CIT - w zakresie obowiązywania przepisów podatkowych dla podmiotów rozpoczynających działalność (...)

CIT - w zakresie obowiązywania przepisów podatkowych dla podmiotów rozpoczynających działalność w drugiej połowie roku 2010, które przyjęły, stosownie do art. 8 ust. 2a UPDOP, za pierwszy rok podatkowy okres od dnia podjęcia działalności do dnia 31 grudnia 2011r

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 02 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie obowiązywania przepisów podatkowych dla podmiotów rozpoczynających działalność w drugiej połowie roku 2010, które przyjęły, stosownie do art. 8 ust. 2a UPDOP, za pierwszy rok podatkowy okres od dnia podjęcia działalności do dnia 31 grudnia 2011 r.? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązywania przepisów podatkowych dla podmiotów rozpoczynających działalność w drugiej połowie roku 2010, które przyjęły, stosownie do art. 8 ust. 2a UPDOP, za pierwszy rok podatkowy okres od dnia podjęcia działalności do dnia 31 grudnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, została założona i rozpoczęła działalność w drugiej połowie 2010 r. Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej: ?UPDOP?) jako pierwszy rok podatkowy Spółki przyjęty został okres do dnia 31.12.2011 r. W 2011 r. Spółka nabędzie w formie wkładu niepieniężnego zespół składników majątkowych oraz inne elementy stanowiące łącznie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 UPDOP. Po nabyciu wkładu niepieniężnego Spółka może zbyć niektóre składniki majątku wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W dniu 09 listopada 2010 r. Spółka otrzymała interpretację podatkową nr IPPB3/423-528/10-3/MS wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dotyczącą wybranych konsekwencji podatkowych nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie wkładu niepieniężnego na gruncie UPDOP (w szczególności w zakresie ustalenia wartości podatkowej składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dla ustalenia wartości podatkowej składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nabytej przez Spółkę w 2011 r. w formie wkładu niepieniężnego zastosowanie będą miały przepisy UPDOP w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.... W konsekwencji czy Spółka będzie mogła ustalić tę wartość stosownie do uzyskanej interpretacji podatkowej wydanej na podstawie przepisów UPDOP w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010...
  2. Czy w przypadku odpłatnego zbycia składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nabytej w drodze wkładu niepieniężnego do dnia 31 grudnia 2011 r. Spółka powinna stosować zasady ustalania kosztów uzyskania przychodów obowiązujące na dzień 31 grudnia 2010 r.... W konsekwencji czy Spółka będzie mogła ustalić takie koszty stosownie do uzyskanej interpretacji podatkowej wydanej na podstawie przepisów UPDOP w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010...

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. 1)

  1. Przepisy przejściowe

    Ustawa z 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r., Nr 226, poz. 1478; dalej: ?Ustawa Nowelizująca?) wprowadza zmiany w UPDOP wchodzące w życie, co do zasady, z dniem 1 stycznia 2011 r.
    Jednocześnie, przepis przejściowy art. 12 ust. 1 Ustawy Nowelizującej przewiduje (z nieistotnymi w omawianym stanie faktycznym wyjątkami), że podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2011 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy UPDOP w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.
    W konsekwencji, uwzględniając specyfikę powyższego przepisu, tj. regulowanie rozliczeń podatkowych za rok podatkowy obejmujący zarówno okres przed, jak i po wejściu w życie przepisów Ustawy Nowelizującej, należy uznać, że podatnicy którzy:
    • rozpoczęli rok podatkowy przed 1 stycznia 2011 r. (tj. przed wejściem w życie Ustawy Nowelizującej), i
    • rozpoczęty rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy, tj. nie zakończył się 31 grudnia 2010 r. i obejmuje okres przed i po wejściu w życie Ustawy Nowelizującej dla ustalenia dochodu za wspomniany rok podatkowy stosują przepisy UPDOP obowiązujące do dnia 31 grudnia 2010 r.Tak więc, biorąc pod uwagę fakt, że:
    • rok podatkowy Spółki rozpoczął się w drugiej połowie 2010 a zatem przed 1 stycznia 2011 r.,
    • wybrany przez Spółkę rok podatkowy obejmujący okres przejściowy, do którego odnosi się przepis art. 12 ust. 1 Ustawy Nowelizującej (tj. część roku 2010 oraz rok 2011) jest inny niż rok kalendarzowy, ponieważ trwać będzie od dnia rozpoczęcia działalności w drugiej połowie 2010 r. do końca 2011 r.,
    • planowane nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie wkładu niepieniężnego będzie miało miejsce do końca 2011 r. (a więc do końca roku podatkowego przyjętego przez Spółkę)zdaniem Spółki dla oceny skutków podatkowych nabycia przez Spółkę w 2011 zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie wkładu niepieniężnego zastosowanie będą miały przepisy UPDOP w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2010 r.
      W konsekwencji, w zakresie ustalenia wartości podatkowej składników majątkowych wchodzących w skład nabywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółka będzie obowiązana stosować przepisy UPDOP w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2010 r. W rezultacie, Spółka będzie mogła zastosować się do uzyskanej interpretacji podatkowej, wydanej na podstawie tychże przepisów.

  1. Potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki w odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację poselską oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych

    Spółka pragnie podkreślić, że prawidłowość jej stanowiska znajduje pełne potwierdzenie w odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów ? wydanej z upoważnienia Ministra Finansów - na interpelację poselską nr 7039 w sprawie wysokości podatku dla podatników, którzy rozpoczęli po raz pierwszy działalność gospodarczą w drugiej połowie 2003 r.

    i wybrali rok podatkowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym (a więc w sytuacji analogicznej do opisanej w niniejszym wniosku).
    Powyższa odpowiedź dotyczyła wykładni przepisu przejściowego zawartego w art. 4 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, którego brzmienie jest co do zasady takie samo jak brzmienie przepisu przejściowego zawartego w art. 12 ust. 1 Ustawy Nowelizującej.
    Zdaniem Ministra Finansów ?w przedstawionej sprawie decydujące znaczenie mają przepisy przejściowe zawarte w art. 4 powołanej ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. W świetle tego artykułu podatnicy, u których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. Przepis ten ma również zastosowanie do podatników, którzy podjęli po raz pierwszy działalność w drugiej połowie roku kalendarzowego (tj. w drugiej połowie 2003 r.) i wybrali inny niż kalendarzowy rok podatkowy, który trwać będzie od dnia rozpoczęcia działalności do końca 2004 r.. Wybrany przez tych podatników rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy, ponieważ nie rozpoczął się od dnia 1 stycznia i jest dłuższy niż 12 miesięcy. W takim przypadku podatnicy ci stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego zasady obowiązujące w 2003 r.(?)?.
    Ponadto prawidłowość stanowiska Spółki znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (?WSA?) w Warszawie z 19.10.2009 r., sygn. III SA/Wa 183/09 (również dotyczącego wykładni przepisu przejściowego zawartego w art. 4 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

  1. Potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego

    Spółka pragnie podkreślić, że za prawidłowością prezentowanego przez Spółkę stanowiska przemawia również brzmienie art. 2 i art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z dnia 16 lipca 1997 r., dalej: ?Konstytucja?) oraz prezentowana w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego wykładnia tego przepisu.
    Mianowicie, zgodnie z art. 2 Konstytucji ?Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej?. Dokonując wykładni wspomnianego przepisu Trybunał Konstytucyjny uznał, że ustala on m.in. zasadę niedokonywania zmian w prawie podatkowym w trakcie roku podatkowego. W szczególności, taki pogląd został zaprezentowany w wyroku z 29 marca 1994 r., sygn. K 13/93, wyroku z 1 grudnia 1995 r. , sygn. K 12/94, wyroku z 25 kwietnia 2001 r., sygn. K 13/01 oraz wyrok z 15 lutego 2005 r., sygn. K 48/04.
    Z kolei, zgodnie z art. 32 Konstytucji ?Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny?. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego zasada równości wyrażona w powyższym przepisie polega na tym, że ?wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się daną cechą istotną mają być traktowane równo, tj. bez zróżnicowań zarówno dyskryminacyjnych, jak i faworyzujących? (wyrok z dnia 28 listopada 1995, sygn. K 17/95, wyrok z dnia 5 listopada 1997, sygn. K 22/97).
    Zdaniem Spółki, dokonując interpretacji przepisu art. 12 ust. 1 Ustawy Nowelizującej taką ?cechą istotną? jest prowadzenie przez podatników działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego obejmującego okres przejściowy, do którego odnosi się ten przepis, tj. roku podatkowego rozpoczynającego się przed 1 stycznia 2011 r. i kończącego się po tym dniu.
    W rezultacie, zróżnicowanie zasad opodatkowania podatników, których rok podatkowy obejmuje okres przejściowy wskazany w art. 12 ust. 1 Ustawy Nowelizującej tylko ze względu na to czy ten rok podatkowy zakończy się 31 grudnia 2011 r. (jak to ma miejsce w przypadku Spółki) czy też zakończy się on w innej dacie stanowiłoby zdaniem Spółki naruszenie zasady równości wskazanej w art. 32 Konstytucji.
    W konsekwencji, należy uznać, że ewentualne nałożenie na Spółkę obowiązku stosowania różnych przepisów podatkowych (w szczególności w zakresie zasad ustalania kosztów uzyskania przychodów) w jednym roku podatkowym tj. innych w okresie od:
    • dnia podjęcia działalności gospodarczej do 31 grudnia 2010 (tj. przepisów UPDOP w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie Ustawy Nowelizującej), oraz
    • 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2011 (tj. przepisów UPDOP w brzmieniu nadanym im przez Ustawę Nowelizującą)
      prowadziłoby nie tylko do naruszenia art. 12 Ustawy Nowelizującej, ale również do naruszenia art. 2 i art. 32 Konstytucji będącego podstawowym źródłem prawa obowiązującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
      W rezultacie, należy uznać, że zarówno brzmienie art. 12 ust. 1 Ustawy Nowelizującej, jak również fundamentalne zasady wyrażone w przepisach art. 2 i 32 Konstytucji potwierdzają obowiązek ustalenia przez Spółkę wartości podatkowej składników majątkowych nabytych w drodze opisanego aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w oparciu o przepisy UPDOP obowiązujące do dnia 31 grudnia 2010 r.
      W konsekwencji, Spółka będzie mogła ustalić tę wartość stosownie do uzyskanej interpretacji podatkowej wydanej na podstawie przepisów UPDOP w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 10 Ustawy Nowelizującej do odpłatnego zbycia składników majątku wchodzących w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nabytego w drodze wkładu niepieniężnego do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się zasady ustalania kosztów uzyskania przychodów obowiązujące na dzień 31 grudnia 2010 r.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 2 Ustawy Nowelizującej, art. 10 tej Ustawy stosuje się odpowiednio w przypadku podatników, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2011 r., m.in. do składników majątku wchodzących w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nabytego w drodze wkładu niepieniężnego do ostatniego dnia roku podatkowego przyjętego przez tych podatników.

W konsekwencji, jeżeli :

  1. rok podatkowy danego podatnika jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2011 r., i
  2. przed końcem przyjętego roku podatkowego, podatnik ten nabędzie w formie wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część,

przy późniejszym odpłatnym zbyciu składników wchodzących w skład takiego wkładu niepieniężnego, dla ustalenia kosztów uzyskania przychodów stosuje się zasady ustalania kosztów uzyskania przychodów obowiązujące na dzień 31 grudnia 2010 r.

W rezultacie, mając na uwadze powołane powyżej argumenty, ponieważ:

  1. rok podatkowy Spółki, obejmujący okres przejściowy przed i po wejściu w życie Ustawy Nowelizującej, jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed 1 stycznia 2011 r.

    (tj. w drugiej połowie 2010 r.), i

  2. przed końcem wybranego roku podatkowego (tj. do 31 grudnia 2011 r.) Spółka nabędzie w formie wkładu niepieniężnego zorganizowaną część przedsiębiorstwa

dla celów ustalenia kosztu uzyskania przychodu związanego z odpłatnym zbyciem składników wchodzących w skład opisanego wkładu niepieniężnego zastosowanie znajdą przepisy UPDOP w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. (niezależnie od daty zbycia tych składników).

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca, będzie mógł ustalić takie koszty stosownie do uzyskanej interpretacji podatkowej wydanej na podstawie przepisów UPDOP w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika