Czy dla prawidłowego ustalenia miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych wystarczające (...)
Czy dla prawidłowego ustalenia miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych wystarczające będzie, aby spis z natury materiałów bezpośrednich oraz niesprzedanych wyrobów gotowych i produkcji w toku był sporządzany jednokrotnie na ostatni dzień roku podatkowego?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14h § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2012 r. (data wpływu 14.09.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 17.12.2012 r. (data nadania 17.12.2012 r., data wpływu 20.12.2012 r.) na wezwanie z dnia 03.12.2012 r. Nr IPPB1/415-1162/12-2/MG (data nadania 04.12.2012 r., data odbioru 10.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie częstotliwości sporządzania spisu z natury - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie częstotliwości sporządzania spisu z natury.
Z uwagi na braki formalne pismem z dnia z dnia 03.12.2012 r. Nr IPPB1/415-1162/12-2/MG, tut. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego. Pismem z dnia 17.12.2012 r. (data nadania 17.12.2012 r., data wpływu 20.12.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem działalności firmy Wnioskodawcy jest tzw. ?mała architektura?. Firma Wnioskodawcy wykonuje i dostarcza do odbiorców oraz instaluje różne obiekty (elementy) stanowiące elementy zagospodarowania terenu w ramach architektury ogrodowej oraz użytkowej służące codziennej rekreacji i utrzymaniu porządku. Dla celów podatkowych prowadzona jest księga zgodnie z ustawą o rachunkowości. Na koniec każdego miesiąca w celu ustalenia zobowiązań podatkowych przy zachowaniu zasady współmierności poniesionych kosztów i uzyskanych przychodów sporządzany jest spis z natury materiałów bezpośrednich oraz niesprzedanych wyrobów gotowych i produkcji w toku.
Okresem sprawozdawczym jest rok kalendarzowy. Wnioskodawca opłaca miesięcznie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w formie podatku liniowego. W celu obliczenia zaliczek na podatek dochodowy dokonuje spisu z natury materiałów bezpośrednich, niesprzedanych wyrobów gotowych i produkcji w toku na ostatni dzień każdego miesiąca. Ustalona wartość spisu stanowi podstawę korekty kosztów uzyskania przychodów za dany okres obrachunkowy (miesiąc kalendarzowy).
Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wyjaśnił, iż art. 17 ust. pkt 4 ustawy o rachunkowości dopuszcza uproszczenie w zakresie ewidencji zapasów zezwalające na odpisywanie w koszty wartości materiałów i towarów (tzw. koszty bezpośrednie) na dzień ich zakupu z jednoczesnym ustaleniem stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy. W związku z tym, Wnioskodawca zamierza od kolejnego roku podatkowego wybrać opisaną metodę i sporządzać spis z natury na koniec roku podatkowego. Wnioskodawca zaznaczył, iż prowadzone księgi rachunkowe pozwalają na prawidłowe ustalenie dochodu (straty) oraz podstawy opodatkowania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dla prawidłowego ustalenia miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych wystarczające będzie, aby spis z natury materiałów bezpośrednich oraz niesprzedanych wyrobów gotowych i produkcji w toku był sporządzany jednokrotnie na ostatni dzień roku podatkowego?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ustawa o rachunkowości dopuszcza stosowanie różnorakich uproszczeń o ile nie wpływają one na rzetelną i jasno przedstawianą sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki gospodarczej. Jednym z nich jest zapisane w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości uproszczenie w zakresie ewidencji zapasów zezwalające na odpisywania w koszty wartości materiałów i towarów (tzw. koszty bezpośrednie) na dzień ich zakupu lub produktów gotowych w momencie ich wytworzenia, z jednoczesnym ustalaniem stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy.
Z art. 24 ust, 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast zasada ustalania dochodu przez podatników zobowiązanych do sporządzania sprawozdań finansowych, zgodnie, z którą za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Z art. 24a ust. I wynika, że osoby fizyczne (a za taką jest uważany Wnioskodawca, jako podatnik) wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić księgi rachunkowe (zgodnie z odrębnymi przepisami), w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Jednocześnie ustawodawca ustalił w art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Zatem z normy tej wynika, że wydatki poniesione w roku podatkowym, które nie przyniosły przychodu w roku podatkowym ich poniesienia muszą być przesunięte na kolejny rok podatkowy. Dokonuje się tego w drodze spisu z natury sporządzonego na koniec roku podatkowego. Ponieważ przedstawiona norma odnosi się do roku podatkowego, a nie do okresu rozliczeniowego zaliczek podatkowych nie ma podstaw do stosowania tej zasady w trakcie roku podatkowego. Sporządzenie spisu z natury na koniec roku i dokonanie korekty kosztów o wartość tego spisu umożliwia wyłączenie kosztów niezwiązanych z przychodami danego roku podatkowego i czyni zadość ustaleniom ustawodawcy.
Zastrzeżenia określone w ust. 5a i 5b art. 22 odnoszą się do wydatków poniesionych po roku podatkowym i z tego względu nie mają one zastosowania w omawianej sytuacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia, przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) nie regulują kwestii częstotliwości dokonywania remanentu przez podatników prowadzących księgi rachunkowe.
Odrębne przepisy, dotyczące prowadzenia ewidencji rachunkowej zawiera ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).
W myśl art. 24 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
A zatem, o ile Wnioskodawca będzie prowadził księgi rachunkowe prawidłowo, tj. zgodnie z przepisami wskazanej powyżej ustawy o rachunkowości, to księgi te będą stanowiły podstawę dla ustalenia dochodu z prowadzonej działalności, przy czym dochód ten winien być zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:
- poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu, łub mieć na celu zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
- wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów określonych w art. 23 ust. 1 ustawy,
- wydatek jest prawidłowo udokumentowany.
Koszty materiałów, towarów i wyrobów gotowych stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej.
Podatkowe zasady potrącalności kosztów bezpośrednich w przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych reguluje w art. 22 ust. 5 - 5b ww. ustawy.
W myśl art. 22 ust. 5 ww. ustawy, u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.
Z kolei na podstawie art. 22 ust 5a cyt. ustawy, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
- sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
- złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego
- są potrącane w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 5a pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane jest zeznanie (art. 22 ust. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Przytoczone przepisy nie stanowią zatem przeszkody dla stosowania metody księgowania kosztów opisanej we wniosku, jeżeli przy jej zastosowaniu nie zostaną naruszone uregulowane w tych przepisach zasady potrącałności kosztów bezpośrednich w roku podatkowym.
Reasumując, sporządzanie spisu z natury raz w roku i korygowanie kosztów o wartość niezużytych materiałów, niesprzedanych wyrobów gotowych i produkcji w toku na koniec roku podatkowego (kalendarzowego) jest wystarczające dla prawidłowego ustalania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Podkreślić należy, że cytowany powyżej art. 24 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanawia zasadę ustalania dochodu podatników, do których mają zastosowanie zasady rachunkowości w oparciu o prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe. Zatem, dla prawidłowego i zgodnego z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalenia dochodu do opodatkowania konieczne jest również prawidłowe, zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości dokonywanie zapisów w księgach.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.