Czy środki pieniężne uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach technicznej obsługi ubezpieczenia na życie (...)

Czy środki pieniężne uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach technicznej obsługi ubezpieczenia na życie można uznać za pozostałe (tj. inne niż składki) przychody z działalności statutowej, które korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Organizacji Zakładowej przedstawione we wniosku z dnia 08 września 2009 r. (data wpływu 09.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 09 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dążąc do lepszego zabezpieczenia interesów materialnych i socjalnych członków X, Organizacja podjęła współpracę z Towarzystwem Ubezpieczeń.

W ramach współpracy została zawarta pomiędzy TU jako ubezpieczycielem i Organizacją Zakładową jako ubezpieczającym, umowa grupowego ubezpieczenia na życie obejmująca trzy typy polisy ubezpieczenia na życie. Osobami ubezpieczonymi są pracownicy X będący członkami, którzy przystępują do ubezpieczenia poprzez złożenie deklaracji ubezpieczenia. W celu zabezpieczenia właściwego przepływu składek ubezpieczeniowych, Wnioskodawca założył rachunki bankowe, na które poszczególne osoby ubezpieczone wpłacają należną składkę (z tyt. przystąpienia do ubezpieczenia). Następnie, zebrane składki, w pełnej wysokości, są przekazywane do 20 dnia następnego miesiąca do ubezpieczyciela.

Odrębnie od umowy ubezpieczenia, Wnioskodawca i ubezpieczyciel zawarli umowę zlecenia, w której Wnioskodawca przyjął do wykonania ?obsługę techniczną? umowy ubezpieczenia na życie, która obejmuje przede wszystkim:

  1. dostarczanie pracownikom, będącym członkami Związku, deklaracji przystąpienia do ubezpieczenia, formularzy osobowych i innych dokumentów związanych z zawarciem ubezpieczenia, a następnie ich zbieranie i sprawdzanie poprawności,
  2. dostarczanie dokumentów, o których mowa w pkt 1, do ubezpieczyciela,
  3. sporządzanie i dostarczanie ubezpieczycielowi comiesięcznych wykazów pracowników przystępujących i występujących z ubezpieczenia,
  4. informowanie ubezpieczonych o dokumentach niezbędnych do technicznej obsługi ubezpieczenia.


Jak się wydaje, wyżej wymienione czynności nie przekraczają zakresu zadań zwykle wykonywanych przez ubezpieczającego w ramach umowy ubezpieczenia. Z tytułu wykonywania wyżej wymienionych czynności, Wnioskodawca będzie otrzymywać wynagrodzenie w wysokości określonej procentowo od inkasa składki należnej z tytułu ubezpieczenia danej osoby, będącego członkiem Związku.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są: dochody związków zawodowych (...) - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Zgodnie z § 6 Statutu X, podstawowym celem Związku jest obrona godności, praw i interesów pracowniczych (zawodowych i socjalnych). Jak stanowi § 7 Statutu, Związek realizuje swoje cele poprzez wskazane w tym przepisie działania, m.in. wymieniony w pkt 16 współudział w tworzeniu i działaniu funduszy emerytalnych i różnych form ubezpieczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Czy środki pieniężne uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach technicznej obsługi ubezpieczenia na życie można uznać za pozostałe (tj. inne niż składki) przychody z działalności statutowej, które korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane od towarzystwa ubezpieczeniowego środki pieniężne (wynagrodzenie prowizyjne) w przypadku przeznaczenia ich na realizację celów statutowych będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust.1 pkt 39 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Związki zawodowe funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854) i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zatem związki zawodowe, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 omawianej ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (?). Tak określony dochód stanowi ? w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy ? przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw ? w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie, a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą. Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią ust. 1b ww. artykułu, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uzyskuje dochody w ramach obsługi technicznej umowy ubezpieczenia na życie.

W świetle powyższego, uzyskany przez Wnioskodawcę dochód z tytułu obsługi technicznej ubezpieczenia na życie ? ustalony zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i przeznaczony na Jego cele statutowe ? korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, o ile zostanie przeznaczony na realizację celów statutowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie kwalifikacji działań prowadzonych przez Wnioskodawcę w ramach współpracy z TU do działalności statutowej lub działalności gospodarczej (pytanie nr 1), wydane zostało postanowienie w dniu 01 grudnia 2009 r. nr ILPB3/423-756/09-4/MC odmawiające wszczęcia postępowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika