Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację (...)

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu pn. ???

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 4 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu pn. ??rzu?.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Projekt Miasta X pn.: ??? uchwałą nr ? Zarządu Województwa ? został wybrany do dofinansowania w ramach Poddziałania 6.2.1. Rewitalizacja - duże miasta RPO na lata 2007-2013. Miasto X, jako podatnik podatku VAT jest wnioskodawcą, podmiotem zamawiającym oraz współfinansującym inwestycję oraz zarządzającym projektem po realizacji inwestycji. Przedmiotem niniejszego projektu było przywrócenie ładu przestrzennego Parku ? w X obejmujące realizację dwóch zadań: budowę muszli koncertowej oraz budowę infrastruktury oświetleniowej parku. Muszla składa się z 3 elementów przestrzennych:

  • ściany frontowej w kształcie bramy-tarczy biegnącej po linii okręgu placu głównego parku,
  • ściany tylnej w formie półkola,
  • lekkiego zadaszenia w formie przeszklenia nad większą częścią sceny

W ramach budowy infrastruktury oświetleniowej wykonano następujące prace:

  • wybudowano linię kablową zasilającą, ułożoną w chodniku wzdłuż ulicy ?,
  • wybudowano oświetlenie parku: wzdłuż ciągów pieszych ustawione zostały 22 stalowe słupy oświetleniowe parkowe (stożkowe walcowane o wys. 5 m z oprawami oświetleniowymi sodowymi 70W);
  • wybudowano linię oświetleniową: pomiędzy słupami poprowadzono kabel oświetleniowy, kabel został ułożony głównie w terenie zielonym (trawa),
  • przebudowano i zmieniono lokalizację istniejącej szafki sterowniczej SST.

Niniejszy projekt został zrealizowany przez Miasto X w 2010 r.

Po realizacji inwestycji powstała w ramach projektu infrastruktura jest i będzie administrowana przez beneficjenta, tj. przez Miasto X. Beneficjent, który jest jednocześnie podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie produktami projektu, posiada zdolność organizacyjną i finansową oraz odpowiednie doświadczenie do utrzymania i zarządzania projektem. Majątek trwały, jaki został wytworzony w wyniku realizacji projektu stanowi wyłączną własność Miasta X. Całkowita wartość zadania inwestycyjnego wyniosła 310 354,83 PLN (wartość brutto), natomiast wartość otrzymanego dofinansowania 236 408,95 PLN.

Park im. miasta ? jest terenem ogólnodostępnym, chętnie korzystają z niego mieszkańcy X, jak również turyści odwiedzające miasto. Ze względu na unikatowe egzemplarze starodrzewia, rosnące na jego terenie, odwiedzany jest także przez wycieczki dzieci, młodzieży i dorosłych. Poprawiający się z roku na rok stan utrzymania parku powodował, że coraz więcej osób korzystało z jego terenu jako miejsca rekreacyjno-wypoczynkowego.

Niniejszy projekt nie generuje żadnych przychodów ze sprzedaży. Po realizacji inwestycji powstała infrastruktura jest nieodpłatnie udostępniana wszystkim użytkownikom, zarówno mieszkańcom miasta jak i turystom. Nie planuje się zmiany sposobu użytkowania powstałej infrastruktury w okresie trwałości projektu. Niniejszy projekt generuje koszty związane z bieżącym utrzymaniem i eksploatacją, zwłaszcza koszty takie jak:

  • koszty energii elektrycznej potrzebnej do oświetlenia parku,
  • koszty bieżącego utrzymania i konserwacji muszli koncertowej oraz jej ubezpieczenia, które pokrywa beneficjent Miasto X. Faktury na potrzeby realizacji inwestycji wystawiane były na Miasto X. Towary i usługi zakupione przez Miasto X w celu realizacji projektu nie były, nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto X będzie mogło obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu pn.: ????

Zdaniem Wnioskodawcy. Miasto X w dokumentacji aplikacyjnej przyjęło, że nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, który dla zadania pod nazwą ??? został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przestawionym opisem sprawy Wnioskodawca zrealizował w 2010 r. projekt pn. ???, który został dofinansowany w ramach Poddziałania 6.2.1 Rewitalizacja ? duże miasta RPO na lata 2007-2013. Po zrealizowaniu inwestycji powstała infrastruktura nieodpłatnie udostępniania zarówno mieszkańcom miasta jaki i turystom. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Faktury za zakupy towarów i usług dotyczące przedmiotowej inwestycji wystawiane były na Wnioskodawcę. Zakupy te nie były i nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabywanych towarów i usług ? brak będzie związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji w ramach projektu pn. ???.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika