Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu: 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu: 17 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 29 lipca 2010 r., nr ILPB2/415-714/10-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 29 lipca 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 10 sierpnia 2010 r.), zaś w dniu 17 sierpnia 2010 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia x 2006 r. na podstawie przedwstępnej umowy sprzedaży Wnioskodawca nabył prawo własności działek 413/45, 413/46.

Zainteresowany jest w posiadaniu decyzji wójta gminy z dnia x 2004 r., zatwierdzającej projekt podziału nieruchomości, z której wynika podział działki 413/31 na działki o numerach 413/32 do 413/92, w tym między innymi na działki o numerze 413/45 i 413/46 o łącznym obszarze 0,2698 ha.

W uzasadnieniu tej decyzji zawarta jest zmiana przeznaczenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na obszarze wsi oraz zmiana miejscowego planu zagospodarowania gminy, tj. działek o numerach 413/33-413/54, w tym terenu działki o numerze 413/45, którą Zainteresowany przeznaczył pod budowę budynku rekreacyjnego całorocznego.

Warunkowa umowa sprzedaży z umową zobowiązującą do sprzedaży działek o numerach 413/45 i 413/46 została zawarta dnia x 2008 r., natomiast aktem notarialnym z dnia 15 maja 2008 r. Wnioskodawca nabył prawo własności udziału wynoszącego 4/10 części w działce gruntu o numerze 413/45-grunty orne o obszarze 0,1399 ha oraz w działce gruntu o numerze 413/46-grunty orne o obszarze 0,1399 ha oraz zakupił udziały wynoszące 6/10 części w wyżej opisanych nieruchomościach. Na działce o numerze 413/45 Zainteresowany zamierza rozpocząć budowę budynku rekreacyjnego całorocznego zamieszkania.

Sporządzony projekt architektoniczno-budowlany zawiera opis techniczny budynku rekreacyjnego całorocznego z garażem, z wykonaniem dojazdów, dojść utwardzonych. Warunki użytkowe obiektu przewidują m. in. zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, gaz oraz ciepło (z indywidualnego źródła ciepła), odprowadzenia ścieków sanitarnych i wód opadowych. Zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym, zaprojektowany budynek będzie więc spełniał wszelkie wymogi budynku mieszkalnego całorocznego zamieszkania.

Budowa domu realizowana będzie w celu zaspokojenia potrzeb mieszkalnych Wnioskodawcy z zamiarem stałego zamieszkania. Dnia x 2008 r. Wnioskodawca złożył wniosek o pozwolenie na budowę. Jednak ze względu na to, iż grunt na działce ew. 413/45 podlegał ochronie i niezbędna była decyzja zezwalająca na wyłączenie ww. gruntu z produkcji rolniczej, na wniosek inwestora z dnia x 2008 r. zawieszono postępowanie administracyjne w sprawie wydania pozwolenia na budowę.

W dniu x 2009 r. na wniosek inwestora oraz zgodnie z decyzją dotyczącą zmiany klasyfikacji gruntów z dnia x 2009 r. wydaną przez starostę, podjęto zawieszone postępowanie. Pozwolenie na budowę Wnioskodawca otrzymał dnia x 2009 r., czyli już po 2-letnim okresie przysługującym na wydatkowanie przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Lokal mieszkalny Zainteresowany sprzedał w dniu x 2006 r.

Powyższa nieruchomość nie była zakupiona na cele działalności gospodarczej.

Sprzedany lokal mieszkalny został nabyty na prawach wspólnoty ustawowej, na podstawie umowy ustalenia odrębnej własności lokalu i umowy sprzedaży z dnia x 2003 r.

Przedmiotowe działki zostały nabyte na podstawie aktu notarialnego z dnia x 2008 r. dotyczącego umowy przenoszącej własność i umowy sprzedaży. Grunt przeznaczony pod budynek mieszkalny w dniu x 2008 r. miał już status prawny przeznaczenia pod zabudowę budynku mieszkalnego, na podstawie uchwały rady gminy z dnia x 2004 r. o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy.

Przedmiotowy przychód został faktycznie wydatkowany przez Wnioskodawcę na opisaną we wniosku budowę nie później niż w okresie dwóch lat od dnia wskazanej sprzedaży lokalu mieszkalnego. Zainteresowany wskazał, że lokal mieszkalny sprzedał dnia x 2006 r.

na podstawie aktu notarialnego, a kupno działek pod budowę budynku mieszkalnego miało miejsce dnia x 2008 r. oraz wykonał On pełnobranżowy projekt budynku mieszkalnego w dniu x2008 r. na kwotę 6.000,00 zł (co udokumentowano fakturą VAT), a za lokal mieszkalny otrzymał 1/2 należną Mu część, czyli 75.000,00 zł. Na kupno działek Wnioskodawca przeznaczył 48.922,00 zł, na akty notarialne związane z zakupem działek 2.135,16 zł, a na projekt budowlany 6.000,00 zł.

Sprzedaż przedmiotowego lokalu mieszkalnego nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej. Zainteresowany podał, iż nie nastąpiła ona na cele gospodarcze, lecz na cele prywatne na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkalnych oraz że był to majątek osobisty i nie prowadził On działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z tym, że budynek ten będzie zaspokajał podstawowe potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy, to czy mimo uzyskania pozwolenia na jego budowę po okresie 2-letnim (przeznaczonym na wydatkowanie przychodu ze sprzedaży nieruchomości), może On odliczyć zakup działki rekreacyjnej o numerze 413/45 wraz z kosztami sporządzenia aktu notarialnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że budynek ten będzie służył zaspokojeniu Jego podstawowych potrzeb mieszkalnych (czyli nie rekreacyjnych, wypoczynkowych, bądź też w celu lokaty kapitału), z tytułu ponoszonych wydatków na ten cel, czyli zakup działki gruntu nr 413/45 wraz z kosztami sporządzenia aktów notarialnych w udziale procentowo im przypadających na tę działkę, wykonania pełnobranżowego projektu budynku, przyłącza do sieci energetycznej, mimo, że pozwolenie na budowę otrzymał po wyżej opisanym okresie 2-letnim ze względu na długo trwającą procedurę administracyjną, może On zastosować ulgę wynikającą z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zainteresowany uważa, że o zastosowaniu ulgi decyduje fakt, że wydatki mieszkaniowe przeznaczone na powyższą budowę zostały poniesione przez Niego na własne potrzeby mieszkaniowe, a budowa budynku rekreacyjnego całorocznego będzie zaspokajała Jego potrzeby mieszkaniowe z zamiarem stałego zamieszkania. Zaprojektowany budynek będzie posiadał odpowiednie rozwiązania konstrukcyjne oraz niezbędna infrastrukturę przystosowaną do całorocznego stałego użytkowania, a nie tylko sezonowego, służącego do odpoczynku i rozrywki.

Dlatego też, jeżeli budynek będzie miał charakter budynku mieszkalnego, to ww. opisane wydatki związane z budową tego budynku będą spełniały wymogi zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

nbspnbspnbsp - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z powyższego wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment ich nabycia.

Z uwagi na to, iż lokal mieszkalny, ze sprzedaży którego część środków Wnioskodawca przeznaczył na przedmiotowe wydatki, został nabyty w 2003 r., w niniejszej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ww. ustawy ? w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. ? podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania zbycia złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację ? na cele mieszkalne ? własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Natomiast z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Z powyższego wynika, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wyłącznie wydatkowanie otrzymanych środków pieniężnych na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit a) lub lit. e) ustawy.

Ponadto, należy podkreślić, iż momentem wydatkowania przez podatnika kwot uzyskanych ze sprzedaży na nabycie rzeczy lub praw określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy jest data faktycznego wydatkowania przychodu, np. data wpłaty zaliczki na nabycie gruntu lub udziału w gruncie przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego, na poczet ceny określonej w umowie przedwstępnej i umowie sprzedaży, pod warunkiem sfinalizowania oraz właściwego udokumentowania zawartej transakcji. Ww. przepis wiąże bowiem skutek prawny w postaci zwolnienia określonego przychodu od podatku dochodowego od osób fizycznych nie z faktem zawarcia umowy, lecz z terminem wydatkowania środków pieniężnych określonych w tej umowie. Do zwolnienia przychodu na podstawie omawianego przepisu nie jest więc niezbędne nabycie w okresie dwóch lat nieruchomości, lecz wydatkowanie przychodu na ten cel.

Możliwość ta jest jednak wyłączona, gdy przychód zostanie wydatkowany na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części ? przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Stosownie bowiem do art. 21 ust. 2 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

  1. budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,
  2. przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:
    1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
    2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części
  3. -przeznaczonych na cele rekreacyjne,
  4. przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e). ustawy, podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

  • od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,
  • począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych. Zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy w terminie płatności podatku podatnik jest obowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru.


Jak wskazano wyżej, celem mieszkaniowym może być m. in. nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego.

Jednocześnie zauważyć należy, że status prawny gruntu przeznaczonego pod zabudowę budynkiem mieszkalnym powinien istnieć już w momencie jego nabycia, przy czym nie może on wynikać jedynie z zamiarów nabywcy tegoż gruntu. Decydujące znaczenie dla jego ustalenia mają postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obowiązującego w dniu zakupu gruntu, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu wydana przez właściwy organ gminy.

Z analizy opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca część środków uzyskanych z tytułu sprzedaży mieszkania wydatkował w ciągu dwóch lat od daty tejże sprzedaży na zakup udziału w gruncie przeznaczonym pod budowę własnego budynku rekreacyjnego całorocznego wraz z kosztami aktów notarialnych związanych z tym zakupem oraz na projekt tego budynku. Przedmiotowy grunt objęty jest planem zagospodarowania przestrzennego, który został uchwalony w 2004 r., tj. przed datą nabycia przez Zainteresowanego ww. udziału w gruncie.

Przenosząc powyższe rozważania na płaszczyznę rozpatrywanej sprawy należy podkreślić, iż udział w przedmiotowym gruncie zostanie nabyty w drodze wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Jak wynika z analizy wniosku, przedmiotowy grunt znajduje się na terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową. Powyższe znajduje odzwierciedlenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym w 2004 r. Wydatkowanie środków na nabycie tegoż gruntu nastąpiło w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży mieszkania. Tym samym należy uznać, że bez znaczenia dla niniejszego rozstrzygnięcia pozostaje fakt, iż pozwolenie na budowę przedmiotowego budynku zostało wydane po upływie dwóch lat od daty sprzedaży mieszkania, skoro środki uzyskane z tej sprzedaży zostały wydatkowane przed upływem tegoż terminu.

W przedmiotowej sprawie podstawą rozstrzygnięcia jest jednakże ustalenie, czy opisany we wniosku budynek rekreacyjny całoroczny może być uznany za budynek, którego budowa uprawnia do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z ww. art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a)-e) ustawy.

Ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zamieścił definicji legalnej pojęcia własnego budynku mieszkalnego. Z wykładni systemowej można wywieść, że w pojęciu tym mieści się także pojęcie budynku mieszkalnego letniskowego. Ani ustawa dotycząca prawa budowlanego, ani też ustawa podatkowa, nie zawierają definicji ?domu letniskowego?. Co do zasady, o tym czy dom można uznać za letniskowy czy za budynek mieszkalny, decyduje jego przeznaczenie. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316), dom letniskowy należy do klasy budynków mieszkalnych, jednakże dla oceny możliwości skorzystania z ulgi istotne jest ustalenie, czy w danym budynku podatnik będzie realizował swoje cele mieszkaniowe, czy jedynie potrzeby związane z rekreacją i wypoczynkiem. Dom letniskowy może być zaliczony do kategorii budynków mieszkalnych tylko wtedy, gdy będzie użytkowany faktycznie przez właściciela i jego bliskich, służąc tym samym zaspokojeniu podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Jeżeli podatnik korzysta z domu jedynie w celach wypoczynkowych, sezonowo, wówczas dom taki uznać należy za letniskowy.

Z przedmiotowego wniosku wynika, że Wnioskodawca wydatkował część środków uzyskanych z przedmiotowej sprzedaży w okresie dwóch lat od dnia tejże sprzedaży na budowę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku rekreacyjnego całorocznego, w którym będzie stale zamieszkiwał przez dalszy okres po wybudowaniu. Tenże dom w przypadku Zainteresowanego będzie spełniał rolę domu mieszkalnego i nie będzie przeznaczony na cele rekreacyjne. Przedmiotowy dom będzie faktycznie użytkowany przez Wnioskodawcę, służąc tym samym zaspokojeniu podstawowych potrzeb mieszkaniowych, czyli nie rekreacyjnych, nie wypoczynkowych, ani też nie w celu lokaty kapitału. Owo użytkowanie będzie użytkowaniem całorocznym, a nie jedynie okresowym, sezonowym, itp. Ponadto, budowa i sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów nie była przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanego, bowiem takowej nie prowadził.

Reasumując, stwierdzić należy, iż kwota uzyskana przez Wnioskodawcę z przedmiotowej sprzedaży, w części wydatkowanej w okresie dwóch lat od dnia tejże sprzedaży na nabycie gruntu pod budowę ww. budynku mieszkalnego (domu rekreacyjnego całorocznego) wraz z kosztami sporządzenia aktów notarialnych związanych z tymże nabyciem, korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika