czy spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu materiałów (...)

czy spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu materiałów gdy ich nabycie miało związek ze sprzedażą opodatkowaną? Czy zniesienie materiałów oraz wyrobów gotowych z przyczyn obiektywnych pozostających poza kontrolą Spółki, przy nabyciu których przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego, stanowi nieodpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT ?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.11.2007 r. (data wpływu 03.12.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zniszczenia części materiałów i towarów oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 03 grudnia 2007 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zniszczenia części materiałów i towarów oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka, posiadająca siedzibę w Wielkiej Brytanii, jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT od grudnia 2005 roku. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja oraz sprzedaż papierosów. Na zlecenie Spółki produkcją papierosów zajmuje się Kontrahent (firma z siedzibą na terytorium RP), na podstawie umowy zawartej pomiędzy obydwoma podmiotami. Gotowe wyroby sprzedawane są na terytorium kraju a także odbiorcom na terytorium Unii Europejskiej oraz krajów trzecich. Spółka nabywa materiały (np. tytoń, folię aluminiową, bibułę, klej, itp.) niezbędne w procesie wytwarzania papierosów zarówno na terytorium Unii Europejskiej, jak i poza jej terytorium. Spółka wykorzystuje także materiały zakupione w Polsce. Nabywając materiały, które mają być wykorzystane do produkcji gotowych wyrobów, Spółka dokonuje rozliczenia podatku naliczonego z tytułu, odpowiednio importu (w przypadku, gdy materiały pochodzą spoza Unii Europejskiej), bądź wewnątrzwspólnotowego nabycia tych materiałów (gdy materiały zostały zakupione w jednym z krajów Wspólnoty). Podstawę odliczenia stanowią odpowiednio dokumenty celne oraz faktury dokumentujące zakup materiałów. Spółka przeprowadza okresową analizę posiadanych zapasów, zarówno zakupionych materiałów, jak i gotowych już papierosów. W wyniku przeprowadzonej analizy, władze Spółki czasami podejmują decyzję o dokonaniu zniszczenia określonej części towaru. W przypadku materiałów, zakupionych do produkcji papierosów, powodem ich zniszczenia jest fakt, iż w trakcie magazynowania bądź przetwarzania stały się one nieużyteczne w procesie produkcyjnym ze względu na ich uszkodzenie bądź przekroczenie terminu ich użyteczności. Przykładowo, nadruk ostrzeżenia zdrowotnego na opakowaniach uległ rozmazaniu, klej uległ przeterminowaniu, wymiary opakowań były niezgodne z przyjętym profitem, partia materiału uległa zamoczeniu, farba na opakowaniu ma nieodpowiedni kolor, folia aluminiowa została uszkodzona. W przypadku gotowych papierosów, Spółka decyduje się na ich zniszczenie, w sytuacji, gdy zostaje podjęta decyzja o wycofaniu produktu z rynku. Wycofanie to jest powodowane brakiem zapotrzebowania na dany produkt, bądź polityką marketingową Spółki wynikającą z wymagającego rynku orz wysokiej konkurencji. W związku z powyższym, produkty te nie mogą być nadal sprzedawane. W celu uniknięcia dodatkowych kosztów związanych z magazynowaniem niepotrzebnego towaru, Spółka decyduje się na jego zniszczenie. Decyzja o dokonaniu zniszczenia danej partii materiałów i gotowych produktów poprzedzona jest dokonaniem dokładnej ich kontroli oraz sporządzaniem, przez upoważnionych do tego przedstawicieli Kontrahenta, tzw. rejestru niezgodności, w którym podawany jest powód przekazania danej partii materiałów i papierosów do zniszczenia oraz ich ilość. Na okoliczność zniszczenia towaru sporządzany jest protokół zniszczenia. W przypadku utylizacji gotowych papierosów, w procesie tym uczestniczy również przedstawiciel Urzędu Celnego. Utylizacją materiałów oraz wyrobów gotowych zajmuje się firma specjalizująca się w tym zakresie (na podstawie zawartej umowy pomiędzy Spółką a tą firmą).

Spółka wnosi m.in. o potwierdzenie, iż:

  1. na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu materiałów, gdy ich nabycie miało związek ze sprzedażą opodatkowaną;
  2. zniszczenie materiałów oraz wyrobów gotowych z przyczyn obiektywnych pozostających poza kontrolą Spółki, przy nabyciu których przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie stanowi nieodpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Spółka stoi na stanowisku, iż:

  1. Zgodnie z generalną zasadą dotyczącą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów lub usług zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Do czynności opodatkowanych wymienionych enumeratywnie w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT należą;
  2. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  3. eksport towarów;
  4. import towarów;
  5. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  6. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z uwagi na charakter prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, która obejmuje dostawę towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów oraz eksport towarów, nabycie materiałów wykorzystywanych do produkcji papierosów następuje celem wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w świetle przytoczonego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu materiałów służących do produkcji wyrobów gotowych.

  1. Zdaniem Spółki zniszczenie materiałów, które z przyczyn niezależnych od Spółki nie mogą być użyte w procesie produkcji, jak również zniszczenie wyrobów gotowych, w związku z utratą ich wartości handlowej, nie może być utożsamiane z przekazaniem tub zużyciem towarów na cele osobiste podatnika lub osób wskazanych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, czy też przekazaniem towarów bez wynagrodzenia. A zatem, z uwagi na literalne brzmienie powyższego przepisu, w ocenie Spółki, zniszczenie towarów nie stanowi nieodpłatnej dostawy towarów powodującej obowiązek odprowadzenia należnego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika