Czy renta rodzinna z Włoch wypłacana z dwóch sektorów, tj. : INPS i INPDAP (pracownik państwowy) (...)

Czy renta rodzinna z Włoch wypłacana z dwóch sektorów, tj. : INPS i INPDAP (pracownik państwowy) podlega opodatkowaniu w Polsce?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura ? 13 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 25 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty rodzinnej z Włoch po zmarłym mężu ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty rodzinnej z Włoch po zmarłym mężu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie i mieszka na stałe w Polsce, ponadto pobiera rentę rodzinną po zmarłym pierwszym mężu Polaku.

Wnioskodawczyni jest również wdową po włoskim obywatelu (drugim mężu), emerycie, który na stałe zamieszkiwał we Włoszech. Wnioskodawczyni pobiera po zmarłym mężu rentę rodzinną z dwóch sektorów włoskich:

  • INPS-u, z którego podatek automatycznie jest potrącany z konta Wnioskodawczyni z chwilą wpływu pieniędzy. Jest to najniższa renta nie podlegająca opodatkowaniu we Włoszech w wysokości 384 euro), oraz
  • INPDAP-u, z uwagi na fakt, iż zmarły mąż Wnioskodawczyni był pracownikiem państwowym w wydziale szkolnictwa i był inwalidą. Renta rodzinna wypłacana z INPDAP-u jest przelewana przez Ambasadę Włoską jako ?przelew? a nie renta czy emerytura, gdyż nie należy od niej pobierać podatku. Bank w Polsce nie potrąca Wnioskodawczyni ww. podatku i zdaniem ww. banku nie ma do tego prawa, gdyż Wnioskodawczyni nie figuruje na liście osób obejmujących takie potrącenia. Ponadto zdaniem Ambasady Włoskiej, od rent rodzinnych pracowników państwowych nie odprowadza się podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawczyni powinna odprowadzać podatek od renty rodzinnej z Włoch wypłacanej z INPDAP?
  2. Czy renta rodzinna wypłacana przez INPS podlega opodatkowaniu w Polsce?

Wnioskodawczyni, mając na uwadze, iż jej mąż jako pracownik państwowy był zwolniony z podatku i nie miał go potrącanego we Włoszech, a także bazując na informacjach zaciągniętych przez nią w Ambasadzie Włoskiej, uważa, że nie powinna płacić podatku od renty rodzinnej wypłacanej z INPDAP-u.

Natomiast, zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, iż renta rodzinna wypłacana z INPS-u we Włoszech ze względu na jej wysokość (384 euro) nie podlega opodatkowaniu we Włoszech, w Polsce również nie powinna podlegać opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a tej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z przepisu art. 4a ww. ustawy wynika, iż przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawczyni otrzymuje rentę rodzinną z Włoch, po zmarłym mężu (włoskim obywatelu), wypłacaną z dwóch sektorów włoskich, tj.: INPS-u i INPDAP-u. W związku z powyższym w niniejszej sprawie znajdą zastosowania postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a Włochami.

Zgodnie z art. 18 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania, sporządzonej w Rzymie dnia 21 czerwca 1985 r. (Dz. U. z 1989 r. Nr 62, poz. 374), z zastrzeżeniem artykułu 19 ustęp 2, emerytury oraz inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej zatrudnienia w przeszłości będą opodatkowane tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ich odbiorca ma stałe miejsce zamieszkania.

Przepis art. 19 ust. 2 lit. a) tej umowy stanowi, iż każda emerytura wypłacana bezpośrednio bądź z funduszy Umawiającego się Państwa lub jego jednostki politycznej, administracyjnej bądź władzy lokalnej każdej osobie fizycznej z tytułu usług, świadczonych na rzecz tego Państwa lub jednostki, lub władzy, będzie opodatkowana wyłącznie w tym Państwie. Jednakże taka emerytura będzie opodatkowana tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba fizyczna jest obywatelem oraz ma stałe miejsce zamieszkania w tym Państwie (art. 19 ust. 2 lit. b) umowy).

Należy podkreślić, iż ww. umowa została sporządzona w trzech językach: polskim, włoskim i angielskim. Z wersji angielskiej tego przepisu wynika, iż renta czy emerytura nie musi być związana z uprzednim zatrudnieniem osoby uprawnionej do dochodu. Przepis ten wyłącznie stwierdza, iż otrzymywany dochód powinien wynikać z uprzedniego zatrudnienia, bez wskazania konkretnej umowy.

Zgodnie z art. 30 ? zdaniem końcowym powołanej umowy, w razie rozbieżności przy ich interpretacji, tekst angielski uważany będzie za rozstrzygający.

Oznacza to, że w polskiej wersji językowej znajduje się błąd wynikający z niewłaściwego przetłumaczenia z języka angielskiego na język polski przepisu art. 18 polsko ? włoskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stosownie do zapisów rozstrzygającej wersji umowy, prawidłowo przepis ten powinien brzmieć: emerytury oraz inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu zatrudnienia w przeszłości będą opodatkowane tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ich odbiorca ma stałe miejsce zamieszkania.

W związku z powyższym zauważyć trzeba, że co do zasady emerytury oraz inne podobne świadczenia, wypłacane z tytułu zatrudnienia w przeszłości, podlegają opodatkowaniu tylko w państwie zamieszkania osoby, której są wypłacane. Natomiast emerytura wypłacana z tytułu usług, świadczonych na rzecz tego Państwa lub jednostki, lub władzy podlega opodatkowaniu tylko we Włoszech. Natomiast art. 19 ust. 2 lit. b) ww. umowy zawiera wyjątek od tej zasady i zgodnie z jego brzmieniem ? w przypadku emerytur z pracy polegającej na świadczeniu usług na rzecz państwa włoskiego lub jednostki, lub władzy, w przypadku gdy pobierający emeryturę ma miejsce zamieszkania w Polsce i posiada obywatelstwo polskie ? taka emerytura, otrzymywana z tej pracy, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie i mieszka na stałe w Polsce, ponadto pobiera rentę rodzinną po zmarłym pierwszym mężu Polaku.

Wnioskodawczyni jest również wdową po włoskim obywatelu (drugim mężu), emerycie, który na stałe zamieszkiwał we Włoszech. Wnioskodawczyni pobiera po zmarłym mężu rentę rodzinną z dwóch sektorów włoskich:

  • INPS-u, z którego podatek automatycznie jest potrącany z konta Wnioskodawczyni z chwilą wpływu pieniędzy. Jest to najniższa renta nie podlegająca opodatkowaniu we Włoszech w wysokości 384 euro), oraz
  • INPDAP-u, gdyż zmarły mąż Wnioskodawczyni był pracownikiem państwowym w wydziale szkolnictwa i był inwalidą. Ww. renta z INPDAP-u jest przelewana przez Ambasadę Włoską jako ?przelew? a nie renta czy emerytura, a Bank w Polsce nie potrąca od niej podatku dochodowego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni nie figuruje na liście osób obejmujących takie potrącenia. Ambasada Włoska jest zdania, iż od rent rodzinnych pracowników państwowych nie odprowadza się podatku.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy umowy międzynarodowej, należy stwierdzić, iż renta rodzinna z Włoch po zmarłym mężu otrzymywana przez Wnioskodawczynię (zarówno z sektora INPS-u i INPDAP-u) jako osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, gdyż jej odbiorca ma w Polsce miejsce zamieszkania.

Zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania renta rodzinna, otrzymywana przez Wnioskodawczynię, nie podlega opodatkowaniu we Włoszech. Podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania w Polsce i posiada obywatelstwo w polskie.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustaw źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwot emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W sytuacji, gdy osoba mieszkająca w Polsce otrzymuje rentę rodzinną z Włoch, a prawo do jej opodatkowania ma wyłącznie strona polska ? co zostało wyżej wykazane na podstawie postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ? to na polskim banku jako płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek, wynikający z art. 35 ust. 1 ustawy. Stanowi on, że do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są zobowiązane osoby prawne i jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy ? od wypłaconych przez nie emerytur i rent.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni jest osobą mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadającą obywatelstwo polskie, to otrzymywane przez nią z Włoch dochody z tytułu renty rodzinnej wypłacanej, zarówno z sektora INPS-u jak i INPDAP, po zmarłym mężu podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, czyli nie podlegają opodatkowaniu we Włoszech.

Oznacza to, iż płatnik (bank) w Polsce powinien od tych należności pieniężnych pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jednakże z wniosku wynika, iż renta rodzinna wypłacana Wnioskodawczyni przez INPDAP (mąż Wnioskodawczyni był pracownikiem państwowym w wydziale szkolnictwa) jest przelewana przez Ambasadę Włoską jako ?przelew? a nie renta czy emerytura, a Bank w Polsce nie potrąca od niej podatku dochodowego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni nie figuruje na liście osób obejmujących takie potrącenia. Sytuacja, w której płatnik (bank) nie pobrał należnej zaliczki na podatek dochodowy z tytułu otrzymania przez Wnioskodawczynię ww. renty nie oznacza, że renta ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek wykazania jej w rocznym zeznaniu podatkowym łącznie z dochodami osiągniętymi w Polsce za dany rok podatkowy: opodatkowania.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika