Czy dla przyłączy zewnętrznych:- centralnej ciepłej wody użytkowej (c.c.w.u.) ? stan faktyczny (...)

Czy dla przyłączy zewnętrznych:- centralnej ciepłej wody użytkowej (c.c.w.u.) ? stan faktyczny ? dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego można stosować stawkę VAT w wysokości 8%?- centralnego ogrzewania (c.o.) ? zdarzenie przyszłe ? dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego można stosować stawkę VAT 8%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2011r. (data wpływu 21 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2012r. (data wpływu 25 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi przebudowy przyłączy zewnętrznych centralnej ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania do budynku mieszkalnego wielorodzinnego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi przebudowy przyłączy zewnętrznych centralnej ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2012r. (data wpływu 25 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 stycznia 2012r. znak: IBPP2/443-1162/11/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Dotyczy zadania: ?Przebudowa przyłączy centralnego ogrzewania (c.o. etap II ? 2012r.) i centralnej ciepłej wody użytkowej (c.c.w.u. ? etap I ? termin wykon. 2011r.) ? wymiana na rury preizolowane ? do budynków :

  • ul. I ? budynek mieszkalny wielorodzinny (c.o. + c.c.w.u.)
  • al. W ? budynek handlowy (c.o.)
  • al. W ? budynek usługowo-handlowy (c.o.).

Stan przed przebudową: z dalaczynna sieć c.o. wysokich parametrów doprowadza czynnik grzewczy do dwufunkcyjnego węzła cieplnego (c.o. + c.c.w.u.) w wymiennikowni w-11, z którego wyprowadzone są przyłącza z rur stalowych izolowanych, ułożonych w kanale. Przebudowa polega na wymianie rurociągów na preizolowane, ułożone w obsypce piaskowej do budynków:

  • ul. I (bud. mieszk.) ? c.c.w.u. ø 80 i ø 40 ? 2x50 m ? polietylen WDP
  • ul. I (bud. mieszk.) i al. W (bud. niemieszk.) na wspólnym sięgaczu z rur stalowych czarnych ø 125, ø 100, ø 80, ø 65, bud. mieszkalny ? dł. przył. L ≈ 302 m x 2, bud. niemieszkalne dł. L ≈ 31 m x 2.

Opis technologiczny:

Istniejące rurociągi są w złym stanie technicznym (ponad 30 lat eksploatacji), z występującymi awariami w sezonie grzewczym, ze słabą izolacją powodującą duże straty cieplne.

Rury preizolowane ? izolowane fabrycznie pianką, w płaszczu z tworzywa sztucznego obniżają przesyłowe straty ciepła ok. 30%.

  • Dla centralnego ogrzewania (c.o.) rurociąg zasilania i powrotu wykonany jest z rur stalowych czarnych typu ?DUO? ? oba rurociągi w jednym płaszczu ? w piance izolacyjnej (?) 2 przewody sygnalizacyjne pozwalające dokładnie wykryć miejsce ewentualnej awarii. Rury łączy się przez spawanie.
  • Dla centralnej ciepłej wody użytkowej (c.c.w.u.) przygotowanej w wymienniku ciepła i przesyłanej do mieszkań dwoma rurociągami: zasilającym ø 80 i cyrkulacyjnym ø 40, typu ?DAR-PEX?.

Obydwa rurociągi są wykonane z polietylenu sieciowanego, nieulegającemu korozji, bez zmniejszania czynnego przekroju odkładającymi się na ściankach wewnętrznych minerałami. Rurociągi c.c.w.u. zasilający i cyrkulacyjne są indywidualnie izolowane fabrycznie pianką i posiadają płaszcz z tworzywa sztucznego. Dostarczane są w kręgach, łączone są specjalnymi kształtkami zaciskowymi.

Opisane zadanie stanowi przebudowę zewnętrznej instalacji c.o. i c.w.u. w gruncie wg starej trasy usuniętych kanałów i rurociągów izolowanych metodami tradycyjnymi (wata szklana + papa + płaszcz gipsowy). Są to roboty branży instalacyjno-inżynieryjnej wykonywanego głównie dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca jest generalnym wykonawcą zadania w ramach jednej umowy określającej wymienione wcześniej II etapy budowy, fakturowane oddzielnie. Kserokopię umowy załączono do wniosku (PE-nr 112/2011/A).

Przebudowa przyłączy c.o. i c.c.w.u. do bud. mieszkalnego wielorodzinnego ul. I prowadzona będzie po działkach stanowiących własność inwestora ? X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w ww. piśmie z dnia 20 stycznia 2012r.):

Czy dla przyłączy zewnętrznych:

  • centralnej ciepłej wody użytkowej (c.c.w.u.) ? stan faktyczny ? dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego można stosować stawkę VAT w wysokości 8%?
  • centralnego ogrzewania (c.o.) ? zdarzenie przyszłe ? dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego można stosować stawkę VAT 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego za wykonane przyłącza zewnętrzne c.c.w.u. i c.o. stawka podatku VAT winna wynosić 8%, za przyłącza c.o. do bud. handlowo-usługowych (łącznie L = 2 x 31 m) ? stawka VAT ? 23%, zgodnie z interpretacją przepisu ustawy z dn. 11.III.2004r. o podatku od towarów i usług, art. 41 ust. 12 i 12a w związku z pkt 2 oraz w związku z wyrokiem NSA z 20.IV.2011 sygn. akt I FSK 499/10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w kwestii dotyczącej stawki podatku dla usługi przebudowy przyłączy zewnętrznych centralnej ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania do budynku mieszkalnego wielorodzinnego ? jest nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 20 stycznia 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy w porównaniu do treści zawartej we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 19 października 2011r. oraz sformułował pytanie i własne stanowisko Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 20 stycznia 2012r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 12 stycznia 2012r. znak: IBPP2/443-1162/11/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /?/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /?/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się ? w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT ? do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W tym miejscu należy wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w tej klasyfikacji, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne ? 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe ? 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania ? 113.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.

Do pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Powyższe potwierdzają przepisy art. 146 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r., obniżoną do 7% stawką VAT objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumiało się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

? jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 cyt. wyżej ustawy przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ww. ustawy).

Należy ponadto wskazać, ze z zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), które weszło w życie z dniem 6 kwietnia 2011r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    • lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

    • ? w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Dodatkowo należy zauważyć, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. ww. kwestię regulował analogicznie brzmiący przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

Możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki VAT do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ustała z dniem 31 grudnia 2007r. Poczynając od dnia 1 stycznia 2008r. wszedł w życie cyt. wyżej przepis art. 41 ust. 12 ustawy.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji przebudowy obiektów budowlanych lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Z treści znowelizowanych przepisów wynika więc, iż preferencyjna, 8% stawka podatku nie dotyczy budowy, remontów i konserwacji wykonywanymi poza bryłą budynku będącego obiektem budownictwa mieszkaniowego a także obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje przebudowę, w gruncie według starej trasy, zewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania (c.o.) i centralnej ciepłej wody użytkowej (c.c.w.u) do budynku mieszkalnego wielorodzinnego.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku pytania, w przedmiotowej sprawie kwestią wymagająca wyjaśnienia jest możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku VAT dla przebudowy zewnętrznych przyłączy stanowiącej przebudowę zewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i centralnej ciepłej wody użytkowej dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy stwierdzić, iż w świetle powołanych wyżej przepisów prawa roboty budowlane związane z przebudową przyłączy centralnego ogrzewania i centralnej cieplej wody użytkowej, korzystają ze stawki 8% tylko w takim zakresie w jakim są one wykonywane w obrębie budynku zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jeżeli natomiast roboty te są wykonywane poza obrębem budynku, lub w obiektach nie należących do obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym, to w świetle cytowanych wyżej przepisów nie mogą korzystać ze stawki preferencyjnej lecz winny być opodatkowane stawką 23%.

Z okoliczności sprawy wynika, że opisana we wniosku przebudowa zewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania jak i centralnej ciepłej wody użytkowej dotyczy również zewnętrznych przyłączy tej instalacji, a zatem jest/będzie dokonywana na zewnątrz budynku.

W tym stanie rzeczy, mając na uwadze powołane wyżej przepisy, należy stwierdzić iż dla opisanych we wniosku robót budowlanych związanych z przebudową zewnętrznych przyłączy centralnego ogrzewania i centralnej ciepłej wody użytkowej nie ma zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT 8%.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że dla budynku wielorodzinnego za wykonanie przyłącza zewnętrznego c.o. i c.c.w.u. stawka podatku VAT wynosi 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie może wpłynąć powołany przez Wnioskodawcę wyrok NSA. z dnia 20 kwietna 2011r. sygn. I FSK 499/10.

Wyroki sądów są bowiem rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Dodatkowo należy zauważyć, iż wskazany przez Wnioskodawcę wyrok NSA z dnia 20 kwietna 2011r. sygn. I FSK 499/10 zapadł w innym stanie faktycznym od tego jaki ma miejsce w przedmiotowej sprawie oraz innym stanie prawnym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się, iż poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca stawki podatku dla usług przebudowy przyłącza centralnego ogrzewania do budynków handlowo-usługowych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika