jeśli Izba złoży spółce (najpóźniej w dniu wypłaty dywidendy) oświadczenie sporządzone na formularzu (...)

jeśli Izba złoży spółce (najpóźniej w dniu wypłaty dywidendy) oświadczenie sporządzone na formularzu CIT-5 o przeznaczeniu dywidendy na cele statutowe, spółka będzie zwolniona z poboru podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.06.2010r. (data wpływu 24.06.2010r.) oraz piśmie z dnia 31.08.2010r. (data nadania 01.09.2010r., data wpływu 03.09.2010r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 23.08.2010r. Nr IPPB5/423-387/10-2/DG (data nadania 24.08.2010r., data doręczenia 27.08.2010r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie stwierdzenia czy przystąpienie izby gospodarczej do spółki kapitałowej nie jest związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia zakresu przysługującego izbie gospodarczej zwolnienia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.

Izba jako organizacja samorządu gospodarczego, reprezentująca interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów. Działalność statutową prowadzi na rzecz swoich członków, tj. firm związanych z ubojem i przetwórstwem drobiu, firm paszowych, firm produkujących na rzecz drobiarstwa, hodowców drobiu, instytutów naukowych, uczelni i związków hodowców. Izba nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zamiarem jest przystąpienie na zasadach udziałowca do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ?W.?. Przedsięwzięcie to polegać ma na finansowym wykupieniu określonych udziałów w tej Spółce. Głównym celem powołania do życia i działalności ?W? Sp. z o.o. jest wydawanie czasopisma branżowego o tematyce drobiarskiej o nazwie ?W.?. Miesięcznik ten przeznaczony jest dla szeroko rozumianej branży drobiarskiej, w tym członków Izby Gospodarczej, hodowców i producentów drobiu.

Poprzez przystąpienie do wymienionej Spółki - Izba mogłaby realizować własne zadanie statutowe, polegające m.in. na opracowywaniu, wydawaniu publikacji i biuletynów. Jako udziałowiec spółki, zyskałaby możliwość comiesiecznej prezentacji w czasopiśmie ?W.? własnych materiałów informacyjnych, analiz, ocen i wniosków w zakresie krajowego i zagranicznego rynku drobiarskiego, opłacalności hodowli, produkcji i przetwórstwa drobiarskiego oraz importu dla potrzeb polskiego drobiarstwa. Powyższe umożliwiłoby merytoryczne i organizacyjne, a jednocześnie w pełni profesjonalne wywiązanie się ze statutowych powinności.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Izba gospodarcza zwolniona jest od podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z zamiarem przystąpienia izby Gospodarczej do wymienionej Spółki, wątpliwości nasze dotyczą ewentualnych konsekwencji podatkowych związanych z tym przystąpieniem, utracie dotychczasowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych i konieczności jego naliczania od dotychczasowej i przyszłej (po wykupieniu udziałów) działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przystąpienie - Izby do spółki prawa handlowego (sp. z o.o.) i wykupienie w niej udziałów jest równoznaczne z rozpoczęciem przez Izbę działalności gospodarczej, utracie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych nabytego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) i naliczaniem tegoż podatku od dotychczasowej i przyszłej działalności...

Art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT zwalnia od podatku dochodowego od osób prawnych m. in. dochody izb gospodarczych, w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zdaniem Izby przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają tzw. legalnej (ustawowej) definicji pojęcia działalności gospodarczej. Należy się zatem odnieść do definicji legalnej działalności gospodarczej zawartej w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w myśl, której: ?działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły?.

Samo posiadanie udziałów w spółce prawa handlowego nie powinno zatem wyczerpywać samo w sobie ustawowych znamion działalności gospodarczej. Należy bowiem podkreślić, że działalności gospodarczej nie realizuje wspólnik (udziałowiec) tej spółki lecz sama spółka, będąca odrębną osobą prawną. Uważamy, że w najgorszym przypadku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych objęte zostaną wyłącznie dochody osiągnięte przez wspólnika z działalności gospodarczej tej spółki, a zatem w praktyce, co najwyżej dywidenda wypłacana raz do roku po zakończeniu roku obrotowego, o ile spółka wygeneruje zysk, a wspólnicy zdecydują się na jego wypłatę (dywidenda). Gdyby jednak nawet tak było, to opodatkowanie dywidendy nie powinno naszym zdaniem rodzić jakichkolwiek negatywnych skutków na gruncie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) w odniesieniu do tych dochodów, które nie pochodzą z działalności gospodarczej i zarazem są przeznaczone na cele statutowe. Opodatkowanie podatkiem dochodowym jakiejkolwiek części dochodów izby gospodarczej, nie może oznaczać objęcia tym podatkiem ?z urzędu? wszystkich pozostałych dochodów izby gospodarczej, gdyż kryterium zwolnienia tych dochodów z podatku dochodowego jest fakt, że nie pochodzą one z działalności gospodarczej i że są przeznaczone na cele statutowe izby, a nie to czy izba jest czy też nie jest płatnikiem podatku dochodowego.

Konsekwencją powyższego jest to, że izba gospodarcza jest zawsze co do zasady objęta podatkiem dochodowym od osób prawnych (nie jest wymieniona w art. 2 i art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), a zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy podlega tylko część jej dochodów, tj. tych, które nie pochodzą z działalności gospodarczej i które są przeznaczone na cele statutowe.

To, jaką część dochodów izby gospodarczej stanowią dochody zwolnione, zależy od praktyki funkcjonowania izby. Reasumując uważamy, że przystąpienie Izby do Spółki ?W.? Sp. z o.o. nie wiąże się z rozpoczęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej i utratą zwolnienia od podatku dochodowego stosowanego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Przystąpienie bowiem do spółki prawa handlowego poprzez wykupienie w niej udziałów umożliwi Izbie pełną realizację zadań statutowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw ? w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

  • przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie,
  • środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei ? w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Problematyka opodatkowania dywidend jest częścią szerszego zagadnienia, jakim jest opodatkowanie udziału w zyskach osób prawnych. W przepisie art. 10 w związku z art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej, w sposób jednoznaczny określono co jest dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych i w jakiej wysokości ustala się podatek z tego tytułu. Z przepisów tych wynika zatem, iż wspólnik spółki kapitałowej osiąga dochód (przychód) z dywidend oraz innych udziałów w zyskach osób prawnych a nie z prowadzonej działalności gospodarczej. Samo zatem przystąpienie Wnioskodawcy do spółki kapitałowej w charakterze wspólnika nie wiąże się z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej. Należy jednakże podkreślić, iż przeznaczenie części dochodu na wniesienie wkładu na pokrycie wydanych udziałów w spółce kapitałowej, nie będzie podlegało zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39, gdyż nie wiąże się z prowadzoną działalnością statutową.

Jednakże należy pamiętać, iż dochody Izby Gospodarczej, będą podlegały zwolnieniu od podatku, w części przeznaczanej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. W przypadku przystąpienia do spółki kapitałowej, zastosowanie znajdzie również przepis art. 26 ust. 1 updop, który określa, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jako płatnik, w dniu wypłaty dywidendy jest zobowiązana do pobrania 19% podatku od tej dywidendy. Jednocześnie na podstawie w art. 26 ust. 1a updop, jest zwolniona z obowiązku pobrania i wpłacania tego podatku, o ile będą spełnione określone w powołanym przepisie warunki. Jak stanowi ten przepis, nie pobiera się zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu m.in. z tytułu dywidend uzyskiwanych przez podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 updop, korzystających ze zwolnienia od podatku w związku z przeznaczeniem dochodów na cele określone w tym przepisie. Podatnik musi jednak, nie później niż w dniu wypłaty dywidendy, złożyć płatnikowi stosowne oświadczenie. Jest ono dla płatnika podstawą do odstąpienia od poboru podatku od wypłacanych podatnikowi należności.

Izba jest podmiotem wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 39 updop. W jej przypadku zwolnieniu od podatku podlegają dochody w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Wobec tego, jeśli Izba złoży spółce (najpóźniej w dniu wypłaty dywidendy) oświadczenie sporządzone na formularzu CIT-5 o przeznaczeniu dywidendy na cele statutowe, spółka będzie zwolniona z poboru podatku.

Trzeba przy tym pamiętać, że wykorzystanie środków niezgodne z treścią oświadczenia złożonego płatnikowi rodzi obowiązek zapłacenia zryczałtowanego podatku. Podatnik (a nie płatnik) ma wówczas obowiązek do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał wydatku na cele inne niż wymienione w oświadczeniu złożonym płatnikowi, wpłacić należny zryczałtowany podatek dochodowy. Natomiast w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, podatnik musi przekazać do urzędu skarbowego deklarację CIT-11R.

Odpowiadając na postawione przez Spółkę pytanie należy stwierdzić, iż przystąpienie Wnioskodawcy do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i wykupienie w niej udziałów nie jest równoznaczne z rozpoczęciem prowadzenia przez nią działalności gospodarczej a co się z tym wiąże utratą zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Jednakże warunkiem zachowania zwolnienia z tytułu udziału w zysku osób prawnych na podstawie art. 26 ust. 1a jest przeznaczenie uzyskiwanych ze spółki dochodów na cele statutowe i jednoczesne złożenie oświadczenia o przekazywaniu tych dochodów na cele statutowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika