Czy Stowarzyszenie Gmin Euroregionu korzysta ze zwolnień przedmiotowych z podatku dochodowego od osób (...)

Czy Stowarzyszenie Gmin Euroregionu korzysta ze zwolnień przedmiotowych z podatku dochodowego od osób prawnych?

Na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w związku z pismem Stowarzyszenia Gmin RP Euroregionu z dnia 19.05.2004 r. (data wpływu 21.05.2004 r.) uzupełnionym pismem z dnia 03.06.2004 r. (data wpływu 07.06.2004 r.) oraz dokumentacją nadesłaną w dniu 02.07.2004 r. i 12.07.2004 r. w sprawie udzielenia przez organ podatkowy informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie Odrzańskim uprzejmie wyjaśnia.


Stowarzyszenia działają w oparciu o przepisy ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855). W art. 33 ust. 1 tej ustawy określono źródła finansowania działalności stowarzyszeń. Zgodnie z tym przepisem majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszeń oraz z ofiarności publicznej. Prawo o stowarzyszeniach w art. 34 zezwala stowarzyszeniom na prowadzenie działalności gospodarczej, według zasad określonych odrębnymi przepisami. Stowarzyszenia mogą otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach (art. 35 cyt. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z przepisami art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są podatnikami tego podatku.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...). Dochodem jest z zastrzeżeniem art. 10 i 11 nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.


Z przedstawionego przez Stowarzyszenie stanu faktycznego wynika, że jest ono podmiotem zrzeszającym Gminy RP, a jego celem statutowym jest wszechstronna działalność na rzecz pomyślności regionu, jego sanacji ekologicznej, rozkwitu gospodarczego oraz stałej poprawy życia mieszkańców. Cele swoje Stowarzyszenie realizuje poprzez realizację zadań w zakresie ochrony środowiska naturalnego, harmonizowanie działalności komunalnej w zakresie programowania rozwoju terenów objętych jego działalnością, podejmowanie działań na rzecz przyspieszonego rozwoju oraz wzajemnego dostosowania systemów infrastruktury technicznej i społeczno ? usługowej o zasięgu oddziaływania ponadgranicznego, a także uczestnictwo we wspieraniu inicjatyw społecznych dotyczących ochrony środowiska, budowy dróg, oraz jednoczesne prowadzenie działalności oświatowej w zakresie programów oraz konkretnych przedsięwzięć dotyczących współpracy ponadgranicznej oraz pozyskiwanie środków z funduszy Unii Europejskiej, w szczególności z programów PHARE.


Główną i jedyną działalnością w roku 2003 było pośrednictwo w zakresie pozyskania i rozdysponowania środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej z przeznaczeniem na ww.

cele. Ponadto Stowarzyszenie w roku 2003 osiągnęło dochody ze składek członkowskich oraz dochody pochodzące ze środków przekazanych na obsługę programów pomocowych przez Władzę Wdrażającą programu PHARE, które zdaniem Stowarzyszenia powinny podlegać zwolnieniom przedmiotowym, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 23 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie prowadzi bowiem działalność, której cele są tożsame z niektórymi opisanymi w przepisie, także wygenerowane dochody przeznaczane są na cele statutowe.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie Odrzańskim podziela stanowisko Stowarzyszenia w sprawie do prawa korzystania ze zwolnień przedmiotowych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 23 ww. ustawy.


Stowarzyszenie korzysta jednak ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli zadania Stowarzyszenia będące realizacją działalności statutowej będą zgodne z działalnością określoną cytowanym przepisem. Zwolnienie, o którym mowa wyżej, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy).


Zauważyć należy, iż nie każda z działalności statutowej podatnika jest wolna od podatku dochodowego. Zwolniona jest tylko ta działalność, która stanowi realizację preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. jest to działalność:

  • naukowa,
  • naukowo-techniczna,
  • oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalna,
  • w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • ochrony środowiska,
  • wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi,
  • zaopatrzenia wsi w wodę,
  • dobroczynności,
  • ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  • rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,
  • kultu religijnego.


Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 dotyczy natomiast dochodów uzyskanych przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.


Z umów zlecających realizację zadań państwowych z dnia 30.12.2002 r. i 13.11.2003 r. zawartych w Warszawie pomiędzy Władzą Wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej Phare a Euroregionem wynika, że Władza Wdrażająca zlecała Stowarzyszeniu realizację zadań państwowych polegających na realizacji małych projektów euroregionalnych w ramach Wspólnego Funduszu Małych Projektów finansowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Z kwoty dotacji celowej jaką otrzymuje Stowarzyszenie na realizację zadań zgodnie z umową 95 % kwoty stanowi dotacja na dofinansowanie Funduszu Małych Projektów, natomiast 5 % na dofinansowanie działań Stowarzyszenia związanych z realizacją ww. umów.


W związku z powyższym zdaniem tut. organu podatkowego uzyskane w ten sposób dochody zwolnione są od podatku dochodowego na podstawie cyt. art. 17 ust. 1 pkt 23.


Ponadto tut. organ podatkowy informuje, że Stowarzyszenie ma prawo korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie tego przepisu zwolnieniu podlegają wpływy ze składek członkowskich wnoszonych przez poszczególne Gminy należące do Euroregionu. Zwolnienie określone w tym przepisie dotyczy jednak wpływów ze składek członkowskich w części nie przeznaczonej na działalność gospodarczą. Nadmienia się, iż cyt. przepis dotyczący zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 13 został uchylony przez art. 1 pkt 13 lit. a) ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) z dniem 1 stycznia 2004 r., natomiast przez art. 5 ust. 1 tej ustawy stosowanie w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2004 r.


Z uwagi na fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności i równości opodatkowania, przy ich stosowaniu nie można kierować się wykładnią rozszerzającą.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika