w zakresie skutków podatkowych wniesienia w formie aportu przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej

w zakresie skutków podatkowych wniesienia w formie aportu przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura ? 17 maja 2011r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, pismem z dnia 27 lipca 2011r. Znak: IBPP3/443-578/11/PH, IBPBI/2/423-536/11/BG, IBPB II/1/436-266/11/AŻ wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 29 lipca 2011r. poprzez wniesienie dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi księgowe oraz prowadząc Okręgową Stację Kontroli Pojazdów (zwaną dalej: OSKP). W związku z tym w strukturze Spółki funkcjonują dwa odrębne piony organizacyjne: pion księgowy oraz pion OSKP. Ponadto Spółka posiada udziały w innych spółkach kapitałowych (od niej zależnych). Działalność każdego z ww. pionów organizacyjnych prowadzona jest w innym miejscu. Każdy z pionów korzysta na potrzeby swojej działalności z odrębnych, wynajętych na podstawie odrębnych umów nieruchomości (Spółka nie ma własnych nieruchomości), przystosowanych do prowadzenia działalności zgodnej z przedmiotem aktywności danego pionu (pion księgowy - lokal biurowy z zapleczem bytowym w budynku biurowym, pion OSKP - hala przeznaczona do przeglądów z częścią biurową i zapleczem bytowym). Do pracy w każdym z pionów przyporządkowani są inni pracownicy Spółki, przy czym w pionie OSKP pracują tylko pracownicy posiadający zgodne z przedmiotem jego działalności uprawnienia (uprawnienia diagnosty - do przeprowadzania badań technicznych pojazdów). Pion OSKP wraz z budynkiem hali spełniającej wymagania konieczne dla stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (wynikające z rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów) wynajmuje komplet wymaganego przez ww. rozporządzenie wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów (z których część jest wbudowana w budynek hali, część trwałe związana z tym budynkiem, inne stanowią rzeczy ruchome). Budynek i wyposażenie kontrolno-pomiarowe stacji są prawie nowe - zostały oddane do eksploatacji w 2010 roku. Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów działa w oparciu o stosowne akty administracyjne - decyzję Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz wpis do prowadzonego przez Prezydenta Miasta rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów.

Pion OSKP obejmuje składniki pozwalające na uznanie go za mogący stanowić niezależne, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze (działalność gospodarcza polegająca na prowadzeniu Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów) przedsiębiorstwo o:

  1. charakterze materialnym, m.in.:
    • budynek, w którym pion OSKP prowadzi swoją działalność wraz z wyposażeniem kontrolno-pomiarowym stacji kontroli pojazdów, z którego pion OSKP korzysta na podstawie umowy najmu,
    • rzeczy ruchome składające się na wyposażenie budynku, w którym pion OSKP prowadzi swoją działalność, z wyjątkiem wynajętego wraz z budynkiem wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów (w tym narzędzia i urządzenia/stół warsztatowy, imadło ślusarskie, prądownica pionowa, kompresor itp./, meble/biurka, kontenery, szafy, wózki itp./, wyposażenie/komputer z osprzętem, drukarka, gaśnice, apteczka, system tv dozorowej, szyldy i tablice informacyjne itp./),
    • dokumentacja związana z funkcjonowaniem pionu OSKP,
    • gotówka w kasie pionu OSKP;
  2. charakterze niematerialnym, m.in.:
    • prawa przysługujące z tytułu najmu budynku, w którym pion OSKP prowadzi swoją działalność oraz wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów,
    • prawa przysługujące z tytułu umów dotyczących działania pionu OSKP (dostawa mediów, monitoring, ochrona, licencje na korzystanie z programów komputerowych i aktualizacje oprogramowania), wierzytelności względem kontrahentów pionu OSKP oraz
    • zobowiązania związane z działaniem pionu OSKP, w szczególności wobec kontrahentów, dostawców mediów, pracowników pionu OSKP, wynajmujących nieruchomości i ruchomości wykorzystywane przez pion OSKP.


Pion OSKP, składający się z powyższego (przykładowo wyliczonego) zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest - i stan ten nie zmieni się do czasu planowanego wniesienia opisanego dalej aportu - wyodrębniony w strukturze Spółki pod względem finansowym, organizacyjnym oraz funkcjonalnym tak, by mógł on stanowić samodzielne przedsiębiorstwo.

Pion OSKP, wykorzystując wyodrębniony wyłącznie na jego potrzeby zespół składników majątkowych i niemajątkowych tworzy u wnioskodawcy zorganizowaną i dobrze funkcjonującą całość, stanowiącą jeden z dwóch rodzajów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Specyfika prowadzonej przez pion OSKP działalności, polegającej na świadczeniu usług badań technicznych pojazdów, która w głównej mierze opiera się na pracy posiadających odpowiednie uprawnienia osób zatrudnionych u wnioskodawcy - za pomocą których świadczy on usługi, nie wymaga do bieżącego funkcjonowania znacznego zaangażowania kapitałowego bądź dużych nakładów, bowiem pion OSKP korzysta z budynku oraz wyposażenia koniecznego dla prowadzenia Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w oparciu o umowę najmu. Ponadto przeprowadzona przez Spółkę wycena tej części przedsiębiorstwa wskazuje na fakt, iż wartość pionu OSKP nie jest prostą sumą wartości poszczególnych jego składników, lecz uwzględnia ona wartość dodaną, tzw.

goodwill. W ocenie wnioskodawcy, stopień wyposażenia pionu OSKP jest wystarczający do prowadzenia samodzielnej działalności, a wyodrębniony zespół składników majątkowych stanowiący u niego dział zajmujący się świadczeniem usług polegających na badaniach technicznych pojazdów, spełnia wszystkie przesłanki wynikające z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; stanowi zatem zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki.

Spółka zamierza przeprowadzić restrukturyzację swojej działalności, polegającą na wniesieniu całego pionu OSKP w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej zależnej od wnioskodawcy.

W wyniku wniesienia aportu w postaci pionu OSKP, na mocy odpowiednich przepisów Kodeksu pracy, dojdzie do wstąpienia spółki zależnej od wnioskodawcy w stosunki pracy z pracownikami zatrudnionymi w pionie OSKP oraz przejęcia przez nią zobowiązań wobec pracowników. Nie jest prawnie możliwe przeniesienie wraz z aportem praw wynikających z aktów administracyjnych, w oparciu o które Stacja Kontroli Pojazdów działa w ramach Spółki (decyzji Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz wpisu do prowadzonego przez Prezydenta Miasta rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów) - są to bowiem akty zindywidualizowane i nieprzenoszalne w drodze czynności prawnej. Jednak otrzymując opisany wyżej aport spółka zależna spełni wszystkie wymagania dla uzyskania w imieniu własnym takich samych aktów i prowadzenia w oparciu o nabyty aport Stacji Kontroli Pojazdów w takim samym zakresie i rozmiarze i uzyskawszy je prowadzić będzie taką samą działalność. Spółka, do której wniesiony zostanie aport przejmie dotychczasowy materialny majątek pionu OSKP (rzeczy ruchome - Spółka nie posiada żadnych nieruchomości), za wyjątkiem kasy fiskalnej (zbycie kasy fiskalnej w ramach aportu - ze względu na dyspozycję przepisów § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - nie jest możliwe), prawa i obowiązki Spółki wynikające z zawartych przez ten pion umów mających za przedmiot korzystanie z nieruchomości i ruchomości wykorzystywanych do prowadzenia przez pion OSKP jego działalności, a także innych umów związanych z działaniem pionu OSKP, zobowiązania pionu OSKP wobec osób trzecich związane z działalnością tego pionu, dokumentację związaną z jego funkcjonowaniem, majątkowe prawa do korzystania z oprogramowania zainstalowanego na wnoszonych aportem komputerach (licencje), tajemnice przedsiębiorstwa związane z działaniem pionu OSKP i rozwiązania organizacyjne związane z jego działaniem (know how), wreszcie grupę stałych klientów i określoną renomę.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wniesienie pionu OSKP (jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki) aportem do innej spółki kapitałowej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Wnioskodawca wskazał, iż czynność wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Należy jednak zauważyć, iż czynność wniesienia aportu jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy przy spółce kapitałowej - uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Zgodnie z art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się: rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość kapitału zakładowego (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy). Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy podstawę opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy. Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Należy jednak zauważyć, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c) nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

  • przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,
  • udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

W związku z tym, że wnioskodawca jest spółką kapitałową i w związku z planowanym wniesieniem do innej spółki kapitałowej - w zamian za udziały tej spółki - zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnioskodawcy (pionu OSKP) dojdzie do zmiany umowy spółki, do której wniesiony zostanie aport poprzez podwyższenie jej kapitału zakładowego - to taka zmiana umowy spółki, do której wnioskodawca zamierza wnieść pion OSKP będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawę powołanego wyżej art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska wnioskodawca przytoczył wyroki wojewódzkich sadów administracyjnych, pisma Naczelników Urzędów Skarbowych oraz indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Czynność wniesienia aportu nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010r., Nr 101 poz. 649 ze zm.), w związku z czym nie podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem. Należy jednak zauważyć, iż czynność wniesienia aportu jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy przy spółce kapitałowej - uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

W myśl art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

  • rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
  • siedziba tej spółki ? jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy obowiązek podatkowy przy umowie spółki ciąży na spółce.

Podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość kapitału zakładowego (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy podstawę opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Stosownie do uregulowań art. 6 ust. 9 cyt. ustawy, od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się:

  • kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki albo jej zmiany, jeżeli powoduje ona zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego;
  • opłatę sądową związaną z wpisem spółki do rejestru przedsiębiorców lub zmianą wpisu w tym rejestrze dotyczącą wkładu do spółki albo kapitału zakładowego;
  • opłatę za zamieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszenia o wpisach, o których mowa w pkt 2.

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Jednakże w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

  1. łączeniem spółek kapitałowych,
  2. przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,
  3. wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:
  • przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,
  • udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka zamierza przeprowadzić restrukturyzację swojej działalności, polegającą na wniesieniu całego pionu, tj. Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do zależnej spółki kapitałowej. Pion OSKP jest wyodrębniony w strukturze Spółki pod względem finansowym, organizacyjnym oraz funkcjonalnym tak, by mógł on stanowić samodzielne przedsiębiorstwo. Wniesienie do innej spółki kapitałowej ww. pionu, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa wnioskodawcy, nastąpi w zamian za udziały tej spółki.

W przepisach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest definicji przedsiębiorstwa, jak również zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W tym zakresie należy zatem posłużyć się właściwymi przepisami prawa zawartymi w odrębnych ustawach, a skoro ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie odsyła do definicji zawartych w określonym akcie prawnym, to zasadnym jest sięgnięcie do przepisów prawa ogólnego.

Definicję ?przedsiębiorstwa? zawiera przepis art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Na mocy tego przepisu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W związku z powyższym wyjaśnia się, iż z treści przepisu art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika jednoznacznie, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje zarówno zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak i całego przedsiębiorstwa spółki kapitałowej.

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów, wniesienie przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje jest zatem wprost określone jako czynność wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wniesienie przedsiębiorstwa jako całości jest zarazem wyraźnie wyodrębnione od wniesienia zorganizowanej części tego przedsiębiorstwa, które również podlega wyłączeniu z opodatkowania.

Jeżeli zatem przedmiotem aportu będzie istotnie zorganizowana część przedsiębiorstwa spółki kapitałowej w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego w zamian za udziały innej spółki, to czynność opisana we wniosku będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie powołanego wyżej art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych, wyroków sądów administracyjnych, pism Naczelników Urzędów Skarbowych oraz indywidualnych interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika