Jakie są obowiązki płatnika ? zleceniodawcy związane z uregulowaniem zaległych składek na ubezpieczenie (...)

Jakie są obowiązki płatnika ? zleceniodawcy związane z uregulowaniem zaległych składek na ubezpieczenie społeczne zleceniobiorców?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura ? 03 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uregulowaniem zaległych składek na ubezpieczenie społeczne zleceniobiorców:

  • w części dotyczącej uzyskania przychodu z tytułu uregulowania przez zleceniodawcę za byłego zleceniobiorcę zaległych składek ? jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej zasad poboru przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od przychodu z tytułu uregulowania przez zleceniodawcę za byłego zleceniobiorcę zaległych składek ? jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej powstania ewentualnego kolejnego przychodu w związku z rozliczeniami z ZUS ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uregulowaniem zaległych składek na ubezpieczenie społeczne zleceniobiorców.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 05 grudnia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-837/12/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 17 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka otrzymała od ZUS decyzje w sprawie podlegania ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu kilku osób, z którymi Spółka miała zawarte umowy zlecenie w latach poprzednich. Osoby te zostały, na podstawie ich oświadczeń o posiadaniu innego tytułu do ubezpieczeń, zgłoszone tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. Natomiast decyzja ZUS nakłada na płatnika obowiązek zgłoszenia tych osób do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz wykonanie korekt deklaracji i zapłatę składek na ubezpieczenie społeczne za lata ubiegłe. Wykonanie korekty spowoduje niedopłatę składek na ubezpieczenie społeczne. Powstanie również nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne. Spółka wykona korektę deklaracji, zgodnie z ustawą o ZUS musi zapłacić zaległe składki na ubezpieczenie społeczne również za byłych zleceniobiorców. Spółka nie ma możliwości potrącenia zaległych składek na ubezpieczenie społeczne, ponieważ te osoby od dawna nie współpracują ze Spółką. Spółka wystosuje do byłych zleceniobiorców wezwania do zapłaty zaległych składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego pomniejszone o nadpłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne (nadpłata składki zdrowotnej zostanie skompensowana z niedopłatą składki na ubezpieczenie społeczne zgodnie z art. 498 § 1 Kodeksu cywilnego ? nie pokryje ich jednak w całości).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jeżeli zapłata zaległych składek w części finansowanej przez byłego zleceniobiorcę nie wynika z chęci przysporzenia dochodu byłemu zleceniobiorcy, tylko jest wymuszone przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych a byli zleceniobiorcy nie zwrócą Spółce zaległych składek w terminie określonym w wezwaniu do zapłaty, czy u tych osób powstanie przychód z umowy zlecenia podlegający opodatkowaniu?
  2. Jeżeli zapłata zaległych składek za byłego zleceniobiorcę w części finansowanej przez ubezpieczonego podlega opodatkowaniu, to Spółka jako płatnik podatku powinna naliczyć, pobrać i odprowadzić do US podatek. Czy w sytuacji, kiedy Spółka nie ma z czego pobrać podatku dochodowego od osób fizycznych, może tego podatku nie naliczać i nie odprowadzać do Urzędu Skarbowego tylko wykazać po zakończeniu roku podatkowego na PIT-11 jako przychód, w części ?E? w wierszu 6 ?Działalność wykonywana osobiście (...)? kwotę zapłaconych zaległych składek w części finansowanej przez ubezpieczonego zapłaconych ze środków zleceniodawcy oraz koszty uzyskania przychodu i kwotą pobranego podatku ?0? a podatnik winien wykazać ten przychód w zeznaniu rocznym i opodatkować razem z innymi swoimi dochodami? W przeciwnym wypadku Spółka będzie musiała pokryć podatek z własnych środków, co znowu będzie powodowało przychód po stronie byłego zleceniodawcy oraz konieczność opodatkowania przychodu, który to podatek Spółka znów będzie musiała uiścić z własnych środków.
  3. Jeżeli zapłata zaległych składek za byłego zleceniobiorcę w części finansowanej przez ubezpieczonego jest przychodem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych to stanowią one podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które płatnik musi wykazać w miesiącu zapłaty tych składek w deklaracji ZUS i ponownie odprowadzić składki od kwoty opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w części finansowanej przez ubezpieczonego opłaconych ze środków Spółki. Ponownie Spółka będzie musiała opłacić składki również i za byłego zleceniobiorcę w części finansowanej przez ubezpieczonego. Brak możliwości potrącenia składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego od składek opłaconych za byłego zleceniobiorcę ze środków Spółki ponownie będzie stanowić jego przychód podlegający opodatkowaniu, co z kolei będzie stanowiło podstawę do wyliczenia składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które Spółka będzie musiała uiścić z własnych środków również i za ubezpieczonego, co znów będzie stanowiło jego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Powołując treść art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 13 pkt 8 lit. a i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca stwierdza, iż zleceniobiorcy byli zatrudnieni na podstawie umów zleceń w latach poprzednich. Spółka na podstawie decyzji ZUS wykonała korekty i opłaciła zaległe składki również za byłego ubezpieczonego, do czego jest zobowiązana na podstawie przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Obecnie z tymi osobami nie łączy Spółkę żaden stosunek prawny, Spółka nie ma z czego potrącić składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej ze środków ubezpieczonego, z uwagi na brak kontaktu z tymi osobami Spółka wystosowała pismo z wezwaniem do zapłaty zaległych składek. W przypadku braku wpłaty zaległych składek Spółka nie będzie dochodzić należnych zaległości na drodze sądowej ponieważ koszty takiego podstępowania znacznie przewyższają kwotę zaległych składek, które byli zleceniobiorcy powinni zwrócić Spółce. Spółka opłacając zaległe składki za byłych zleceniobiorców nie będzie działała z chęcią przysporzenia im dochodu tylko jest zobligowana do tego przepisami ustawy o ZUS oraz wystosuje do tych osób pisma wzywające do zwrotu Spółce tych kwot. W związku z tym, kwota opłaconych przez Spółkę składek w części finansowanej przez byłych zleceniobiorców a nie zwrócona Spółce przez te osoby nie powinna stanowić podstawy do opodatkowania.

Ad. 2.

Powołując treść art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 8 Ordynacji podatkowej Wnioskodawca stwierdza, iż w sytuacji, kiedy Spółka będzie zobligowana do opodatkowania kwoty składek w części finansowanej przez ubezpieczonego opłaconej ze środków Spółki, Spółka nie będzie miała z czego pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Z powyższych przepisów wynika, iż Spółka jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu organowi podatkowemu należnej od dochodu podatnika zaliczki na podatek. Podatek dochodowy od osób fizycznych ma charakter osobisty, więc Spółka nie powinna uiszczać z własnych środków za byłych zleceniobiorców podatku od kwoty składek opłaconych przez Spółkę za byłych zleceniobiorców. W związku z tym, Spółka po zakończeniu roku podatkowego wykaże kwotę zapłaconych za byłego zleceniobiorcę składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego w PIT-11 jako przychód w części ?E? w wierszu 6 ?Działalność wykonywana osobiście (...)?, koszty uzyskania przychodu, natomiast w poz. 58 formularza PIT-11 ?zaliczka pobrana przez płatnika? wykaże kwotę ?0? natomiast podatnik winien wykazać ten przychód w zeznaniu rocznym i opodatkować razem z innymi swoimi dochodami. W takim przypadku, kiedy Spółka jako płatnik podatku nie ma możliwości pobrania od podatnika zaliczki na podatek dochodowy, nie będzie ponosiła na podstawie art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej odpowiedzialności za niepobrany podatek.

Ad. 3.

W przypadku, kiedy zapłata zaległych składek za byłego zleceniobiorcę w części finansowanej przez ubezpieczonego jest przychodem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych to stanowią one podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które płatnik musi wykazać w miesiącu zapłaty tych składek w deklaracji ZUS i ponownie odprowadzić składki od kwoty opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w części finansowanej przez ubezpieczonego opłaconych ze środków Spółki (Spółka również wystosowała wniosek o interpretację do ZUS w sprawie odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne od kwoty opłaconych przez płatnika składek za ubezpieczonego w części finansowanych przez ubezpieczonego).

Ponownie Spółka będzie musiała opłacić składki również i za byłego zleceniobiorcę w części finansowanej przez ubezpieczonego. Brak możliwości potrącenia składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego od składek opłaconych za byłego zleceniobiorcę ze środków Spółki ponownie będzie stanowić jego przychód podlegający opodatkowaniu, co z kolei będzie stanowiło podstawę do wyliczenia składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które Spółka będzie musiała uiścić z własnych środków również i za ubezpieczonego, co znów będzie stanowiło jego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i tak aż do uzyskania kwoty podatku mniejszego niż 0,50 zł.

Powyższe wynika z art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 13 pkt 8 lit. a, art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:


Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uregulowaniem zaległych składek na ubezpieczenie społeczne zleceniobiorców.

Na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Natomiast katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście określony został w art. 13 ww. ustawy.

Z przepisu art. 13 pkt 8 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa pkt 9.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy stanowi, iż podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu (PIT-11), o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka otrzymała od ZUS decyzje w sprawie podlegania ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu kilku osób, z którymi Spółka miała zawarte umowy zlecenie w latach poprzednich. Osoby te zostały, na podstawie ich oświadczeń o posiadaniu innego tytułu do ubezpieczeń, zgłoszone tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. Natomiast decyzja ZUS nakłada na płatnika obowiązek zgłoszenia tych osób do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz wykonanie korekt deklaracji i zapłatę składek na ubezpieczenie społeczne za lata ubiegłe. Wykonanie korekty spowoduje niedopłatę składek na ubezpieczenie społeczne. Powstanie również nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne. Spółka wykona korektę deklaracji, zgodnie z ustawą o ZUS musi zapłacić zaległe składki na ubezpieczenie społeczne również za byłych zleceniobiorców. Spółka nie ma możliwości potrącenia zaległych składek na ubezpieczenie społeczne, ponieważ te osoby od dawna nie współpracują ze Spółką. Spółka wystosuje do byłych zleceniobiorców wezwania do zapłaty zaległych składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego pomniejszone o nadpłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne (nadpłata składki zdrowotnej zostanie skompensowana z niedopłatą składki na ubezpieczenie społeczne zgodnie z art. 498 § 1 Kodeksu cywilnego ? nie pokryje ich jednak w całości).

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy prawa należy stwierdzić, iż zapłacone przez Wnioskodawcę (byłego zleceniodawcę) z własnych środków zaległe za poprzednie lata składki na ubezpieczenia społeczne (składki emerytalne i rentowe) w części, w której powinny być one pokryte z dochodu byłego zleceniobiorcy stanowią ? wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy ? dla tej osoby przysporzenie majątkowe w roku, w którym zostaną pokryte przez byłego zleceniodawcę mające swoje źródło w przychodach, o których mowa w art. 13 pkt 8, tj. z umów zlecenia lub o dzieło. Przy czym z wniosku wynika, iż Spółka zaległą wpłatę na ubezpieczenie społeczne skompensowała z nadpłatą składki zdrowotnej.

Przychód z tytułu zapłaconych za byłego zleceniobiorcę z własnych środków Wnioskodawcy ? składek na ubezpieczenia społeczne należy wykazać w informacji PIT-11, o której mowa w art. 42 ust. 1 ww. ustawy wystawionej byłemu zleceniobiorcy za rok, w którym zostały pokryte z własnych środków przy zastosowaniu 20% kosztów uzyskania, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Przy czym w informacji tej nie wykazuje się jako przychodu z umów zlecenia i o dzieło składek na ubezpieczenie społeczne w części należnej od zleceniodawcy, tj. części składek, które nie są pokrywane z dochodu podatnika ale ze środków zleceniodawcy.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie reguluje w szczególny sposób sytuacji poboru zaliczek na podatek od świadczeń ponoszonych za byłego zleceniobiorcę (np. zaległych składek na ubezpieczenie społeczne).

W sytuacji gdy zleceniobiorca w miesiącu, w którym zleceniodawca pokrył za niego zaległe składki na ubezpieczenie społeczne, nie osiągnął przychodów o charakterze pieniężnym (z wniosku wynika, iż Spółkę ze zleceniobiorcą nie łączy już stosunek prawny) i Wnioskodawca nie ma możliwości pobrania zaliczki na podatek dochodowy, w informacji PIT-11 Wnioskodawca powinien wykazać ww. przychód (pokryte za zleceniobiorcę z własnych zleceniodawcy środków zaległe składki) oraz ?zerową? zaliczkę na podatek dochodowy. Natomiast były zleceniobiorca winien wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym za rok, w którym składki te zostały pokryte przez zleceniodawcę i opodatkować łącznie z innymi przychodami uzyskanymi w tym samym roku podatkowym.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż w przypadku, kiedy Spółka jako płatnik podatku nie ma możliwości pobrania od podatnika zaliczki na podatek dochodowy, nie będzie ponosiła na podstawie art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej odpowiedzialności za niepobrany podatek.

Zgodnie bowiem z treścią art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Przy czym z art. 8 ww. Ordynacji podatkowej wynika, iż płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W informacji PIT-11 za ww. rok nie wykazuje się kwoty nadpłaconych w poprzednich latach składek na ubezpieczenie zdrowotne. Jednak Wnioskodawca winien poinformować byłego zleceniobiorcę (brak formalnego wzoru druku w tym zakresie) o wysokości nadpłaty z tytułu składek zdrowotnych. W niniejszym przypadku zwrot nadpłaty nastąpi poprzez zaliczenie jej na poczet składek na ubezpieczenie społeczne. W tej części składka na ubezpieczenie społeczne jest więc zapłacona ze środków byłego zleceniobiorcy i podlega odliczeniu od dochodu.

Równocześnie kwota nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne winna zostać doliczona przez zleceniobiorcę do podatku za rok, w którym została pokryta przez zleceniodawcę. Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 3a ustawy jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe ? w części dotyczącej uzyskania przychodu z tytułu uregulowania przez zleceniodawcę za byłego zleceniobiorcę zaległych składek,
  • prawidłowe - w części dotyczącej zasad poboru przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od przychodu z tytułu uregulowania przez zleceniodawcę za byłego zleceniobiorcę zaległych składek.

W odniesieniu do kwestii powstania przychodu w związku z zapłatą składki na ubezpieczenie społeczne oraz powstania ewentualnych kolejnych przychodów w związku z rozliczeniami z ZUS z tytułu uiszczenia zaległych składek zleceniobiorcy należy wyjaśnić, że obecnie powstały przychód nie jest przychodem wynikającym z rozliczeń wynagrodzeń czy też innych świadczeń wynikających z umowy zlecenia ale z tytułu uiszczenia zaległych składek na ubezpieczenie społeczne, które winny być uiszczone przez zleceniobiorcę i to powinno wynikać z dokumentacji posiadanej przez zleceniobiorcę. Oznacza to, że Wnioskodawca zapłacił za zleceniobiorcę składki, które powinny być sfinansowane przez zleceniobiorcę i dlatego powstaje przychód. Jest to jedynie skutek uregulowania zaległych składek wobec ZUS. W sytuacji, gdyby jednak ZUS orzekł, że należne są składki na ubezpieczenie społeczne od uregulowanych składek na ubezpieczenie społeczne i nakazał Wnioskodawcy ich wpłatę i Wnioskodawca uiściłby je za zleceniobiorcę powstanie przychód po stronie zleceniobiorcy.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy, że w tej sytuacji powstanie przychód należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż we wniosku zostało poruszone zagadnienie dotyczące odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne od kwoty opłaconych przez płatnika składek za ubezpieczonego w części finansowanej przez ubezpieczonego.

Zgodnie z art. 14b § 1 ww. Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie bowiem do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Będąca przedmiotem wniosku kwestia odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne od kwoty opłaconych przez płatnika składek za ubezpieczonego w części finansowanych przez ubezpieczonego nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego tylko ustawą z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.), która nie jest ustawą podatkową. Oznacza to zarazem, iż Minister Finansów nie jest organem właściwym do wydania interpretacji w sprawie będącej przedmiotem ww. kwestii.

Należy zauważyć, iż z treści samego wniosku wynika, iż ?Spółka również wystosowała wniosek o interpretację do ZUS w sprawie odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne od kwoty opłaconych przez płatnika składek za ubezpieczonego w części finansowanych przez ubezpieczonego?.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika