Należy stwierdzić, iż opłaty za wpisowe, członkostwo w organizacjach zawodowych oraz opłaty za (...)

Należy stwierdzić, iż opłaty za wpisowe, członkostwo w organizacjach zawodowych oraz opłaty za obowiązkowe ubezpieczenie zawodowe OC, opłacane przez pracodawcę za pracowników stanowią ich przychody podlegające opodatkowaniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.10.2012 r. (data wpływu 17.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca tj. Spółka prawa handlowego (dalej: spółka) prowadzi działalność gospodarczą obejmującą m.in. pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, wycenę nieruchomości, wynajem i zarządzanie nieruchomościami, doradztwo w zakresie budownictwa i inwestycji, doradztwo w zakresie konstrukcji i inżynierii budowlanej, doradztwo w zakresie nieruchomości. W związku z prowadzoną działalnością, Spółka zatrudnia na podstawie umów o pracę pracowników legitymujących się określonymi uprawnieniami zawodowymi, tj.

  1. Uprawnienia wydawane na podstawie art. 192 ustawy z dnia 02.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami jedn. tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543)
    • w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami;
    • w zakresie zarządzania nieruchomościami;
    • w zakresie szacowania nieruchomości.
  2. Uprawnienia wydawane przez brytyjską organizację The Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS)
    • w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa i doradztwa w obrocie nieruchomościami oraz doradztwa w zakresie projektów budowlanych zgodnie ze standardami RICS.
  3. Uprawnienia do wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie w specjalności konstrukcyjno - budowlanej obejmującej kierowanie robotami budowlanymi (uprawnienie wydawane na podst. art. 88a ust. 1 pkt 2 lit a ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 z późn. zmianami) oraz art. 104 par.1 i par. 2 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zmianami)
    • w zakresie nadzoru inwestorskiego nad projektami budowlanymi oraz sporządzania opinii technicznych w budownictwie.
  4. Uprawnienia wydawane przez Chartered Institute of Building (CIOB)
    • zakresie kierowania projektami budowlanymi.
  5. Uprawnienia wydawane przez Association of Chartered Certified Accountants (ACCA)
    • w zakresie międzynarodowych standardów rachunkowości.
  6. Tytuł zawodowy Radcy Prawnego.

Ad. 1


Świadczenie przez spółkę usług wymienionych w pkt 1 powyżej i dotyczących: pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, zarządzania nieruchomościami oraz wyceny nieruchomości zgodnie z polskimi standardami nie byłoby możliwe gdyby spółka nie zatrudniała osób z odpowiednimi licencjami.

Zgodnie z Ustawą z dnia 02.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami jedn, tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543):

?Prowadzenie działalności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami na terytorium RP jest możliwe w przypadku, gdy czynności z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami będą wykonywane przez pośredników w obrocie nieruchomościami? (Art. 179 ust. 3).


Podmiot prowadzący działalność, o której mowa w ust. 3w kilku miejscach lub oddziałach zapewnia, aby w każdym z tych miejsc czynności z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami były wykonywane wyłącznie przez pośredników w obrocie nieruchomościami? (Art. 179 ust 5).

?Prowadzenie działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami na terytorium RP jest możliwe w przypadku gdy czynności z zakresu zarządzania nieruchomościami wykonywane są przez zarządców nieruchomości?(Art. 184 ust. 1).

?Prowadzenie działalności w zakresie szacowania nieruchomości na terytorium RP jest możliwe w przypadku gdy czynności z zakresu szacowania nieruchomości będą wykonywane przez rzeczoznawców majątkowych? (Art. 174 ust. 6).


Pośrednicy w obrocie nieruchomościami, zarządcy nieruchomości oraz rzeczoznawcy majątkowi podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności z zakresu pośrednictwa, zarządzania nieruchomościami, wyceny nieruchomości (art. 175 ust. 4, art. 181 ust.3, art. 186 ust. 3 Ustawy o gospodarce nieruchomościami).


Ad. 2


Jeżeli chodzi o uprawnienia RICS, to standardy RICS są najbardziej rozpoznawalnym na świecie międzynarodowymi standardami zawodowymi na rynku nieruchomości komercyjnych, gwarantującymi wysoką jakość usług pośrednictwa, doradztwa, wycen nieruchomości i kierowania projektami budowlanymi i ich kosztami, Fakt, że pracownicy Spółki posiadają uprawnienia RICS oraz są członkami zrzeszającej ich organizacji daje spółce wymierne korzyści, gdyż spółka otrzymuje dzięki temu zlecenia od zagranicznych funduszy inwestycyjnych, firm deweloperskich będących właścicielami nieruchomości zlokalizowanych w różnych krajach na świecie, banków niemających siedziby w Polsce, a kredytujących transakcje kupna-sprzedaży nieruchomości zlokalizowanych w Polsce, Poza tym klientów przyciąga fakt, że RICS jest niezależną instytucją i jest gwarantem etyki i najwyższych standardów usług, a w sytuacjach tego wymagających daje klientom możliwość weryfikacji działań jej członków.

Jednym z warunków członkostwa w organizacji RICS jest coroczne opłacanie składki członkowskiej.


Ad. 3


Uprawnienia do wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie są niezbędne do wykonywania przez spółkę nadzoru inwestorskiego oraz sporządzania opinii technicznych zgodnie z zapisami prawa budowlanego (Art. 12 Ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo budowlane tekst jedn. Dz. U. 2010 Nr 243 poz. 1623 ze zmianami).

Członkostwo w Polskiej Izbie Inżynierów Budownictwa i okręgowej izbie inżynierów budownictwa, dzięki czemu pracownik jest upoważniony do wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie (zgodnie z wymogami prawa budowlanego Art. 12 Ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo budowlane tekst jedn. Dz. U. 2010 Nr 243 poz. 1623 ze zmianami) wymaga opłacania corocznie składek członkowskich. Składki zawierają obowiązkowe ubezpieczenie OC w związku z wykonywanym zawodem.


Ad 4.


Uprawnienia CIOB to międzynarodowe standardy budownictwa najbardziej rozpoznawalne na świecie gwarantującymi wysoką jakość usług kierowania projektami budowlanymi. Fakt, że pracownicy Spółki posiadają uprawnienia oraz są członkami zrzeszającej ich organizacji CIOB daje spółce wymierne korzyści, gdyż spółka otrzymuje dzięki temu zlecenia od zagranicznych klientów korporacyjnych, firm deweloperskich będących właścicielami nieruchomości zlokalizowanych w różnych krajach na świecie, banków nie mających siedziby w Polsce, a kredytujących przedsięwzięcia budowlane, Poza tym klientów przyciąga fakt, że CIOB jest niezależną instytucją i jest gwarantem etyki i najwyższych standardów usług, a w sytuacjach tego wymagających daje klientom możliwość weryfikacji działań jej członków.


Członkowie CIOB mają obowiązek opłacania co roku składek członkowskich.


Ad. 5


Uprawnienia w zakresie międzynarodowych standardów rachunkowości ACCA stanowią dla spółki gwarancję, że pracownik posiadający ten tytuł, który jest zatrudniony na stanowisku Dyrektora Finansowego jest osobą kompetentną w zakresie organizacji i strategii kompleksowego zarządzania finansami spółki oraz raportowania i przepływu informacji finansowych pomiędzy spółką a korporacją. Jednym z warunków przynależności do ACCA jest opłacanie co roku składek członkowskich.


Ad.6


Tytuł zawodowy Radcy Prawnego


Spółka zatrudnia osobę posiadającą tytuł radcy prawnego. Radca prawny uprawniony jest do reprezentowania spółki przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, przed organami administracji rządowej, samorządowej, komornikami oraz do wydawania opinii prawnej w zakresie zastosowania i interpretacji obowiązujących przepisów prawa. Zatrudnianie pracownika posiadającego tytuł radcy prawnego gwarantuje spółce pomoc prawną na najwyższym poziomie, co bezpośrednio przekłada się, na jakość usług świadczonych przez spółkę na rzecz klientów.

Radca prawny podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej oraz zobowiązany jest do zapłaty składek z tytułu członkostwa w Okręgowej Izbie Prawnych. (ustawa z dnia 06.07.1982 o radcach prawnych, tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 10 poz. 65, Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej radców prawnych Dz. U z 2003 r. Nr 217 poz. 2135).

Spółka pokrywa koszty wpisowego do organizacji zawodowych (tam gdzie jest to wymagane), członkostwa w organizacjach zawodowych oraz obowiązkowych ubezpieczeń zawodowych OC pracowników, których uprawnienia są wykorzystywane w prowadzonej przez Spółki działalności, Następujący zapis z tym związany znajduje się w Regulaminie Wynagrodzeń:

?Pracodawca pokrywa koszt członkostwa w organizacjach zawodowych oraz koszt obowiązkowych szkoleń zawodowych, certyfikatów i licencji zawodowych oraz ubezpieczeń jedynie tych pracowników, których uprawnienia zawodowe są niezbędne do działalności Pracodawcy i są wykorzystywane w bieżącej działalności Pracodawcy i w związku tym istnieje wymóg ponoszenia za nie opłat.?


Pracownicy, za których Spółka ponosi ww. opłaty, z wyjątkiem Radcy Prawnego, wykonują pracę wyłącznie na rzecz Spółki. Na podjęcie dodatkowej działalności zarobkowej pracownik musi uzyskać zgodę pracodawcy, a każda z umów o pracę z tymi pracownikami zawiera zapis: ?Podejmowanie przez pracownika w czasie trwania umowy dodatkowej działalności zarobkowej wymaga pisemnego zezwolenia pracodawcy.? Żaden z tych pracowników nie wystąpił o zgodę pracodawcy na podjęcie dodatkowej działalności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opłaty za wpisowe, członkostwo w organizacjach zawodowych oraz opłaty za obowiązkowe ubezpieczenia zawodowe OC, opłacane przez pracodawcę za pracowników stanowią ich przychód podlegający opodatkowaniu?


Zdaniem Wnioskodawcy, pełniącego rolę płatnika, traktuje on wymienione w treści tego pisma opłaty za wpisowe, członkostwo w organizacjach zawodowych oraz opłaty za obowiązkowe ubezpieczenie pracowników jako przychód pracowników ze stosunku pracy, tj. określony w art. 12 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.). Tym samym płatnik od wartości opłaconych składek odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Stosownie zaś do pkt 9 tegoż artykułu źródłem przychodów są również inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Na podstawie art. 11 ust. 2a omawianej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umow najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Przepis art. 12 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami z szeroko rozumianego stosunku pracy, są więc wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń pieniężnych w naturze, bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. Z powyższego wynika, iż przychodem ze stosunku pracy nie jest jedynie wynagrodzenie za pracę, ale także inne przysporzenia majątkowe, takie jak nieodpłatne świadczenia, czy też świadczenia częściowo odpłatne. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy zalicza się między innymi różnego rodzaju dodatkowe świadczenia na rzecz pracownika. Jeżeli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatnego nie jest rzecz lub usługa, wchodząca w zakres działalności pracodawcy, wartość pieniężną tego rodzaju świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b cyt. ustawy. Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.

Z cytowanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że do przychodów pracownika zalicza się wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, wynikające zawartej umowy bądź mające związek z wykonywaniem przez niego pracy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako spółka prawa handlowego prowadzi działalność gospodarczą obejmującą m. in. pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, wycenę nieruchomości, wynajem i zarządzanie nieruchomościami, doradztwo w zakresie konstrukcji i inżynierii budowlanej, doradztwo w zakresie nieruchomości. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umowy o pracę pracowników legitymujących się określonymi uprawnieniami zawodowymi. Wnioskodawca na rzecz pracowników ponosi m. in. następujące wydatki: pokrywa koszty wpisowego do organizacji zawodowych, członkostwa w organizacjach zawodowych oraz ubezpieczeń zawodowych OC pracowników, których uprawnienia są wykorzystywane w działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę.

Mając na względzie powołane wcześniej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podkreślić należy iż przychód ze stosunku pracy powstaje w każdym przypadku, w którym mamy do czynienia z uzyskaniem przez pracownika realnej korzyści.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia ?nieodpłatnego świadczenia?. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za ?nieodpłatne świadczenie? uznać należy świadczenia ?nie wymagające opłaty, takie za które sie nie płaci, bezpłatne? (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Zatem należy przyjąć, ze nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Dla celów podatkowych przyjmuje sie ? co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie ? że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inna forma ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż dodatkowe świadczenia dla pracowników w postaci kosztów wpisowego do organizacji zawodowych, członkostwa w organizacjach zawodowych oraz obowiązkowych ubezpieczeń zawodowych OC powodują powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przychód powstały po stronie pracowników Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako przychód ze stosunku pracy. Obliczoną wartość świadczeń, przypadających na pracownika, należy doliczyć do wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z treścią art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym zaznaczyć, ze w myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) ? na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osoba fizyczna, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Reasumując, należy stwierdzić, iż opłaty za wpisowe, członkostwo w organizacjach zawodowych oraz opłaty za obowiązkowe ubezpieczenie zawodowe OC, opłacane przez pracodawcę za pracowników stanowią ich przychody podlegające opodatkowaniu.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika