zakupu i fiskalizacji kasy rejestrującej przez Wnioskodawcę, który w związku ze sprzedażą środka (...)

zakupu i fiskalizacji kasy rejestrującej przez Wnioskodawcę, który w związku ze sprzedażą środka trwałego na rzecz osób fizycznych przekroczył kwotę uprawniającą do zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a w przyszłości nie przewiduje sprzedaży podlegającej obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kasy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010r. (data wpływu 28 kwietnia 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zakupu i fiskalizacji kasy rejestrującej przez Wnioskodawcę, który w związku ze sprzedażą środka trwałego na rzecz osób fizycznych przekroczył kwotę uprawniającą do zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a w przyszłości nie przewiduje sprzedaży podlegającej obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kasy - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zakupu i fiskalizacji kasy rejestrującej przez Wnioskodawcę, który w związku ze sprzedażą środka trwałego na rzecz osób fizycznych przekroczył kwotę uprawniającą do zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a w przyszłości nie przewiduje sprzedaży podlegającej obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kasy. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 20 marca 2010r. Wnioskodawca dokonał incydentalnej sprzedaży środka trwałego ? samochodu osobowego marki Renault Laguna na rzecz osoby fizycznej za kwotę 60 500,00 zł. Wnioskodawca w żadnym stopniu nie zajmuje się sprzedażą detaliczną prowadzoną na rzecz osób fizycznych, wszystkie transakcje są wykonywane na rzecz firm i potwierdzone są każdorazowo fakturą VAT. W związku z dokonaniem sprzedaży na rzecz osoby fizycznej zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Wnioskodawca utracił zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca twierdzi, iż zakup kasy fiskalnej w jego przypadku jest wydatkiem zbytecznym. Kasa nigdy nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z tym, że Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych, a sprzedaż środka trwałego ? samochodu osobowego była jednorazową transakcją, zobowiązany jest do zakupu i sfiskalizowania kasy rejestrującej w terminie do dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000,00 zł z działalności, o której mowa w z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT...
  2. Czy z uwagi na jednorazowy charakter zdarzenia wnioskodawca może zostać zwolniony z obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 17 maja 2010r.), zakup i fiskalizacja kasy fiskalnej w jego przypadku jest wydatkiem zbytecznym, ponieważ kasa nigdy nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystana. Przez cały okres prowadzenia działalności Wnioskodawca nie wykonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Wnioskodawca będzie zwolniony z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej ponieważ nigdy nie będzie prowadził sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. brzmienia art. 111 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek określony w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte zostało w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2009r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż w dniu 20 marca 2010r. Wnioskodawca dokonał incydentalnej sprzedaży środka trwałego ? samochodu osobowego marki Renault Laguna na rzecz osoby fizycznej za kwotę 60 500,00 zł. Wnioskodawca w żadnym stopniu nie zajmuje się sprzedażą detaliczną prowadzoną na rzecz osób fizycznych, wszystkie transakcje są wykonywane na rzecz firm i potwierdzone są każdorazowo fakturą VAT. W związku z dokonaniem sprzedaży na rzecz osoby fizycznej zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Wnioskodawca utracił zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca twierdzi, iż zakup kasy fiskalnej w jego przypadku jest wydatkiem zbytecznym. Kasa nigdy nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystana.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących należy uznać, iż z dniem 1 czerwca 2010r. Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca od dnia 1 czerwca 2010r. obowiązany jest do zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, każdej sprzedaży nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania.

Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Zatem jeżeli nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Wypada zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w aspekcie braku w przyszłości sprzedaży na rzecz osób fizycznych, zakup kasy fiskalnej jest w jego przypadku wydatkiem zbytecznym i nieuzasadnionym z ekonomicznego punktu widzenia. Należy jednak podkreślić, iż powyższe nie ma wpływu na fakt, że Wnioskodawca ma obowiązek zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej każdej sprzedaży nieobjętej zwolnieniem z tego obowiązku, a dokonanej przez Wnioskodawcę od dnia 1 czerwca 2010r. bowiem ekonomiczne aspekty prowadzonej działalności mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na obowiązki podatkowe ciążące na podatniku.

Nie ulega wątpliwości, iż przepisy ustawy o podatku VAT nakładają na Wnioskodawcę obowiązek ewidencjonowania sprzedaży, a nie obowiązek zainstalowania kasy. Bezsprzecznie obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wiąże się z koniecznością zakupu i zainstalowania kasy rejestrującej, jednakże nie istnieje podstawa prawna, która zobowiązywałaby Wnioskodawcę do zainstalowania kasy rejestrującej w związku z utratą prawa do zwolnienia z ewidencjonowania.

Podsumowując, jeżeli Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie powstanie wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zakupu i fiskalizacji kasy rejestrującej.

W świetle obowiązujących przepisów, Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku ewidencjonowania do czasu, dokonania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania. Należy zauważyć, iż w rozpatrywanej sytuacji Wnioskodawca nie może zostać zwolniony z obowiązku ewidencjonowania z uwagi na jednorazowy charakter zdarzenia, bowiem brak obowiązku ewidencjonowania, spowodowany będzie niewystąpieniem sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, a nie jednorazowym charakterem zdarzenia.

Nadmienia się również, iż stosownie do przepisu art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu), kwoty z tytułu nabycia kasy rejestrującej określone zostały w drodze rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 225).

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy, że będzie zwolniony z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej ponieważ nie będzie prowadził sprzedaży na rzecz osób fizycznych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika