Czy dostawa działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym korzysta ze zwolnienia od podatku?

Czy dostawa działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym korzysta ze zwolnienia od podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2012r. (data wpływu 18 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2013r. (data wpływu 15 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2013r. (data wpływu 15 stycznia 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 stycznia 2013r. znak IBPP1/443-1128/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Gminy zwraca się z prośbą o udzielenie informacji jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym.

Gmina zbywa budynek mieszkalny wraz z działką o numerze ewidencyjnym ? o powierzchni 0,0488 ha osobie fizycznej.

W 2007r. Gmina nabyła 9/12 części nieruchomości w drodze spadkowej. Następnie w 2010r. umową kupna-sprzedaży nabyła pozostałe części przedmiotowej nieruchomości.

Gmina stoi na stanowisku, iż budynek jako towar używany jest zwolniony z podatku VAT, jednocześnie na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku sprzedaży budynków, budowli z podstaw opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, wobec czego cała zbywana nieruchomość będzie zwolniona z VAT.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT na podstawie decyzji w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 11 marca 2011r. Urząd Gminy jest odrębnym od Gminy czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina składa deklaracje VAT-7. Obu ww. podmiotom nadano numer identyfikacji podatkowej NIP.

W 2007r. Gmina nabyła 9/12 części nieruchomości w drodze spadkowej. Następnie w 2010r. umową kupna-sprzedaży nabyła pozostałe części przedmiotowej nieruchomości. Przy nabyciu nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ww. nieruchomość nie była przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze. Przedmiotowa nieruchomość stanowi jedną geodezyjnie wyodrębnioną działkę. Posadowiony na nieruchomości obiekt, o którym mowa we wniosku, jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Przedmiotowy obiekt posiada symbol PKOB 1110. Posadowiony na nieruchomości obiekt jest stale związany z gruntem. Pierwsze zasiedlenie budynku nastąpiło w latach 60. dwudziestego wieku i nastąpiło niezwłocznie po wybudowaniu budynku. Gmina nabyła grunt zabudowany. Przy nabyciu tego obiektu nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Przedmiotowy budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, którego powierzchnia nie przekracza 300 m2. Nieruchomość nie została sprzedana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 stycznia 2013r.):

Jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż nieruchomości zabudowanej?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 stycznia 2013r., budynek jako towar używany jest zwolniony z podatku VAT, jednocześnie na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku sprzedaży budynków z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, wobec czego cała zbywana nieruchomość będzie zwolniona z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści art. 15 ust. 2 tej ustawy wynika, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Treść art. 43 ust. 7a powyższej ustawy wskazuje, że warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT wynika natomiast, że ilekroć w jej przepisach mowa jest o pierwszym zasiedleniu ? rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od 2011r.

W 2007r. Gmina nabyła 9/12 części nieruchomości w drodze spadkowej. Następnie w 2010r. umową kupna-sprzedaży nabyła pozostałe części przedmiotowej nieruchomości. Przy nabyciu nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ww. nieruchomość nie była przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze. Przedmiotowa nieruchomość stanowi jedną geodezyjnie wyodrębnioną działkę. Posadowiony na nieruchomości obiekt, o którym mowa we wniosku, jest budynkiem w rozumieniu przepisów wyżej przytoczonej ustawy Prawo budowlane oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej powołanym wcześniej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. Przedmiotowy obiekt posiada symbol PKOB 1110. Posadowiony na nieruchomości obiekt jest stale związany z gruntem. Pierwsze zasiedlenie budynku nastąpiło w latach 60. dwudziestego wieku i nastąpiło niezwłocznie po wybudowaniu budynku. Gmina nabyła grunt zabudowany. Przy nabyciu tego obiektu nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Jak z powyższego wynika, w ramach sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i z tego względu dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

W rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym należy wziąć pod uwagę, iż dostawa przedmiotowego gruntu nie może korzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Przepis ten nie będzie miał więc zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem opisana we wniosku dostawa dotyczyć będzie gruntu zabudowanego.

Ponadto należy stwierdzić, że powyższa dostawa nie będzie korzystała też ze zwolnienia od podatku na podstawie przytoczonego wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, który zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak bowiem wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, w stosunku do sprzedawanego budynku, nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Wnioskodawca podał wprawdzie, że pierwsze zasiedlenie budynku nastąpiło w latach 60. dwudziestego wieku, lecz zauważyć należy, iż nie jest to zasiedlenie, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponieważ z wniosku nie wynika, by w stosunku do przedmiotowego budynku nastąpiło jego oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, zatem należy przyjąć, że pierwsze zasiedlenie tego budynku jeszcze nie nastąpiło.

Ponieważ ? jak wskazano powyżej ? planowana dostawa, której dotyczy wniosek, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem będzie ona oddaniem do użytkowania przedmiotowego budynku, w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu, co wypełnia definicję pierwszego zasiedlenia.

Oznacza to, że został spełniony warunek przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy o VAT wykluczający możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na mocy tego przepisu dla dostawy przedmiotowego budynku.

W stosunku do planowanej dostawy jest natomiast możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, który przewiduje zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz że dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z wniosku, przy nabyciu tego obiektu nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Oznacza to, że nie zostały spełnione warunki przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a i lit. b ustawy o VAT wykluczające możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na mocy tego przepisu. Planowana dostawa może zatem korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W związku z powyższym, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, ze zwolnienia od podatku VAT korzystać będzie również dostawa gruntu, z którym budynek jest trwale związany.

Tym samym za prawidłowe uznano stanowisko Wnioskodawcy, że cała zbywana nieruchomość będzie zwolniona z VAT ? jednak nie ze względu na to, że budynek jest towarem używanym.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z definicją wynikającą z art. 43 ust. 2 tej ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Jak zatem wynika z powyższego przepisu, pojęcie ?towarów używanych? odnosi się do ruchomości, nie może zatem mieć zastosowania w niniejszej sprawie odnoszącej się do dostawy nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego bądź zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zaznaczyć, że tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Tym samym załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika