Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawiązania spółki komandytowej.

Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawiązania spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani , przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 21 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawiązania spółki komandytowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawiązania spółki komandytowej, a także w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą ?A?. Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię jest w szczególności sprzedaż hurtowa perfum i kosmetyków. Firma prowadzi hurtową sprzedaż kosmetyków do hoteli (o małych pojemnościach - jednorazowe: szampony, żele, balsamy, mydła, itp.), galanteria hotelowa (czepki kąpielowe, igielniki, wieszaki, łyżki do butów itp.), pościele, ręczniki, kołdry, poduszki. Działalność gospodarcza prowadzona jest przy pomocy narzędzi stanowiących własność Wnioskodawczyni. W szczególności do prowadzenia działalności gospodarczej służą zestaw komputerowy xxx (komputer + monitor) za 250 zł, Telewizor LCD 32? xxx za 700 zł, Notebook xxx za 1000 zł. Wartość zapasów na dzień 31 grudnia 2012 roku wynosiła 563.461,62 złotych.

W skład przedsiębiorstwa wchodzą ponadto programy komputerowe system informatyczny P(?) - zakup z 30.12.2010 r., program komputerowy G(?) - wartość netto 1990 zł, zakup 22.02.2012 r., program finansowo-księgowy R(?) - wartość netto 1290 zł, zakup 22.02.2012 r.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zatrudnia 14 pracowników. W związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni zawarła z ?B? umowę kredytu w rachunku bieżącym do wysokości salda 200.000 złotych, który przeznaczony został na sfinansowanie prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność prowadzona jest w dzierżawionym budynku - budynku gospodarczym na potrzeby magazynowe dzierżawionym od osoby trzeciej.

Wszystkie wymienione wyżej składniki majątku objęte są jedną ewidencją. W ewidencji środków trwałych nie ma innych środków poza wyżej wskazanymi.

Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć umowę spółki komandytowej, której wspólnikami będzie jedna osoba fizyczna poza Wnioskodawczynią oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawczyni i osoba fizyczna będą komandytariuszami spółki komandytowej, natomiast spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie komplementariuszem spółki komandytowej. Wnioskodawczyni zamierza jako wkład do spółki komandytowej wnieść wszystkie wyżej wymienione ruchomości oraz zapasy. Programy komputerowe nie zostaną wniesione do nowej spółki, gdyż nie zezwala na to umowa licencyjna - spółka zakupi nowe licencje na tożsame programy komputerowe. Spółka komandytowa przystąpi do umowy kredytu zawartej z ?B?, a nadto wstąpi w miejsce Wnioskodawczyni jako dzierżawca obiektu wykorzystywanego w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka przejmie wszystkich 14 pracowników na podstawie porozumień pomiędzy Wnioskodawczynią, Spółką a pracownikami. Spółka komandytowa przejmie umowy o media służące prowadzeniu działalności gospodarczej (prąd, woda) przez Wnioskodawczynię w ten sposób, że umowy te zostaną rozwiązane z dostawcami mediów przez Wnioskodawczynię i zawarte przez spółkę komandytową. Do spółki komandytowej zostaną nadto wniesione wierzytelności związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a spółka komandytowa zobowiąże się zapłacić nieuiszczone jeszcze należności Wnioskodawczyni z tytułu umowy najmu oraz dostawy prądu i wody. Spółka komandytowa ponadto przejmie wszystkie zapasy Wnioskodawczyni oraz przystąpi do zobowiązań w zakresie zapłaty za zapasy kupione w kredycie kupieckim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czy zawarcie umowy spółki komandytowej w tak opisanym stanie faktycznym będzie powodowało powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zawarcie umowy spółki komandytowej w tak opisanym stanie faktycznym będzie powodowało powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 959 ze zm., dalej: ustawa o p.c.c.) podlega czynność prawna w postaci umowy spółki. Podstawę podatku, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 ustawy o p.c.c. przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość wkładów do spółki osobowej. Stawka podatku natomiast, według art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o p.c.c. wynosi od umowy spółki 0,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi podlegają umowy spółki. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Z kolei według art. 1a pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na spółce.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania stanowi przy zawarciu umowy spółki ? wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego, a stawka podatku wynosi 0,5%.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (formularz PCC-3), oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego (art. 10 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, która zamierza wraz z jeszcze jedną osobą fizyczną oraz spółką kapitałową zawrzeć umowę spółki komandytowej. Tytułem wkładu do nowopowstałej spółki Wnioskodawczyni planuje wnieść obecnie prowadzone przedsiębiorstwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe, co oznacza, że z chwilą zawarcia umowy spółki komandytowej powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, który spoczywać będzie na spółce. Podstawę opodatkowania, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stanowić będzie wyceniona przez wspólników wartość wkładów do spółki osobowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ wskazuje, iż wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika