Czy Rada Rodziców jest odrębnym od Przedszkola podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (...)

Czy Rada Rodziców jest odrębnym od Przedszkola podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy Rada Rodziców ma obowiązek składania do Urzędu Skarbowego rocznego zeznania o wysokości dochodu (straty)? Czy dochody Rady Rodziców korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rady przedstawione we wniosku z dnia 08.04.2010 r. (data wpływu 12.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • podmiotu opodatkowania - jest prawidłowe,
  • obowiązku składania rocznych zeznań podatkowych - jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotu opodatkowania, obowiązku składania rocznych zeznań podatkowych, możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rada Rodziców przy publicznym przedszkolu została utworzona przez rodziców przedszkolaków jako ich reprezentant (§ 1 załączonego regulaminu), na podstawie art. 53 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z poźn. zm.). Do kompetencji Rady należy współdziałanie z radą pedagogiczną - Dyrektorem i nauczycielami w zakresie tworzenia programów wychowawczych i edukacyjnych, a także prezentowanie wobec Dyrektora i Rady Pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności Przedszkola.

W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Wnioskodawca może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Fundusze te są wydatkowane zgodnie z regulaminem działalności Rady oraz corocznie uchwalanym planem, na cele bezpośrednio związane z działalnością edukacyjno - wychowawczą tj. m.in. na finansowanie imprez (teatrzyki, koncerty, wycieczki, obchody Dnia Dziecka), zakup pomocy dydaktycznych i inne potrzeby zgłaszane przez kierownictwo placówki.

Rada nie posiada numeru REGON, gdyż zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego Departament Statystyki Przedsiębiorców i Rejestrów Nr SPR-6-53W-182/2002 r. z dnia 28.11.2002 r., m.in. ?(...) rady rodziców są społecznymi organami opiniodawczymi i wnioskodawczymi szkół lub przedszkoli, a nie podmiotami gospodarki narodowej. Nie podlegają zatem wpisowi do rejestru REGON.

Z wniosku wynika, ze Rada zatrudnia zleceniobiorców i jest płatnikiem składek ZUS.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Rada Rodziców jest odrębnym od Przedszkola podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy Rada Rodziców ma obowiązek składania do Urzędu Skarbowego rocznego zeznania o wysokości dochodu (straty)...
  3. Czy dochody Rady Rodziców korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Rada Rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty i jako wewnętrzny organ przedszkola w rozumieniu ustawy o systemie oświaty nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma osobowości prawnej i nie jest odrębną od tej placówki jednostką organizacyjną Dlatego też Rada uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola (art. 53 ust. 4 ustawy o systemie oświaty) i może występować do dyrektora placówki z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw tej placówki (art. 54 ust. 1 ustawy). W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola Wnioskodawca może - zgodnie z jej art. 54 ust. 8 - gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Natomiast dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego - w części wydatkowanej na ten cel. Bez wątpienia celem statutowym Przedszkola jest działalność oświatowa, zatem dochody placówki oświatowej, gromadzone poprzez działalność Rady i w całości przeznaczone na finansowanie działalności Przedszkola, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Skoro Rada Rodziców, będąc tylko społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym Przedszkola, nie jest samodzielnym podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnymi, zatem, w opinii Wnioskodawcy nie może być uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i również jako niepodatnik, w świetle art. 27, nie jest zobowiązana do składania w Urzędzie Skarbowym rocznego zeznania o wysokości dochodu (straty) CIT-8.

Ponadto do wniosku Rady został dołączony Regulamin Rady Rodziców Przedszkola Samorządowego potwierdzający jej cel działania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • podmiotu opodatkowania za prawidłowe,
  • obowiązku składania rocznych zeznań podatkowych za prawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego za prawidłowe.

Ad. 1

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca - Rada Rodziców przy publicznym przedszkolu została utworzona przez rodziców przedszkolaków jako ich reprezentant (§ 1 załączonego regulaminu), na podstawie art. 53 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z poźn. zm.). Do kompetencji Rady należy współdziałanie z radą pedagogiczną - Dyrektorem i nauczycielami w zakresie tworzenia programów wychowawczych i edukacyjnych, a także prezentowanie wobec Dyrektora i Rady Pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności Przedszkola.

W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Wnioskodawca może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Fundusze te są wydatkowane zgodnie z regulaminem działalności Rady oraz corocznie uchwalanym planem, na cele bezpośrednio związane z działalnością edukacyjno - wychowawczą tj. m.in. na finansowanie imprez (teatrzyki, koncerty, wycieczki, obchody Dnia Dziecka), zakup pomocy dydaktycznych i inne potrzeby zgłaszane przez kierownictwo placówki. Rada nie posiada numeru REGON.

Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez rady rodziców wymaga odniesienia się do przepisów ustawy o systemie oświaty.

Rada rodziców działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Zgodnie z zapisami art. 53 ust. 1 powołanej ustawy w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.

Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki. Do kompetencji rady rodziców zgodnie z art. 54 ust. 2 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:

  1. Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
    a) Programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
    b) Programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
  2. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki,
  3. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2000 r. sygn. akt I SA 943/00), rada rodziców jest organem społecznym reprezentującym rodziców uczniów (przedszkolaków), ale tylko wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty. Na podstawie art. 57 ust. 1 tej ustawy jest ona upoważniona do występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły (przedszkola), ale tylko do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że rada rodziców utworzona przez rodziców przedszkolaków, jako ich reprezentant, jest wyłącznie wewnętrznym organem przedszkola. Rada rodziców zatem, będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym przedszkola, nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym.

Rada rodziców nie ma osobowości prawnej i nie jest odrębną od Przedszkola jednostką organizacyjną.

W tej sytuacji nie może więc być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, Wnioskodawca - Rada Rodziców, nie jest odrębnym od Przedszkola podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wykazano powyżej, Rada Rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Wnioskodawca, jako wewnętrzny organ szkoły, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od Przedszkola jednostką organizacyjną. Nie może więc być uznany za odrębnego od Przedszkola podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu powołanego wyżej art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Rada Rodziców nie ma obowiązku składania do Urzędu Skarbowego rocznego zeznania o wysokości dochodu (straty).

Ad. 3

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie natomiast z art. 54 ust. 8 ustawy o systemie oświaty rada rodziców w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin działalności rady rodziców.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego w celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Wnioskodawca może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Fundusze te są wydatkowane zgodnie z regulaminem działalności Rady oraz corocznie uchwalanym planem, na cele bezpośrednio związane z działalnością edukacyjno - wychowawczą tj. m.in. na finansowanie imprez (teatrzyki, koncerty, wycieczki, obchody Dnia Dziecka), zakup pomocy dydaktycznych i inne potrzeby zgłaszane przez kierownictwo placówki.

Zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy dochodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych, a więc Przedszkola, przy którym działa Rada Rodziców, a celem statutowym Przedszkola bez wątpienia jest działalność oświatowa. Zgodnie z przeprowadzoną powyżej analizą posiadania podmiotowości prawnopodatkowej Wnioskodawcy w podatku dochodowym od osób prawnych, Rada Rodziców stanowi wewnętrzny organ Przedszkola i nie jest odrębnym od niego podatnikiem. Zatem zwolnienie dotyczące dochodów Przedszkola od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmuje również dochody uzyskane poprzez aktywność Rady Rodziców, gromadzącej fundusze na cele wspierania działalności statutowej Przedszkola.

Reasumując, stanowisko, iż dochody gromadzone przez Radę Rodziców i przeznaczone na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika