Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, reprezentowanego przez pełnomocnika ? doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2013 r. (data wpływu: 16 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem Wielkiej Brytanii, który od 1 stycznia 2013 r. jest również rezydentem podatkowym w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PDOF). Osiąga przychody m.in. z tytułu wynagrodzenia wypłacanego Zainteresowanemu przez spółkę polską Zainteresowanego, w której pełni funkcję członka zarządu. Obecnie Wnioskodawca zamierza zakończyć swoje zobowiązania biznesowe i przejść na emeryturę. Wnioskodawca uczestniczy we wprowadzonym przez brytyjskiego pracodawcę programie emerytalnym X. Konstrukcja tego programu opiera się na wkładach wnoszonych zarówno przez pracowników, jak i pracodawcę. Zgromadzone środki zarządzane są przez podmiot zewnętrzny (w przypadku Wnioskodawcy ? Y). Głównym celem gromadzenia tych środków jest stworzenie kapitału, który zostanie rozdysponowany pracownikom po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego lub też osobom najbliższym w przypadku śmierci pierwotnie uprawnionego.

Pracodawca Wnioskodawcy, spółka brytyjska, powołała do życia system dobrowolnego przeznaczania części wynagrodzenia pracowników na poczet przyszłych świadczeń emerytalnych (ang. pension scheme). Konstrukcja ta zbliżona jest do znanych w prawie polskim Pracowniczych Programów Emerytalnych (dalej: PPE).

Środki wnoszone przez Wnioskodawcę oraz pracodawcę Wnioskodawcy trafiają do funduszu prowadzonego przez Y.

Wnioskodawca wkrótce ukończy 65. rok życia, uzyskując tym samym wiek emerytalny. Zgodnie z zasadami działania przedstawionego powyżej programu emerytalnego wraz z osiągnięciem wieku emerytalnego Wnioskodawca powinien dokonać wyboru odnośnie zagospodarowania zgromadzonych środków. Wnioskodawca może wybrać wypłatę dożywotniej renty (annuity) albo przeniesienie zgromadzonych środków to funduszu powierniczego (dalej: Trust) w celu dalszych inwestycji i otrzymywania stałych świadczeń pieniężnych ze środków zgromadzonych w funduszu. Z uwagi na niskie oprocentowanie dożywotniej renty, Wnioskodawca planuje wybrać przeniesienie zgromadzonych środków do Trustu.

Jak podał Zainteresowany, dnia 19 sierpnia 2011 r. została wydana indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, że środki wypłacane przez fundusz na rzecz Wnioskodawcy po osiągnięciu przez Wnioskodawcę odpowiedniego wieku podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o PDOF.

Obecnie, Wnioskodawca rozważa przeniesienie zgromadzonych środków do Trustu zarządzanego przez spółkę mającą siedzibę na Malcie (Z), który znajduje się na liście zagranicznych funduszy emerytalnych prowadzonej przez brytyjskie organy podatkowe, do których w świetle przepisów brytyjskich możliwe jest przeniesienie środków zgromadzonych na poczet przyszłych emerytur. Planowany transfer będzie skutkował wyłącznie zmianą podmiotu zobowiązanego do wypłaty zgromadzonych środków po osiągnięciu przez Wnioskodawcę wieku emerytalnego.

Ponadto, poza powyżej opisanym pracowniczym programem emerytalnym Wnioskodawca opłaca składki na rzecz powszechnego ubezpieczenia emerytalnego w Wielkiej Brytanii i po ukończeniu 65 roku życia będzie otrzymywał również rentę z tytułu środków zgromadzonych w tej instytucji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki wypłacane cyklicznie przez Trust na rzecz Wnioskodawcy po osiągnięciu przez Wnioskodawcę odpowiedniego wieku podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o PDOF?

Zdaniem Wnioskodawcy, środki wypłacane przez Trust na rzecz Wnioskodawcy po osiągnięciu przez Wnioskodawcę odpowiedniego wieku podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 58 lit. b) ustawy o PDOF.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Na podstawie art. 3 ust.1 ustawy o PDOF, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. la ustawy o PDOF, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle natomiast art. 4a ww. ustawy, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (dalej: umowa o DTT) określenie ?osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie? oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie?.

Definicja ?osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie? odnosi się zatem bezpośrednio do określenia ?miejsca zamieszkania? przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Wnioskodawca po osiągnięciu wieku emerytalnego będzie regularnie otrzymywał z Malty stałe świadczenie w postaci emerytury wypłacanej ze środków zgromadzonych w PPE.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy o DTT, renty, emerytury i inne podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniej pracy najemnej, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast w świetle ust. 2 ww. artykułu, bez względu na postanowienia ust. 1 niniejszego artykułu, emerytury, renty i inne podobne świadczenia, płatne na mocy ustawodawstwa Umawiającego się Państwa o ubezpieczeniach socjalnych, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z uwagi na fakt, że świadczenia w postaci emerytury wypłacanej ze środków zgromadzonych w PPE będą wypłacane na mocy ustawodawstwa Wielkiej Brytanii o ubezpieczeniach społecznych (nie zaś ustawodawstwa Malty), zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie ust. 1 ww. umowy o DTT. W związku z powyższym, dane świadczenia będą przedmiotem opodatkowania w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy w momencie wypłaty emerytury, czyli w Polsce.

Jednocześnie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczenia w postaci emerytury wypłacanej ze środków zgromadzonych w PPE są w Polsce zwolnione przedmiotowo.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o PDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatków.

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o PDOF, wolne od podatku dochodowego są wypłaty środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 21 ust. 33 przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Mając na uwadze powyższe ustawowe uregulowania, zasadnym jest stwierdzenie, że przedmiotowe zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) dotyczy wypłat środków działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych utworzonym i prowadzonym w państwach członkowskich Unii Europejskiej w oparciu o przepisy właściwe tym państwom. Jak podał Zainteresowany, powyższe stanowisko zostało potwierdzone również przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2010 r. (sygn. IPPB4/415-273/09/10-5/S/SP).

Reasumując, należy stwierdzić, że świadczenia, które Wnioskodawca będzie otrzymywał po osiągnięciu przez Wnioskodawcę odpowiedniego wieku z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego na podstawie obowiązujących w Wielkiej Brytanii przepisów o pracowniczych programach emerytalnych, które będą wypłacane z Malty przez Trust, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o PDOF.

W tym miejscu Wnioskodawca wskazał, że prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy odnośnie zwolnienia z opodatkowania środków uzyskanych z pracowniczego programu emerytalnego została już potwierdzona w interpretacji indywidualnej z dnia 19 sierpnia 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy modyfikacja stanu faktycznego polegająca wyłącznie na zmianie podmiotu, który będzie dokonywał wypłat zgromadzonych środków, nie wpłynie na sposób kwalifikacji podatkowej uzyskanych świadczeń ani na dopuszczalność zastosowania do nich zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o PDOF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, w odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawcę rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. Organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika