VAT w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. (...)

VAT w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 lub art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków otrzymanych z Programu Operacyjnego innowacyjna Gospodarka na realizację w/w projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008r. (data wpływu do BKIP 29 grudnia 2008r.), uzupełniony pismem z dnia 04 marca 2009r. (data wpływu 06 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 lub art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków otrzymanych z Programu Operacyjnego innowacyjna Gospodarka na realizację w/w projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 lub art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków otrzymanych z Programu Operacyjnego innowacyjna Gospodarka na realizację w/w projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut w dniu 1 grudnia 2008 r. zawarł umowę na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pod nazwą ?Wpływ zmian klimatu na środowisko, gospodarkę i społeczeństwo (zmiany, skutki i sposoby ich ograniczania, wnioski dla nauki, praktyki inżynierskiej i planowania gospodarcze go)?. Projekt ten jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, Priorytet 1 ?Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3. ?Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1 ?Projekty rozwojowe?.

Celem tego projektu jest wypracowanie systemu dostosowania społeczeństwa, gospodarki i środowiska do obserwowanych już wyraźnie skutków zmian klimatu, wdrożeniu nowych technologii produkcji, dostosowania przepisów i normatywów do kształtujących się nowych warunków środowiskowych. W toku wykonywania projektu, jednostki realizujące go pozyskają także nowe technologie informatyczne.

Wyniki projektu kierowane są do jednostek na szczeblu centralnym i lokalnym ale także korzystać z nich będą obecnie działające i tworzone w przyszłości podmioty gospodarcze, reprezentujące takie branże jak: rolnictwo, budownictwo, energetyka, transport powietrzny, lądowy, morski i rybołówstwo, gospodarka komunalna, agendy ubezpieczeniowe - dostosowując technologie produkcji i standardy bezpieczeństwa w swojej działalności. Dopasowanie używanych produktów, prowadzonych procesów do zmian klimatycznych jest kluczowe dla ich trwałości i możliwości ich długookresowego stosowania.

Wyniki projektu będą rozpowszechnione i udostępnione społeczeństwu i zainteresowanym podmiotom gospodarczym w postaci produktów projektu takich jak: nowe zaawansowane modele oparte o technologie informatyczną prognozy, systemy informatyczne, bazy danych, metodyki, procedury postępowania.

Zgodnie z zapisem umowy, którą lnstytut zawarł z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Instytucja Pośrednicząca) - ?Beneficjent zobowiązany jest do rozpowszechniania wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych na równych prawach rynkowych wszystkim podmiotom, zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej?.

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej działa na podstawie ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych, z późniejszymi zmianami (tekst jednolity Dz.U. Nr 33 z dnia 18.04.2001r.) i ustawy Prawo Wodne z dnia 18 lipca 2001r. z późniejszymi zmianami (tekst jednolity Dz.U. Nr 239 z dnia 07.12.2005r.)

Do statutowych zadań Instytutu należy m.in.

  • prowadzenie Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej (PSH-M)
  • prowadzenie Służby Technicznej kontroli Zapór,
  • prace badawczo-rozwojowe na rzecz PSH-M
  • prace naukowo-badawcze i ekspertyzy na zamówienie Ministra Środowiska oraz osób prawnych i fizycznych w zakresie hydrologii, meteorologii, klimatologii, oceanologii inżynierii i gospodarki wodnej.

Instytut jest czynnym podatnikiem VA T i osiąga następujące rodzaje przychodów:

  1. przychody nie podlegające ustawie o VAT: dotacje na PSH-M, na działalność statutową oraz środki na finansowanie realizowanych projektów badawczych, otrzymywane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
  2. przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: m.in. usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, usługi meteorologicznej osłony lotnictwa cywilnego, osłony morskiej, usługi inżynierskie m.in. z zakresu technicznej kontroli zapór i usługi rzeczoznawstwa, usługi badań i analiz technicznych, usługi monitoringu wód, powietrza, usługi udostępniania informacji hydrologicznych i meteorologicznych z baz danych tworzonych w IMGW oraz z prenumeraty czasopism i biuletynów wydawanych przez IMGW. Ponadto Instytut uzyskuje przychody opodatkowane z najmu lokali użytkowych.
  3. przychody zwolnione z podatku od towarów i usług: m.in. usługi edukacyjne oraz najem lokali mieszkalnych (lokale zakładowe).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Instytut prawidłowo kwalifikuje podatek VAT naliczony, zawarty z zakupach finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na realizację projektu pn. ?Wpływ zmian klimatu na środowisko, gospodarkę i społeczeństwo (zmiany, skutki i sposoby ich ograniczania, wnioski dla nauk praktyki inżynierskiej i planowania gospodarczego)? jako koszt niekwalifikowalny w świetle definicji zawartej w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004r., która brzmi (zasada nr 7 załącznika) ?VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, chyba że jest rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez beneficjenta końcowego lub indywidualnego odbiorcę pomocy w ramach programu pomocowego na podstawie Art. 87 Traktatu lub pomocy przyznanej przez organy wyznaczone przez Państwa Członkowskie?...
  2. Czy Instytut ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 lub art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków otrzymanych z Programu Operacyjnego innowacyjna Gospodarka na realizację w/w projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1) Koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania ze środków pomocowych Unii Europejskiej tylko wówczas, gdy został faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i nie może zostać odzyskany tzn. beneficjent nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Aktem prawnym obowiązującym w tym zakresie w naszym kraju jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Instytut uważa, że w przypadku projektu który zamierza realizować, podatek VAT nie może być uznany za kwalifikowalny, gdyż instytut posiada prawo do odliczania podatku VAT naliczonego z zakupów towarów i usług sfinansowanych ze środków unijnych za wyjątkiem zakupu towarów i usług określonych w art. 88 ust. 1 oraz zakupu samochodów osobowych, gdzie prawo do odliczenia VAT określa art. 86 ust. 3.

Ad 2) Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (D. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi. o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeźeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ponadto - na podstawie art. 90 ww. ustawy - w przypadku podatku naliczonego związanego zarówno z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jaki z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik ma obowiązek wyodrębnić część kwoty podatku naliczonego, który może podlegać odliczeniu lub określić kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu, stosując proporcję określoną w art. 90 ust. 2 ustawy.

Instytut uważa, że zakupy towarów i usług będą bezpośrednio wykorzystywane do czynności opodatkowanych a pośrednio będą służyły całej działalności prowadzonej przez Instytut.

Bezpośrednio - poprzez uzyskanie przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z odpłatnego udostępniania wyników badań (produktów projektu) podmiotom gospodarczym na zasadach rynkowych. Ponadto, jeszcze na etapie wykonywania zadań projektu - uzyskane dane i wyniki cząstkowe powstałe w toku pracy będą wykorzystywane w pracach badawczych, aplikacyjnych i innych wykonywanych na odpłatne zamówienia odbiorców zarówno ze sfery nauki jak i gospodarki.

Pośrednio - realizacja projektu umożliwi pozyskanie nowych technologii i rozwój kadry naukowej. Produktami projektu będą między innymi nowe zaawansowane modele oparte o technologie informatyczne, które będą następnie wykorzystywane w pracy przez pracowników lnstytutu, w tym do celów wykonywania zleceń od podmiotów zewnętrznych. W ramach realizacji projektu zostaną wykonane badania, w których wyniku pozyskana zostanie nowa wiedza dotycząca zmian klimatycznych. Ponadto poprawi się poziom wyposażenia Instytutu w sprzęt laboratoryjny, komputerowy, specjalistyczne oprogramowanie. Wszystko to przełoży się na rozszerzenie oferty Instytutu w zakresie wykonywanych usług opodatkowanych podatkiem VAT. Równie ważne jest, że realizacja projektu zwiększy prestiż Instytutu zarówno w kraju jak i za granicą gdyż Instytut jest członkiem Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) organizującej i koordynującej działania służb meteorologicznych różnych krajów. Ponadto przedstawiciele Instytutu uczestniczą w międzynarodowych konferencjach meteorologicznych. Na wizerunek Instytutu wpłyną także działania promocyjne projektu i rezultatów projektu, założone w budżecie projektu, które przełożą się na zwiększenie przychodów, w tym podlegających podatkowi VAT

W związku z powyższym, Instytut uważa, że dokonane zakupy towarów i usług za środki projektu będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo przysługuje, Ponieważ nie jest to możliwe określenie w sposób bezpośredni jaka kwota zakupów będzie służyła wyłącznie czynnościom w związku z którymi przysługuję prawo do odliczenia podatku VAT a jąka czynnościom, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje - Instytut uważa, że ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, stosując do tego celu wskaźnik proporcji określony w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika