Sprzedaż niezabudowanych działek gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. (...)

Sprzedaż niezabudowanych działek gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.11.2010 r. (data wpływu 29.11.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.11.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wojewoda zarządzeniem z dnia 5 stycznia 2010 r., zmienionego zarządzeniem z dnia 28 kwietnia 2010 r. wyraził zgodę na zbycie z zasobu nieruchomości Skarbu państwa nieruchomości położonej w G., oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr : 1270 o pow. 4,3766 ha, 1271/2 o pow. 0,3176 ha i 1272 o pow. 1,0380 ha.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta G. przedmiotowe działki leżą w terenie strefy ochrony ekologicznej ?E. obejmującej tereny systemów ekologicznych ograniczających zanieczyszczenia, gdzie obowiązuje bezwzględna ochrona powierzchni lasów, w tym zakaz prowadzenia działalności produkcyjnej i lokalizacji urządzeń gospodarki komunalnej oraz lokalizacji budownictwa letniskowego.

W ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostę Powiatu G. :

  • działka Nr 1270 stanowi użytki : łąki trwałe ? ŁIV- 4,0771 ha, rowy - -ŁIV- 0,0419 ha, Łąki trwałe ? ŁV ? 0,2556 ha i rowy ? W-ŁV- 0,0020 ha,
  • działka Nr 1271/2 stanowi użytki : łąki trwałe ? ŁIV ? 0,3075 ha i rowy ? W-ŁIV ? 0,0101 ha,
  • działka nr 1272 stanowi użytki : łąki trwałe ? ŁIV ? 0,8335 ha i nieużytki - N ? 0,2045 ha.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż ww. niezabudowanych działek gruntu podlega opodatkowaniu 22% podatkiem VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż ww. działek jest zwolniona z 22% podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ? zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez pojęcie towaru w świetle art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., rozumie się rzeczy oraz ich części , a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 19 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 23 %. Oprócz stawki podstawowej, dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne 0%, 5% lub 8% oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych ? tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Przez grunt przeznaczony pod zabudowę rozumieć należy zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, które właściciel przeznaczy pod zabudowę, bądź potencjalnie będą traktowane jak tereny budowlane. Ustawodawca wskazując na możliwość objęcia zwolnieniem od podatku od towarów i usług dostawy terenów niezabudowanych, posłużył się kryterium przeznaczenia terenu.

O charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ustawy o planowaniu przestrzennym.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że nieruchomości będące przedmiotem transakcji opisanej we wniosku, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta G. leżą w terenie strefy ochrony ekologicznej ?E?, obejmującej tereny systemów ekologicznych ograniczających zanieczyszczenia, gdzie obowiązuje bezwzględna ochrona powierzchni lasów, w tym zakaz prowadzenia działalności produkcyjnej, lokalizacji urządzeń gospodarki komunalnej oraz lokalizacji budownictwa letniskowego.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sprzedaż ww. niezabudowanych działek gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika