Czy udzielane dofinansowanie dla ubogich dzieci na obiady można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (...)

Czy udzielane dofinansowanie dla ubogich dzieci na obiady można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów działalności statutowej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 6 listopada 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów działalności statutowej wydatków poniesionych na dofinansowanie obiadów dla dzieci z ubogich rodzin (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów działalności statutowej wydatków poniesionych na dofinansowanie obiadów dla dzieci z ubogich rodzin działalności statutowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie wpisane jest do rejestru Stowarzyszeń Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej a także Rejestru Przedsiębiorców. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową oraz działalność gospodarczą.

Celami statutowymi Stowarzyszenia jest umożliwienie członkom czynnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz realizacji indywidualnych zainteresowań poprzez:

  1. Promocję kultury regionu i kultury polskiej,
  2. Działalność kulturalno ? oświatową oraz sportowo ? rekreacyjną,
  3. Kształtowanie i upowszechnianie zasad nowoczesnych standardów europejskich w zakresie działalności społeczno ? gospodarczej,
  4. Współpracę z organami administracji publicznej na rzecz ochrony środowiska,
  5. Wspieranie inicjatyw społecznych
  6. Wspomaganie finansowe i rzeczowe społeczności i instytucji lokalnych.

Cele realizowane są poprzez wspomaganie finansowe biednych dzieci (dofinansowanie do obiadów w szkole podstawowej i przedszkolu), prowadzenie kilku kół zainteresowań dla młodzieży i dorosłych w dziedzinie sportu, kultury, turystyki, organizowanie imprez kulturalno ? oświatowych w swoim środowisku.

Aby sfinansować cele statutowe Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telewizji kablowej i dostępu do sieci internet. Wszystkie dochody osiągnięte z działalności gospodarczej Stowarzyszenie przeznacza na finansowanie działalności statutowej.

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT. W działalności gospodarczej VAT rozliczany jest na bieżąco, natomiast z faktur dotyczących działalności statutowej podatek VAT nie jest odliczany, a księgowany jest w ciężar kosztów, gdyż działalność ta zwolniona jest z podatku VAT.

W ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenie udziela pomocy finansowej dla dzieci z ubogich rodzin dofinansowując dla nich obiady. Pieniądze przekazywane są przelewem bankowym na konta Szkoły Podstawowej i Przedszkola. Każdorazowo Szkoła lub Przedszkole występują z pisemną prośbą o dofinansowanie do obiadów dla kilkorga dzieci i po rozważeniu tej prośby przez Prezesa Stowarzyszenia pieniądze przelewane są na wskazany rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy udzielane dofinansowanie dla ubogich dzieci na obiady można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów działalności statutowej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)...

Zdaniem Stowarzyszenia przekazane przelewem bankowym środki pieniężne do Przedszkola i Szkoły Podstawowej na dofinansowanie do obiadów dla dzieci z ubogich rodzin nie są ujmowane w kosztach uzyskania przychodów działalności statutowej, a traktowane jako darowizny pieniężne, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym zwrot ?w celu? oznacza to, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Z cytowanego przepisu art. 15 ust. 1 w/w ustawy wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.

Zasadnicze znaczenie dla dokonania oceny możliwości zaliczenia dofinansowania obiadów dla ubogich dzieci do kosztów uzyskania przychodu będzie miało określenie, czy powyższe koszty zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż poniesione przez Wnioskodawcę wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jak wynika ze stanu faktycznego, jednym z celów statutowych jest wspomaganie finansowe i rzeczowe społeczności i instytucji lokalnych. Jeżeli zatem dofinansowanie jest przekazywane dla Przedszkola i Szkoły Podstawowej na obiady dla dzieci z ubogich rodzin to uznać należy, iż jest to wydatkowanie części dochodu na cele statutowe, który korzystać może ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe wydatki nie są więc darowizną w znaczeniu wskazanym we wniosku.

Stanowisko Stowarzyszenia jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika