Prawo do obniżenia w związku z realizacją projektu.

Prawo do obniżenia w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 15 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z kosztami poniesionymi na realizację projektu pn.: X ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z kosztami poniesionymi na realizację projektu pn.: X.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży reklamy radiowej na antenie radiowej zgodnie z PKD 73.12.A, w zakresie pośrednictwa w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych zgodnie z PKD 73.12.C, w zakresie nadawania programów radiofonicznych zgodnie z PKD 60.10.Z, transmisji danych i teleinformatyki zgodnie z PKD 61.10.Z, wynajmu nieruchomości na własny rachunek zgodnie z PKD 68.20.Z oraz w zakresie pozostałych form udzielania kredytów zgodnie z PKD 64.92.Z.

Firma jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatek naliczony rozliczany jest proporcją zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Od dnia 04 stycznia 2010 r. na podstawie umowy Spółka rozpoczęła realizację projektu X (dalej: Projekt) współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego mającego na celu zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej.

Projekt ten jest w całości finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja ma charakter ogólny i jest przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z Projektem. w ramach realizacji Projektu Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych przychodów poza dotacją. Realizacja projektu obejmuje: organizację Biura Projektu, promocję Projektu (reklamę w mediach, kolportaż), kampanię informacyjno-promocyjną w mediach lokalnych (audycje radiowe, artykuły prasowe), organizację Objazdowego Przedszkola Pokazowego, utworzenie strony internetowej oraz organizację cyklu seminariów. Celem głównym Projektu jest tworzenie warunków do zmniejszania nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej poprzez podniesienie świadomości rodziców na temat korzyści płynących z tejże edukacji dzieci w wieku 3-5 lat. Powyższe działania będą realizowane nieodpłatnie. Koszty związane z realizacją ww. Projektu będą udokumentowane m. in. fakturami VAT. Spółka wystąpiła o dofinansowanie do Instytucji Pośredniczącej w kwocie brutto, tym samym podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny. Część zakupionego wyposażenia oraz środków trwałych (tj. m. in. komputerów przenośnych) po zrealizowaniu ww. Projektu będzie wykorzystywana w bieżącej działalności gospodarczej Spółki, która jest opodatkowana na zasadach ogólnych zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca z 2004 r. o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje podatnikowi podatku w zakresie, w jakim towary i usługi przez niego nabywane są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Usługi świadczone w ramach realizacji Projektu objętego dotacją sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 85.59.19.0, tj. usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Usługi te są zwolnione od podatku VAT. Ponadto Projekt podlega zwolnieniu przedmiotowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu kosztów poniesionych na zakup towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu x Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Spółka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych w ramach realizacji Projektu towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem podatnikom VAT czynnym w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy, transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatek naliczony rozliczany jest proporcją zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy Spółka rozpoczęła realizację projektu X.

Projekt jest w całości finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja ma charakter ogólny i jest przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z Projektem. Celem głównym Projektu jest tworzenie warunków do zmniejszania nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej poprzez podniesienie świadomości rodziców na temat korzyści płynących z tejże edukacji dzieci w wieku 3-5 lat. Powyższe działania będą realizowane nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(?).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • posiadanie przez podatnika prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.


  • Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

    Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Ponadto, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. Jak podaje Wnioskodawca świadczone przez niego usługi w ramach realizowanego projektu sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 85.59.19.0, tj. usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Usługi te są zwolnione od podatku od towarów i usług.

    Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak wskazano obniżenie dotyczące kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. w rozpatrywanym Projekcie wystąpi związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

    Reasumując, Spółka nie ma podstaw do skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu kosztów poniesionych na zakup towarów i usług w ramach projektu pn.: X, pod warunkiem, że w okresie 5 lat od momentu rozpoczęcia realizacji Projektu nie zacznie wykorzystywać składników zakupionych na potrzeby Projektu do prowadzonej opodatkowanej działalności.

    Należy zaznaczyć, że jeżeli po zakończeniu Projektu (przed upływem 5 lat od rozpoczęcia) część zakupionych wyposażenia oraz środków trwałych (m. in. komputery przenośne) będzie wykorzystywana do bieżącej działalności gospodarczej Spółki, która jest opodatkowana, wówczas zastosowanie będzie miał art. 91 ustawy.

    Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


    Masz inne pytanie do prawnika?

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika