Czy płatnik może pomniejszyć wpłatę na konto właściwego urzędu skarbowego (np. przelewem) kwotę (...)

Czy płatnik może pomniejszyć wpłatę na konto właściwego urzędu skarbowego (np. przelewem) kwotę pobranych zaliczek na podatek od dochodu pracowników i byłych pracowników o nazwaną przez siebie ?sumę zaliczek na minus??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 26 lipca 2010r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wpłaty do właściwego urzędu skarbowego pomniejszonych zaliczek na podatek dochodowy pobranych od dochodu pracowników i byłych pracowników ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie wpłaty do właściwego urzędu skarbowego pomniejszonych zaliczek na podatek dochodowy pobranych od dochodu pracowników i byłych pracowników.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 16 września 2010r. wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 23 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Biegli Rewidenci badając bilans za 2009r. zakwestionowali nienaliczanie składki ZUS od nagród i dodatków wypłacanych na podstawie regulaminu wynagradzania. Od tych składników była tylko pobierana zaliczka na podatek. W bilansie za 2009r. została stworzona rezerwa na poczet zaległych składek i należnych odsetek. Na dzień dzisiejszy wszystkie korekty zostały sporządzone i należne składki ZUS wraz z odsetkami zostały przelane do 30 kwietnia 2010r. W wyniku korekt powstały różnice na plus: w podstawie składki zdrowotnej, podstawie ZUS, podstawie funduszu rentowo-emerytalnego, a w konsekwencji wszystkich naliczeń ustawowych od tych podstaw. Natomiast na minus: podstawa podatku i zaliczka podatku.

Przykład:

Podstawa ZUS: 800,00 zł.

Podstawa fund. emeryt.-rent: 800,00 zł

  • fundusz emerytalny pracownik (9,76%): 78,08 zł
  • fundusz rentowy (1,50%): 12,00 zł
  • fundusz chorobowy (2,45%): 19,60 zł

SKŁADKI PRACOWNIKA RAZEM: 109,68 zł

  • fundusz emerytalny pracodawca (9,76%): 78,08 zł
  • fundusz rentowy (4,50%): 36,00 zł
  • fundusz wypadkowy (1,81%): 14,48 zł
  • FGŚP (0,10%): 0,80 zł
  • Fundusz Pracy (2,45%): 19,60 zł

SKŁADKA PŁATNIKA RAZEM: 148,96 zł

Podstawa zdrowotnego: 690,32 zł

  • zdrowotne pobrane (9,00%): 62,13 zł
  • zdrowotne odliczone (7,75%): 53,50 zł

Podstawa podatku: - 110,00 zł

Zaliczka podatku: - 74,00 zł

DO WYPŁATY: - 97,81 zł (tj.: (109,68 + 62,13) - 74,00 = 97,81)

Wśród pracowników, którzy zostali objęci korektą są byli pracownicy. Według wnioskodawcy, w wyniku korekty pracownik jest zobowiązany zwrócić do firmy 97,81 zł (wg przykładu). Pracodawca nosi się z zamiarem wszystkim pracownikom sfinansować wynik korekty. W wyniku tego ustalona kwota dla każdego pracownika będzie przychodem podlegającym naliczeniu ZUS i zaliczki na podatek. Wnioskodawca ma problem w ustaleniu tej kwoty. Wstępne ustalenia z biegłymi zmierzały do tego, że tylko wartość składki ZUS płacona przez pracownika, czyli z przykładu 109,68 zł plus składka zdrowotna 62,13 zł = razem 171,81 zł będzie stanowiło kwotę umorzenia. Jednakże ? według wnioskodawcy ? nie można pominąć w wyniku korekty powstałych skutków podatkowych dla każdego pracownika: podstawa podatku - 110,00 zł, zaliczka podatku - 74,00 zł. Zaległe składki ZUS i zaliczka podatku wejdą do PIT-11 za 2010r. Ustalenie wysokości kwoty korekty sfinansowanej przez pracodawcę jest ważne z uwagi na skutki podatkowe w 2010r.

Wskazując na przykład, wnioskodawca stawia pytanie czy jest to kwota 171,81 zł czy 97,81 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jaka jest prawidłowa wartość korekty sfinansowana przez pracodawcę stanowiąca przychód w 2010r. dla pracownika...
  2. Co jest przychodem w 2010r. dla byłych pracowników...
  3. Co z zaliczką podatku i składkami ZUS w wyniku korekty dla byłych pracowników...
  4. Czy suma zaliczek na minus dla pracujących i byłych pracowników pomniejsza przelew podatku za m-c w PIT-4R za 2010r....

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Z uwagi na to, że powstała niedopłata składki ZUS i nadpłata zaliczki podatku, to dla pracownika różnica w kwocie 97,81 zł będzie stanowiła kwotę umorzenia przez pracodawcę, a tym samym przychód 2010r. wykazany w PIT-11.
  2. Suma kwoty zaległych składek na ubezpieczenie rentowo-emerytalne i kwoty kasy pobranej, którą pracodawca uregulował ze swych środków za byłego pracownika, w tej części w której zgodnie z przepisami powinny być potrącone z dochodu pracownika, stanowi dla tej osoby przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, czyli kwota 171,81 zł z przykładu.
  3. Wynikła zaliczka podatku na minus dla byłego pracownika winna być wykazana w PIT-11 za 2010r., a także składki ZUS (109,68 zł) i składka na ubezpieczenie zdrowotne 7,75% (53,50 zł).
  4. Z chwilą zaksięgowania list korygujących zaliczki podatku wynikłe z korekt powinny pomniejszyć przelew podatku w danym miesiącu kalendarzowym w PIT-4R.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wpłaty do właściwego urzędu skarbowego pomniejszonych zaliczek na podatek dochodowy pobranych od dochodu pracowników i byłych pracowników (pyt. 4).

W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 30 marca 2010r. - t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm., natomiast w brzmieniu obowiązującym od 31 marca 2010r. ? t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. Przy czym ust. 1a tego artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż Biegli Rewidenci badając bilans za 2009r. zakwestionowali nienaliczanie składki ZUS od nagród i dodatków wypłacanych na podstawie regulaminu wynagradzania. Od tych składników była tylko pobierana zaliczka na podatek. W bilansie za 2009r. została stworzona rezerwa na poczet zaległych składek i należnych odsetek. Na dzień dzisiejszy wszystkie korekty zostały sporządzone i należne składki ZUS wraz z odsetkami zostały przelane do 30 kwietnia 2010r. W wyniku korekt powstały różnice na plus: w podstawie składki zdrowotnej, podstawie ZUS, podstawie funduszu rentowo-emerytalnego, a w konsekwencji wszystkich naliczeń ustawowych od tych podstaw. Natomiast na minus: podstawa podatku i zaliczka podatku. Wśród pracowników, którzy zostali objęci korektą są byli pracownicy. Pracodawca nosi się z zamiarem wszystkim pracownikom sfinansować wynik korekty. W wyniku tego ustalona kwota dla każdego pracownika będzie przychodem podlegającym naliczeniu ZUS i zaliczki na podatek.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku stan fatyczny i zdarzenie przyszłe oraz ww. przepis prawa stwierdzić należy, iż wnioskodawca jako płatnik przekazuje ? na rachunek właściwego dla siebie urzędu skarbowego ? kwoty pobranych w 2010r. zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, natomiast w terminie do końca stycznia 2011r. obowiązany jest przesłać do właściwego urzędu skarbowego, roczną deklarację PIT-4R. Przy czym, jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, różnicę należy wyjaśnić w ww. deklaracji.

Z dokonanych przez wnioskodawcę we wniosku wyliczeń wynika, iż w wyniku uregulowania (zapłacenia) w 2010r. za pracowników i byłych pracowników z własnych środków kwoty niepobranych w 2009r. składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz niepotrąconych w 2009r. składek na ubezpieczenia społeczne (składki emerytalne i rentowe) w części, w której powinny być one pokryte z dochodu pracowników i byłych pracowników (a następnie ww. osobom umorzonych) zmniejszyła się podstawa naliczania podatku oraz zmniejszeniu uległy zaliczki na podatek. To oznacza, zdaniem wnioskodawcy, iż jest on uprawniony pomniejszyć dokonywaną do organu podatkowego wpłatę w 2010r. tytułem pobranych zaliczek na podatek dochodowy o kwotę ?zmniejszonej? zaliczki na podatek (i ująć to w PIT-4R).

Z takim stanowiskiem Wnioskodawcy nie można się zgodzić. Dokonane w 2010r. rozliczenie zaległych składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne nie spowodowało bowiem zmniejszenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych należny za 2009r. Zaliczka ta została bowiem prawidłowo pobrana, skoro w 2008r. nie dokonano powyższych potrąceń. Dokonane w 2010r. zaległe rozliczenia dotyczące składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne będą miały wpływ ale dopiero na podatek dochodowy od osób fizycznych (zaliczkę) należny za 2010r.

W świetle powyższego nie ma żadnych podstaw, aby wnioskodawca pomniejszył wpłatę na konto właściwego urzędu skarbowego (np. przelewem) kwotę pobranych zaliczek na podatek od dochodu pracowników i byłych pracowników uzyskanych m.in. z tytułu ww. uregulowanych z własnych środków płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne o zmniejszenie jakiemu jego zdaniem winna ulec pobrana wcześniej zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż niniejszą interpretacją organ podatkowy dokonał wyłącznie oceny zagadnienia dotyczącego pomniejszenia wpłaty do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek pobranych od dochodu pracowników i byłych pracowników. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest uprawniony do analizy prawidłowości wyliczeń przedstawionych przez wnioskodawcę we wniosku.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w związku z art. 14a § 6 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektorzy Izb Skarbowych upoważnieni są w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do udzielania pisemnych interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa w sprawach pozostających we właściwości naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów i dyrektorów izb celnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych ? w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Z powyższych regulacji wynika, że upoważniony Dyrektor Izby Skarbowej ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych i ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową. Interpretacja natomiast to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W świetle powyższego tut. organ nie może odnieść się do wyliczeń wskazanych przez wnioskodawcę. Prawidłowość bądź nieprawidłowość wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w prowadzonym przez siebie postępowaniu podatkowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika