działalność w/wym. przepisy art. 17 przestały obowiązywać. Wobec powyższego wszystkie dochody z lat poprzednich nie wydatkowane na działalność statutową należało opodatkować.

Zakład prowadził w trybie ciągłym ewidencję dotyczącą wydatkowania środków zadeklarowanych na działalność statutową. I tak na koniec roku 2008 narastająco dochody zadeklarowane na działalność statutową, a nie wydatkowane do dnia 30 czerwca 2009 r. wyniosły 1.538.417,03 zł.

Z uwagi jednak na wejście w życie zmian w Ustawie dotyczących momentu zaliczania w koszty uzyskania przychodów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, pod warunkiem ich terminowego uiszczania (art. 15 pkt 4 e-h), a obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009r., na dzień zakończenia działalności (30 czerwca 2009r.) wystąpiła strata podatkowa w kwocie ? 2.731.698,12 zł.

Nawet po uwzględnieniu zadeklarowanej w roku poprzednim kwoty na działalność statutową i uwzględnieniu jej w bieżącym okresie sprawozdawczym nadal pozostaje strata podatkowa w wysokości ? 1.193.281,09, która nie znajduje pokrycia we wcześniejszych, jak i bieżących dochodach.

Ponadto w roku bieżącym nastąpiło przekazanie do Organu Założycielskiego majątku trwałego Zespołu Opieki Zdrowotnej, którego wartość netto na dzień przekazania w kwocie 1.233.232,78 zł, obciążyła koszty Zakładu, (księgowanie na koncie 761 ? pozostałe koszty operacyjne), ale zostały uwzględnione w wyżej przedstawionym wyniku podatkowym jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Również w roku 2009 Zakład uiszczał comiesięczne wpłaty na PFRON i od tej kwoty zapłacił podatek dochodowy do osób prawnych, pomimo zaistnienia straty podatkowej na koniec działalności. Pomimo wyłączenia składek na PFRON z kosztów uzyskania przychodów nadal pozostaje strata podatkowa.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy pomimo poniesionej straty podatkowej właściwym było naliczenie i odprowadzenie podatku dochodowego od opłat na PFRON.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, uwagi na to, że na dzień zakończenia działalności Zakład poniósł stratę podatkową (uwzględniającą jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów opłaty na PFRON), w przedstawionej sytuacji podatek dochodowy od osób prawnych nie powinien być naliczony i odprowadzony.

Skoro wystąpiła strata podatkowa, odprowadzenie podatku od kwoty wydatkowanej na PFRON w wymienionym okresie podatkowym również nie powinno mieć miejsca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej dalej jako ?updop?), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust.

1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo ? techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.? Art. 17 ust. 1b ww. ustawy, stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio działalności statutowej oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu. Zatem, jeśli Wnioskodawca realizuje cele statutowe, jego dochody korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, o ile są wydatkowane na działalność statutową związaną z ochroną zdrowia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wszelkie wydatki poniesione przez Zespół Opieki Zdrowotnej winny być w pierwszej kolejności przeanalizowane pod kątem, czy łączą się bezpośrednio lub pośrednio z przychodem. Następnie, w przypadku kosztów nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu, należy rozważyć, czy wydatki te wiążą się z celami statutowymi Podatnika. Jeżeli okaże się, że wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów poniesione zostały na cele statutowe (objęte zwolnieniem), ich równowartość będzie wolna od podatku.

W przypadku wydatków nie uznanych za poniesione na cele statutowe Podatnika, ich równowartość nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop i wpływa na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 36 updop, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123 poz. 776 ze zm.). Wynika z tego, że ponoszone przez Wnioskodawcę wpłaty na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Równowartość dochodu przeznaczonego na wpłatę na PFRON nie podlega również zwolnieniu od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Reasumując wpłaty na PFRON, jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania (art. 7 ust. 3 ww. ustawy) nie uwzględnia się m.in.:

  1. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  2. przychodów wymienionych w art. 21 i 22, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się przychody wymienione w art. 21, jeżeli związane są z działalnością zakładu,
  3. kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Natomiast art. 7 ust. 3 updop stanowi, że przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3.

Zatem, jeśli strata ustalona została w sposób opisany powyżej, nie powoduje ona konieczności zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytań 1 i 2 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika