Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Polskie prawo przewiduje trzy rodzaje podpisów elektronicznych, każdy będący bardziej zaawansowaną formą poprzedniego:
-
podpis elektroniczny - tj. dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Takim podpisem może być zwykłe podpisanie się pod dokumentem imieniem i nazwiskiem w formie elektronicznej, ale także każda inna forma umożliwiająca identyfikację autora podpisywanej treści (na przykład wysłanie oświadczenia z konta, które jest bezpośrednio przypisane do konkretnej osoby);
-
bezpieczny podpis elektroniczny - czyli podpis elektroniczny, który:
-
jest przyporządkowany wyłącznie osobie składającej ten podpis;
-
jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego;
-
Jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.
-
-
bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu - czyli bezpieczny podpis elektroniczny, którego autentyczność i pewność gwarantuje podmiot trzeci - kwalifikowany (wpisany do specjalnego rejestru) podmiot świadczący usługi certyfikacyjne.
Przepisy ustawy o podpisie elektronicznym (Dz. U. 2001 r., Nr 130 poz. 1450) nie przewidują możliwości składania podpisów elektronicznych przez osoby prawne. Za osobę składającą podpis uznaje się osobę fizyczną posiadającą urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego, która działa w imieniu własnym albo w imieniu innej osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Podpisu w imieniu spółki będzie zatem dokonywała osoba fizyczna upoważniona do jej reprezentowania wraz z dołączeniem odpisu KRS w formie elektronicznej.