Czy w warunkach szczególnego zagrożenia wirusem grypy pracowników wszystkich grup zawodowych Szpitala, (...)

Czy w warunkach szczególnego zagrożenia wirusem grypy pracowników wszystkich grup zawodowych Szpitala, poniesione przez Szpital koszty dotyczące zakupu antywirusowej szczepionki grypy oraz koszty jej iniekcji pracownikom zatrudnionym w komórkach pionów: administracyjnego, gospodarczego i technicznego są zwolnione od obowiązku naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych, w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z występującym stanem zagrożenia pracowników chorobami wywołanymi wirusem grypy Szpital zamierza dokonać zakupu na własny koszt szczepionki przeciw działaniu grypy i umożliwić dokonanie szczepień ochronnych zatrudnionych pracowników. Zważywszy na środowisko wzmożonego zagrożenia pracowników wirusem grypy, związane ze specyfiką działalności podstawowej Oddziałów Szpitalnych, Ambulatoriów, Poradnii i Przychodnii, a także działalności pomocniczej, dotyczącej pracowników zatrudnionych w komórkach pionu administracyjnego, gospodarczego i technicznego, objęcie szczepieniami ochronnymi wszystkich grup zawodowych jest uzasadnione. Warunki: - kwaterunkowe, dotyczące zlokalizowanych miejsc pracy, - organizacyjne, dotyczące zakresu wykonywanych czynności zawodowych, - ciągów komunikacyjnych, dotyczących przemieszczeń osób pieszo i dźwigami, powodują bezpośrednie kontaktowanie się pracowników medycznych, administracyjnych, gospodarczych i technicznych oraz osób leczonych stacjonarnie, ambulatoryjnie i profilaktycznie.

Charakter zabytkowy obiektu Szpitala objęty ochroną zabytków wymaga pozostawienia Szpitala w stanie pierwotnym. w związku z powyższym drogi komunikacyjne osób przemieszczających się na terenie Szpitala przecinają się, powodując zagrożenie wzajemnego zainfekowania organizmu zarazkami. Ponieważ działalność Oddziałów Szpitalnych, Ambulatoriów, Poradnii i Przychodnii pełni szczególnie pomocną rolę w okresie masowych zachorowań społeczeństwa, zabezpieczenie wszystkich pracowników służby zdrowia przed zagrożeniem wirusa grypy jest koniecznością, w celu zachowania ich sprawności fizycznej oraz ciągłości skutecznego wykonywania opieki zdrowotnej nad pacjentami.

Pracownicy medyczni Szpitala spełniają warunki zawarte w załączniku nr 2 punkt 4 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki (Dz. u. Nr 81 poz. 716 z późniejszymi zmianami), które obejmuje pracę w jednostkach służby zdrowia, a które jest aktem wykonawczym do art. 222 Kodeksu Pracy. Dla tych pracowników Szpital prowadzi rejestr pracowników wykonujących prace narażające pracowników na działanie szkodliwego czynnika biologicznego.

Pracownicy pozostałych grup zawodowych poprzez istniejące zagrożenie przedstawione wyżej są w równym stopniu jak pracownicy pionu medycznego narażeni na bezpośredni kontakt z wirusem grypy.

Wnioskodawca podkreślił, że nie istnieją warunki do określenia grup zawodowych pracowników Szpitala, które są bardziej lub mniej narażone na działanie czynnika szkodliwego dla zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w warunkach szczególnego zagrożenia wirusem grypy pracowników wszystkich grup zawodowych Szpitala, poniesione przez Szpital koszty dotyczące zakupu antywirusowej szczepionki grypy oraz koszty jej iniekcji pracownikom zatrudnionym w komórkach pionów: administracyjnego, gospodarczego i technicznego są zwolnione od obowiązku naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych, w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione przez Szpital koszty dotyczące zakupu szczepionki antywirusowej oraz koszty jej iniekcji pracownikom zatrudnionym w komórkach pionów administracyjnego, gospodarczego i technicznego należy uznać jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. u. Nr 21 poz. 86, tekst jednolity z dnia 14 czerwca 2000 r. Dz. u. Nr 54 poz. 654, z późniejszymi zmianami), zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, mające bezpośredni związek z osiąganiem przychodów Szpitala.

Zapewnienie pracownikom odpowiedniej opieki zdrowotnej obejmuje dostęp do profilaktyki, w tym szczepień ochronnych przekłada się na poprawę stanu zdrowia pracowników, ograniczając ich absencję w pracy z powodu ich zachorowań, co z kolei pozytywnie wpływa na efektywność wykonywanej pracy, a w następstwie na poziom przychodów osiąganych przez Szpital. Oznacza to, że poniesienie kosztów na zakup szczepionek oraz ich iniekcji jest realnie uzasadnione, jako zmierzające do osiągania przychodów przez Szpital. Ponieważ koszty Szpitala ponoszone na zakup szczepionek i ich iniekcji zatrudnionym pracownikom są bezpośrednio związane z osiąganymi przez Szpital przychodami, w związku z tym nie można ich traktować jako świadczeń zaliczanych do dochodów pracowników opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika z postanowień art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b. Stąd też w przypadku usług zakupionych przez pracodawcę wartość pieniężną tych świadczeń dla celów podatkowych ustala się według cen zakupu (art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy).

Z wyżej wymienionych przepisów, jednoznacznie wynika, że do przychodów ze stosunku pracy zalicza się praktycznie wszystkie świadczenia otrzymane przez pracownika, w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą.

Nie przesądza to jednak o tym, że wszystkie z nich podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wskazać bowiem należy, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 11a ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Zatem wartość szczepień ochronnych będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli spełnione zostaną wszystkie przesłanki wskazane w powyższym przepisie, tj.:

  • świadczenia te muszą wynikać z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby),
  • beneficjentami tych świadczeń mogą być osoby pozostające w stosunku służbowym,
  • świadczenia te muszą być przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.


Stosownie do treści art. 222 § 1 Kodeksu pracy (t. j. Dz. u. z 1998 r. Nr 21, poz. 717 ze zm.) w razie zatrudniania pracownika w warunkach narażenia na działanie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, pracodawca zastępuje te substancje, preparaty, czynniki lub procesy technologiczne mniej szkodliwymi dla zdrowia lub stosuje inne dostępne środki ograniczające stopień tego narażenia, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Natomiast zgodnie z art. 2221 § 1 Kodeksu pracy w razie zatrudniania pracownika w warunkach narażenia na działanie szkodliwych czynników biologicznych pracodawca stosuje wszelkie dostępne środki eliminujące narażenie, a jeżeli jest to niemożliwe - ograniczające stopień tego narażenia, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki, przy czym w myśl § 2 tegoż artykułu pracodawca prowadzi rejestr prac narażających pracowników na działanie szkodliwych czynników biologicznych oraz rejestr pracowników zatrudnionych przy takich pracach.

Z kolei Minister Zdrowia, stosownie do postanowień art. 2221 § 3 Kodeksu pracy, uwzględniając zróżnicowane działanie czynników biologicznych na organizm człowieka oraz konieczność podjęcia niezbędnych środków zabezpieczających przed zagrożeniami wynikającymi z wykonywania pracy w warunkach narażenia na działanie czynników biologicznych, określił w drodze rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki (Dz. u. Nr 81, poz. 716 ze zm.):

  1. klasyfikację i wykaz szkodliwych czynników biologicznych,
  2. wykaz prac narażających pracowników na działanie czynników biologicznych,
  3. szczegółowe warunki ochrony pracowników przed zagrożeniami spowodowanymi przez szkodliwe czynniki biologiczne, w tym rodzaje środków niezbędnych do zapewnienia ochrony zdrowia i życia pracowników narażonych na działanie tych czynników, zakres stosowania tych środków oraz warunki i sposób monitorowania stanu zdrowia narażonych pracowników.
  4. sposób prowadzenia rejestrów prac narażających pracowników na działanie szkodliwych czynników biologicznych i rejestru pracowników zatrudnionych przy tych pracach oraz sposób przechowywania i przekazywania tych rejestrów do podmiotów właściwych do rozpoznawania lub stwierdzania choroby zawodowej.


Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, w celu ochrony pracowników przed zagrożeniami spowodowanymi przez szkodliwy czynnik biologiczny pracodawca jest obowiązany do stosowania, na warunkach określonych w rozporządzeniu, wszelkich dostępnych środków eliminujących narażenie lub ograniczających stopień tego narażenia, zwanych dalej ?środkami zapobiegawczymi'.

W załączniku Nr 2 do ww. rozporządzenia zawarty jest wykaz prac narażających pracowników na działanie czynników biologicznych:

  1. Praca w zakładach produkujących żywność.
  2. Praca w rolnictwie.
  3. Praca, podczas której dochodzi do kontaktu ze zwierzętami lub produktami pochodzenia zwierzęcego.
  4. Praca w jednostkach ochrony zdrowia.
  5. Praca w laboratoriach klinicznych, weterynaryjnych lub diagnostycznych.
  6. Praca w zakładach gospodarki odpadami.
  7. Praca przy oczyszczaniu ścieków.
  8. Praca w innych okolicznościach niż wymienione w lp. 1-7, podczas której jest potwierdzone narażenie na działanie czynników biologicznych.


Natomiast w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia zawarta jest klasyfikacja szkodliwych czynników biologicznych, gdzie wymieniono m.in. wirusy grypy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w związku z występującym stanem zagrożenia pracowników chorobami wywołanymi wirusem grypy zamierza dokonać zakupu na własny koszt szczepionki przeciw działaniu grypy i umożliwić dokonanie szczepień ochronnych zatrudnionych pracowników Oddziałów Szpitalnych, Ambulatoriów, Poradnii, Przychodnii, a także działalności pomocniczej dotyczącej pracowników zatrudnionych w komórkach pionu administracyjnego, gospodarczego i technicznego. Pracownicy medyczni Szpitala spełniają warunki zawarte w załączniku nr 2 punkt 4 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki, które obejmuje pracę w jednostkach służby zdrowia, a które jest aktem wykonawczym do art. 222 Kodeksu Pracy. Dla tych pracowników Szpital prowadzi rejestr pracowników wykonujących prace narażające pracowników na działanie szkodliwego czynnika biologicznego.

Pracownicy pozostałych grup zawodowych poprzez istniejące zagrożenie przedstawiono wyżej są w równym stopniu jak pracownicy pionu medycznego narażeni na bezpośredni kontakt z wirusem grypy.

Reasumując, w warunkach szczególnego zagrożenia wirusem grypy pracowników wszystkich grup zawodowych szpitala, poniesione przez Szpital koszty dotyczące zakupu antywirusowej szczepionki grypy oraz koszty jej iniekcji pracownikom zatrudnionym w komórkach pionów: administracyjnego, gospodarczego i technicznego spowodują powstanie przychodu po stronie pracownika, jednakże nie będzie on podlegał opodatkowaniu, gdyż będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym pracownik nie będzie obciążony podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tego tytułu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika