zużywany przez Wnioskodawcę węgiel przeznaczony do celów opałowych w instalacjach objętych Europejskim (...)

zużywany przez Wnioskodawcę węgiel przeznaczony do celów opałowych w instalacjach objętych Europejskim Systemem Handlu Emisjami podlega, od dnia 2 stycznia 2012r., zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, przy spełnieniu warunków ewidencyjnych przewidzianych w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku opatrzonym datą 31 stycznia 2011r. (data wpływu 7 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2012r. (data wpływu 4 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez podmiot objęty EU ETS ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez podmiot objęty EU ETS.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2012r. (data wpływu 4 maja 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 kwietnia 2012r., znak: IBPP4/443-68/12/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Posiada także koncesje na wytwarzanie i obrót energią elektryczną i cieplną. Posiada również własną elektrociepłownię, w której wytwarza głównie w sezonie grzewczym energię elektryczną i cieplną łącznie co spełnia warunki zwolnienia z podatku akcyzowego zawarte w art. 31a. Podczas procesu wytwórczego zdarzają i mogą zdarzyć się w przyszłości przestoje i awarie generatora do produkcji energii elektrycznej i wówczas ciepło produkowane będzie oddzielnie czyli nie w skojarzeniu.

Ponadto może zdarzyć się produkcja ciepła zarówno zużywanego do celów grzewczych w Spółce jak i sprzedawanego zewnętrznym odbiorcom może odbywać się oddzielnie poza tzw. skojarzeniem.

Wobec powyższego Spółka ma wątpliwości czy w przypadkach opisanych powyżej będzie zmuszona opodatkować podatkiem akcyzowym węgiel zużyty wyłącznie do produkcji ciepła.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 kwietnia 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż kod CN węgla zużywanego to 2701, zaś Wnioskodawca jest podmiotem objętym systemem EU ETS czyli Europejskim Systemem Handlu Emisjami, o którym mowa w Dyrektywie 2003/87 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. Powołana wyżej Dyrektywa została wdrożona do krajowych regulacji prawnych ustawą z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i Wnioskodawca jest podmiotem którego instalacje zostały objęte tą ustawą gdyż znajduje się w wykazie takich podmiotów w tabeli nr 3 pod pozycją xxx wykonawczego Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 roku w sprawie Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla w latach 2008-2012 dla wspólnotowego handlu uprawnieniami do emisji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 30 kwietnia 2012r.:

Czy Wnioskodawca zastosuje zwolnienie z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zwalnia się do akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone w życie zostały systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 30 kwietnia 2012r., art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia wprost z opodatkowania węgiel zużyty do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej gdyż (Wnioskodawca) posiada wdrożony systemy prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W ust. 2 art. 31a ustawy wskazano zwolnienia od akcyzy obejmujące wyroby węglowe zużywane:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.

    U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 ?produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych? w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Przy czym stosownie do art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z przepisami art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz sposób jej prowadzenia został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075, ze zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę zauważyć należy, iż z konstrukcji zwolnień zawartych w art. 31a ust. 2 ustawy wynika, iż w pewnych przypadkach może się zdarzyć, że podmiot zużywający będzie spełniał warunki do zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie więcej niż jednej przesłanki spośród wskazanych w pkt 1-9 przepisu art. 31a ust. 2 ustawy.

Sytuacja taka zachodzi w przedmiotowej sprawie, gdzie Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, posiada koncesje na wytwarzanie i obrót energią elektryczną i cieplną oraz własną elektrociepłownię, w której wytwarza głównie w sezonie grzewczym energię elektryczną i cieplną łącznie co spełnia warunki zwolnienia z podatku akcyzowego zawarte w art. 31a. Kod CN węgla zużywanego przez Wnioskodawcę to 2701.

Jednocześnie Wnioskodawca jest podmiotem objętym systemem EU ETS czyli Europejskim Systemem Handlu Emisjami, o którym mowa w Dyrektywie 2003/87 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. Powołana wyżej Dyrektywa została wdrożona do krajowych regulacji prawnych ustawą z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i Wnioskodawca jest podmiotem którego instalacje zostały objęte tą ustawą gdyż znajduje się w wykazie takich podmiotów w tabeli nr 3 pod pozycją xxx wykonawczego Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 roku w sprawie Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla w latach 2008-2012 dla wspólnotowego handlu uprawnieniami do emisji.

Odnosząc się tak przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego tut. organ zauważa, iż zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za takie systemy uważa się również tzw. system EU ETS (European Union Emissions Trading Scheme lub European Union Emissions Trading System ? Europejski System Handlu Emisjami), o którym mowa w Dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. U. UE L Nr 275, str. 32 ze zm.).

Zatem, zużywany przez Wnioskodawcę węgiel przeznaczony do celów opałowych w instalacjach objętych Europejskim Systemem Handlu Emisjami podlega, od dnia 2 stycznia 2012r., zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, przy spełnieniu warunków ewidencyjnych przewidzianych w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika