Opodatkowanie czynności zamiany nieruchomości niezabudowanej, oraz sposób dokumentowania czynności (...)

Opodatkowanie czynności zamiany nieruchomości niezabudowanej, oraz sposób dokumentowania czynności zamiany nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2012r. (data wpływu 10 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę czynności zamiany nieruchomości niezabudowanej i sposobu udokumentowania tej czynności - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę czynności zamiany nieruchomości niezabudowanej i sposobu udokumentowania tej czynności.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-386/12/AZb z dnia 18 czerwca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

...Dom Zakonny jest instytucją podległą i prowadzoną przez Kościelną Osobę Prawną, jaką jest ...Prowincja Polski P. Od 2008r. Wnioskodawca był czynnym podatnikiem VAT z tytułu sprzedaży opodatkowanej przekraczającej wartość z artykułu 113 (wynajem). Od 1 stycznia 2012 roku, zgodnie z przysługującym Wnioskodawcy prawem wynikającym z art. 113 ust. 1, Wnioskodawca złożył we właściwym Urzędzie deklarację VAT-R, na mocy której, został zwolniony podmiotowo z VAT. Obecnie Dom Zakonny zamierza dokonać wymiany gruntu, którego jest właścicielem, na budynek, który jest własnością Urzędu Miasta i bezpośrednio przylega do budynków zakonnych. Grunt stanowiący przedmiot wymiany Dom Zakonny odzyskał po 1989 roku, jako zwrot mienia skonfiskowanego przez Państwo w latach 50-?tych i obecnie zakwalifikowany jest w planach zagospodarowania przestrzennego, jako położony w terenach zabudowy produkcyjnej z zielenią urządzoną i nie jest przedmiotem dzierżawy. Teren ten nie był i nie jest wykorzystywany do żadnej działalności gospodarczej.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 26 czerwca 2012r. wynika, że Wnioskodawca działa w strukturze organizacyjnej Kościelnej osoby prawnej: dla celów podatku dochodowego Dom Zakonny rozliczany jest przez ...Prowincji Polski P. dla celów podatku VAT jest podmiotem wyodrębnionym od Kościelnej osoby prawnej i od 2008 roku był zarejestrowany, jako czynny podatnik VAT z tytułu sprzedaży opodatkowanej przekraczającej wartość z artykułu 113 (wynajem), następnie zwolniony podmiotowo. W przypadku ewentualnego opodatkowania podatkiem VAT czynności zamiany, Wnioskodawca wystąpiłby w roli podatnika VAT z tego tytułu.

Wnioskodawca wynajmuje jedynie plac pod naukę jazdy - prywatnym przedsiębiorcom.

W momencie wejścia w posiadanie nieruchomości będącej przedmiotem zamiany, Wnioskodawca nie posiadał prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Urzędu Miasta o zamianę nieruchomości na budynek, bezpośrednio przyległy do posesji Domu Zakonnego przy ulicy P. Grunt stanowiący przedmiot wymiany Dom Zakonny odzyskał po 1989 roku, jako zwrot mienia skonfiskowanego przez Państwo w latach 50-tych i obecnie zakwalifikowany jest w planach zagospodarowania przestrzennego, jako położony w terenach zabudowy produkcyjnej o symbolu 2.P(28), częściowo w terenach o symbolu KDI (28) - tereny komunikacji - droga klasy lokalnej, częściowo w terenach o symbolu 1.KDd(28) - tereny komunikacji - droga klasy dojazdowej.

Grunt ten jest jedną z trzech działek wyodrębnionych geodezyjnie stanowiącą własność Domu Zakonnego. W momencie zamiany stanowi nieruchomość niezabudowaną i nie była nigdy wykorzystywana do żadnych celów - stanowi na dzień dzisiejszy nieużytki.

21 grudnia 2010 roku Wnioskodawca dokonał geodezyjnie podziału części nieruchomości o powierzchni 2,3182 ha, która była w jego posiadaniu na trzy działki gruntu o mniejszej powierzchni, z których jedną przeznacza na opisaną we wniosku zamianę.

Wnioskodawca nie dokonywał uatrakcyjnienia działki przez np.: uzbrojenie terenu, wydzielenie lub budowę drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną itp.

Wnioskodawca dokonał sprzedaży dwóch działek wyodrębnionych z nieruchomości podległej wymianie i z tego tytułu odprowadził podatek VAT, złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT - R oraz deklarację VAT-7 w lipcu i sierpniu 2009r. Sprzedaże te podyktowane były szczególnymi potrzebami Domu Zakonnego, nie miały i nie mają charakteru ciągłego.

Wnioskodawca jest w posiadaniu innych nieruchomości, których na dzień dzisiejszy nie planuje przeznaczyć do sprzedaży. Budynek uzyskany w transakcji zamiany, będzie wykorzystany do celów działalności Domu Zakonnego tj. z przeznaczeniem na świetlicę dla młodzieży parafialnej, punkt Caritas oraz bibliotekę parafialną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 26 czerwca 2012r.):

Czy z chwilą zamiany Wnioskodawca staje się podatnikiem VAT? Czy na transakcję zamiany Wnioskodawca wystawia fakturę VAT i nalicza VAT należny?

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro czynność zamiany, będzie wykonana jednorazowo, w okolicznościach nie wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy, Wnioskodawca nie staje się podatnikiem VAT oraz nie ma obowiązku wystawiania faktury VAT i naliczania VAT-u należnego od wykonanej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami ? według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT ? są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym także gruntów, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika w odniesieniu do tej właśnie czynności.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem ?podatnik? tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia ?częstotliwości?, przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług podmiot, dokonujący okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Z przedstawionych przepisów wynika więc, że jeśli dany podmiot dokonuje sprzedaży nieruchomości gruntowej, a czynność ta wykonywana jest jednorazowo lub okazjonalnie, w warunkach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu cytowanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., określił w Rozdziale 3 szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zgodnie z § 4 ust. 1 tegoż rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA VAT?.

Zgodnie z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) zamiana jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Natomiast zapis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Tym samym umowa zamiany skutkuje wzajemnym przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi towarami (w tym przypadku nieruchomościami) jak właściciel.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Dom Zakonny) od 2008r. był czynnym podatnikiem VAT z tytułu sprzedaży opodatkowanej przekraczającej wartość z artykułu 113 (wynajem). Od 1 stycznia 2012 roku, zgodnie z przysługującym Wnioskodawcy prawem wynikającym z art. 113 ust. 1, Wnioskodawca został zwolniony podmiotowo z VAT.

Obecnie Dom Zakonny zamierza dokonać wymiany gruntu, którego jest właścicielem, na budynek, który jest własnością Urzędu Miasta i bezpośrednio przylega do budynków zakonnych.

Wnioskodawca odzyskał opisany we wniosku grunt po 1989 roku, jako zwrot mienia skonfiskowanego przez Państwo w latach 50-tych. Grunt nie jest przedmiotem dzierżawy. Teren ten nie był i nie jest wykorzystywany do żadnej działalności gospodarczej.

Grunt ten jest jedną z trzech działek wyodrębnionych geodezyjnie stanowiącą własność Domu Zakonnego. W momencie zamiany stanowi nieruchomość niezabudowaną i nieruchomość ta nie była nigdy wykorzystywana do żadnych celów - stanowi na dzień dzisiejszy nieużytki.

W dniu 21 grudnia 2010 roku Wnioskodawca dokonał geodezyjnie podziału części nieruchomości o powierzchni 2,3182 ha, która była w jego posiadaniu na trzy działki gruntu o mniejszej powierzchni, z których jedną przeznacza na opisaną we wniosku zamianę.

Wnioskodawca nie dokonywał uatrakcyjnienia działki przez np.: uzbrojenie terenu, wydzielenie lub budowę drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną itp.

Wnioskodawca dokonał sprzedaży dwóch działek wyodrębnionych z nieruchomości podległej wymianie i z tego tytułu odprowadził podatek VAT, złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT - R oraz deklarację VAT-7 w lipcu i sierpniu 2009r. Sprzedaże te podyktowane były szczególnymi potrzebami Domu Zakonnego, nie miały i nie mają charakteru ciągłego.

Wnioskodawca jest w posiadaniu innych nieruchomości, których na dzień dzisiejszy nie planuje przeznaczyć do sprzedaży. Budynek uzyskany w transakcji zamiany, będzie wykorzystany do celów działalności Domu Zakonnego tj. z przeznaczeniem na świetlicę dla młodzieży parafialnej, punkt Caritas oraz bibliotekę parafialną.

Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, iż dostawę (zamianę) przedmiotowej nieruchomości uznać należy za transakcję okazjonalną, jednorazową czyli taką, która nie była czyniona z zamiarem nadania jej stałego charakteru. Tym samym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie można uznać Wnioskodawcy za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ustawy o VAT w odniesieniu do tej konkretnej czynności dostawy (zamiany) gruntu. Przedmiotowa nieruchomość będąca w posiadaniu Wnioskodawcy nie została nabyta z zamiarem dalszej odsprzedaży, lecz stanowi odzyskany po 1989 roku majątek Domu Zakonnego (zwrot mienia skonfiskowanego przez Państwo w latach 50-tych). Działka mająca być przedmiotem zamiany nie była wykorzystywana w żadnego rodzaju działalności gospodarczej (stanowi nieużytek), nie była przedmiotem dzierżawy, z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca czerpał z faktu jej posiadania jakiekolwiek pożytki bądź w jakikolwiek sposób wykorzystywał dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie dokonywał uatrakcyjnienia działki przez np.: uzbrojenie terenu, wydzielenie lub budowę drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną itp.

Wnioskodawca posiada wprawdzie status podatnika zwolnionego, jednakże przedmiotem jego działalności jest wynajem innej nieruchomości (plac pod naukę jazdy), niż będąca przedmiotem planowanej zamiany.

Należy również podkreślić, iż budynek uzyskany w drodze zamiany, będzie wykorzystany do celów działalności Domu Zakonnego tj. z przeznaczeniem na świetlicę dla młodzieży parafialnej, punkt Caritas oraz bibliotekę parafialną.

W kwestii dokonania przez Wnioskodawcę podziału nieruchomości na 3 działki należy odnieść się do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE wydanych w sprawach C-180-181/10. Z treści wskazanych orzeczeń wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność ?handlową? wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji wystąpiła jedna z przykładowo wskazanych okoliczności, związana z podziałem nieruchomości, nie można jednak przypisać Wnioskodawcy aktywności porównywalnej do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomościami. Zaznaczyć należy, że powyższe dotyczy gruntu odzyskanego jako zwrot mienia skonfiskowanego przez Państwo w latach 50-tych, a więc nie gruntu zakupionego w celach działalności gospodarczej, gruntu niewykorzystywanego do jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podjęte przez Wnioskodawcę czynności nie stanowią działań realizowanych w celu osiągnięcia zysku, a zamierzona zamiana jest działaniem okazjonalnym i sporadycznym. Wszystkie powyższe okoliczności, w których Wnioskodawca zamierza dokonać zamiany działki nie wskazują, aby działania podjęte przez Wnioskodawcę miały charakter czynności polegających na wykorzystywaniu towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym uznać należy, iż dostawa (zamiana) przedmiotowej nieruchomości gruntowej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż jest dokonywana okazjonalnie, w okolicznościach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem nadania mu stałego charakteru. Tym samym Wnioskodawca w odniesieniu do zamierzonej czynności zamiany tej konkretnej nieruchomości nie będzie występował w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, zaś planowana transakcja zamiany nie będzie uznana za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji zamiana przedmiotowego gruntu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś Wnioskodawca nie będzie podatnikiem zobowiązanym do wystawienia faktury VAT i naliczenia podatku VAT należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika