usługi transportu międzynarodowego sygn: IPPP2/443-678/09-4/BM

usługi transportu międzynarodowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2009r. (data wpływu 22 czerwca 2009r.) uzupełnionego pismem z dnia 16 lipca 2009r. (data wpływu 20 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług transportu międzynarodowego ? jest prawidłowe

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się organizacją dla klientów przeprowadzek, w tym międzynarodowych. Usługa której dotyczy wniosek, to usługa przeprowadzki w systemie ?od drzwi do drzwi? z kraju trzeciego (USA) do Polski, obejmująca zorganizowanie tzw. ?origin service? w który wliczona jest dostawa kartonów, pakowanie i załadunek do kontrahenta rzeczy mienia przesiedlenia należących do klienta, odprawa celna eksportowa, transport morski kontenera (organizowany na zlecenie Wnioskodawcy przez Agenta lub bezpośrednio przez Wnioskodawcę z firmą kontenerową). Po dopłynięciu do polskiego portu, na zlecenie Wnioskodawcy, organizowana jest tzw. odprawa przekazowa i dowóz/transport do miejsca docelowego (np. Warszawy). Na podstawie odpowiednich dokumentów Wnioskodawca przeprowadza odprawę celną importową (procedura dopuszczenia do obrotu). Sam przywóz towarów jako mienia przesiedlenia jest zwolniony z opłat celnych na podstawie art. 2 rozporządzenia Rady EWG Nr 518/83 z dnia 28.03.1983r., przywóz jest również zwolniony z VAT na podstawie art. 47 pkt 1 i 2 ustawy o VAT. Do dokumentu celnego importowego (SAD) załączona jest lista rzeczy mienia przesiedlenia wraz z ich wartością, do ich wartości, według oświadczenia klienta, wliczono wartość transportu. Lista dołączona do dokumentu importowego jest ostemplowana i potwierdzona przez służby celne RP. Po dostarczeniu do miejsca docelowego następuje rozpakowanie rzeczy, ustawienie w odpowiednich miejscach i odebranie w pustych kartonów po przeprowadzce.

Pismem z dnia 06 lipca 2009r. znak IPP2/443-678/09-2/BM tutejszy organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na ww. wniosku do reprezentowania Podatnika.

Przedmiotowe pełnomocnictwo zostało przesłane pismem z dnia 16 lipca 2009r. (data wpływu 20 lipca 2009r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawkę VAT należy zastosować w przypadku wyżej opisanej usługi...

W opinii Wnioskodawcy należy zastosować art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, a więc opodatkować przedmiotową usługę stawką VAT 0%. Zdaniem Podatnika spełniony jest w tym przypadku również warunek zastosowania tego przepisu zawarty w art. 83 ust. 5 pkt 2, gdyż z listy rzeczy mienia przesiedlenia potwierdzonej przez służby celne wynika, iż koszt transportu został wliczony do wartości mienia przesiedlenia.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma tu znaczenia fakt, iż towar (mienie przesiedlenia)jest zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 47 pkt 1 i 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 83 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

W myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 tej ustawy, przez w/w usługi transportu międzynarodowego o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się :

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju


Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora ? list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych ? oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;


Należy podkreślić, że podstawowym kryterium niezbędnym do oceny, czy transport tego rodzaju podlegać będzie opodatkowaniu VAT, czy też nie, jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia dla tych usług.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportowych -miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.), w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego-miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Jak wynika z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, Wnioskodawca świadczy usługi przeprowadzek ? przewozi on mienie przesiedlenia z kraju trzeciego do Polski przy wykorzystaniu obcej floty morskiej oraz taboru samochodowego (usługi te obejmują dostawę kartonów, pakowanie i załadunek do kontenera rzeczy należących do klienta, odprawę celną eksportową, transport morski kontenera organizowany na zlecenie Wnioskodawcy przez Agenta lub bezpośrednio przez Wnioskodawcę). Po dopłynięciu do polskiego portu, na zlecenie Wnioskodawcy, organizowana jest tzw. odprawa przekazowa i transport do miejsca docelowego. Na podstawie odpowiednich dokumentów Wnioskodawca przeprowadza odprawę celną importową. Do dokumentu celnego importowego (SAD) załączona jest lista rzeczy mienia przesiedlenia wraz z ich wartością, do ich wartości, według oświadczenia klienta, wliczono wartość transportu. Po dostarczeniu do miejsca docelowego następuje rozpakowanie rzeczy, ustawienie w odpowiednich miejscach i odebranie w pustych kartonów po przeprowadzce.

Świadczona usługa ma na celu dostarczenie towarów z kraju trzeciego do Polski (zainteresowany zawiera umowę, na przetransportowanie konkretnego towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia, która określa również zobowiązanie do wykonania wszelkich innych czynności, np. usług pomocniczych, które umożliwiają wykonanie zadania głównego, czyli transportu) w związku z powyższym Wnioskodawca podejmuje się dokonania wszelkich czynności niezbędnych do realizacji zlecenia. W związku z powyższym, usługi transportu towarów oraz pozostałe świadczone czynności składają się na jedną usługę, stanowiącą dla konsumenta cel sam w sobie.

Przez import ? zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy ? rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Wnioskodawca transportuje towar z kraju trzeciego na terytorium Polski. Tam też ma miejsce odprawa celna towarów. W związku z tym, iż odprawa celna zostaje dokonana w Polsce, sytuacja ta spełnia definicję importu towarów zawartą w art. 2 pkt 7 ustawy, zatem istnieją podstawy prawne do zastosowania powołanego przez Wnioskodawcę przepisu art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, ponieważ przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego ma miejsce na terytorium kraju.

W zaistniałym stanie faktycznym, biorąc pod uwagę ww. normy prawne, należy stwierdzić, iż przedmiotowa usługa transportu międzynarodowego podlega opodatkowaniu VAT w wysokości 0%, pod warunkiem, że zostanie ona odpowiednio udokumentowana, zgodnie z art. 83 ust.5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika