możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami sfinansowanymi otrzymaną dotacją (...)

możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami sfinansowanymi otrzymaną dotacją

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007r. (data wpływu 5 listopada 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami sfinansowanymi otrzymaną dotacją - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2007r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami sfinansowanymi otrzymaną dotacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Teatr jest podatnikiem podatku od towarów i usług od 1993r. i prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) i postanowień zawartych w statucie z dnia 29 września 2003r.

Do podstawowych zadań teatru należy tworzenie dóbr kultury poprzez realizację widowisk teatralnych, organizowanie festiwali, prowadzenie galerii sztuki.

Na mocy umowy o dofinansowanie Projektu ?Modernizacja Teatru w R.? w ramach Priorytetu 1 ? Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, zawartej 30 sierpnia 2005r., Teatr otrzymał dofinansowanie na realizację projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W momencie podpisania umowy Wnioskodawca nie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT i miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, jednakże nie obniżał podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług finansowanych ze środków dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczać podatek naliczony od wszystkich zakupów, również inwestycyjnych, sfinansowanych otrzymaną dotacją, jeżeli nabycie ich ma związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi...

Zdaniem Wnioskodawcy, Teatr ma prawo do odliczenia podatku od dokonywanych zakupów, a także od nabywanych usług budowlano-montażowych. Ponieważ u podatnika występuje sprzedaż opodatkowana i zwolniona, ma on prawo pomniejszania kwot podatku należnego o podatek naliczony związany z czynnościami opodatkowanymi oraz o taką część kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom opodatkowanym.

Wnioskodawca podaje również, że wskaźniki proporcji za 2005r. i 2006r. wyniosły odpowiednio 89% i 93% , i w związku z tymi wyliczeniami 89% podatku za 2005r. i 93% podatku naliczonego za 2006r. można przypisać czynnościom opodatkowanym, więc o taki procent podatku naliczonego można pomniejszyć podatek należny. Reszta kwoty nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tj. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami podatkowymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie regulacja art. 90 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanej z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3).

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Art. 90 ust. 5 tej ustawy stanowi, iż do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie zaś z art. 90 ust. 6 ustawy o VAT, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 10 cyt. ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Ponadto, w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przepis ten zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 powyższej ustawy nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Natomiast zgodnie z ust. 3 pkt 2 art. 88 cyt. ustawy o VAT, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż prowadzona działalność, to zarówno działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak i działalność zwolniona. Prowadząc działalność opodatkowaną i dokonując zakupów, które są z nią związane, Teatr może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, przy spełnieniu warunku z art. 86 ust. 1 wskazanej ustawy. W sytuacji, gdy istnieje możliwość przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane, w ramach realizacji wskazanego uprawnienia Teatr będzie mógł odliczyć całą wartość podatku naliczonego.

Jeżeli jednak Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować całej kwoty podatku naliczonego odpowiednio czynnościom, które umożliwiają odliczenie i czynnościom, które nie umożliwiają takiego odliczenia, będzie zobowiązany dokonując odliczenia podatku naliczonego, do zastosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ww. ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że wskaźniki proporcji za 2005r. i 2006r. wyniosły odpowiednio 89% i 93%, w związku z tymi wyliczeniami 89% podatku za 2005r. i 93% podatku naliczonego za 2006r. można przypisać czynnościom opodatkowanym, więc o taki procent podatku naliczonego można pomniejszyć podatek należny, z uwzględnieniem zasady wynikającej ze wskazanych przepisów art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 i 2 cyt. ustawy. Reszta kwoty podatku naliczonego nie podlega odliczeniu.

Ponadto należy dodać, że jeśli podatnik ma prawo odliczyć podatek naliczony wykazany w fakturze zakupu, gdyż dany składnik majątku będzie wykorzystany w działalności opodatkowanej, to źródło, z jakiego pochodzą środki na nabycie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, nie ma wpływu na prawo do pomniejszenia podatku należnego.

Z uwagi na powyższe, stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w powyższym uzasadnieniu mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych refundacją ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika