Termin powstania obowiązku podatkowego dla usługi parkingowej

Termin powstania obowiązku podatkowego dla usługi parkingowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 22 października 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 15 października 2013 r. nr IPPP2/443-846/13-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 17 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu powstania obowiązku podatkowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu powstania obowiązku podatkowego.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 15 października 2013 r. nr IPPP2/443-846/13-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 17 października 2013 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. (?Wnioskodawca?) zajmuje się świadczeniem usług parkingowych, polegających na udostępnianiu klientom (kierowcom samochodów) miejsc parkingowych w określonej lokalizacji przez ustalony czas, w zamian za wynagrodzenie.

Wnioskodawca oferuje klientom możliwość rezerwacji miejsc parkingowych za pośrednictwem strony internetowej. Zasady świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych on-line są określane w regulaminie świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych drogą elektroniczną (?Regulamin?), który opracowywany jest dla poszczególnych parkingów prowadzonych przez Wnioskodawcę. Regulamin jest ?regulaminem? w znaczeniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Zgodnie z Regulaminem:

  • Wnioskodawca świadczy za pomocą strony internetowej usługi rezerwacji on-line miejsc parkingowych w lokalizacji określonej w treści Regulaminu;
  • postanowienia Regulaminu mają charakter porozumienia pomiędzy Wnioskodawcą a osobą korzystającą z usług parkingowych oraz określają podstawy prawne i warunki umowy rezerwacji miejsca parkingowego zawieranej on-line;
  • warunkami zawarcia umowy rezerwacji miejsca parkingowego są; prawidłowy przebieg procesu rezerwacji miejsca parkingowego poprzez wybór kryteriów rezerwacji kompletne wypełnienie danych usługobiorcy, akceptacja warunków Regulaminu i dokonanie opłaty rezerwacyjnej;
  • z kolei, proces rezerwacji miejsca parkingowego wymaga wprowadzenia przez usługobiorcę odpowiednich danych na stronie internetowej służącej do rezerwacji obejmujących w szczególności jego dane identyfikacyjne oraz termin rezerwacji (tj. datę wjazdu i wyjazdu z parkingu);
  • po wprowadzeniu w/w danych, klient informowany jest o wysokości opłaty za rezerwację. Opłata ta obliczana jest automatycznie na podstawie danych, które klient wprowadza do formularza rezerwacji. Opłata za rezerwację uzależniona jest od czasu korzystania z miejsca parkingowego i jest równa wysokości opłaty parkingowej, należnej za zarezerwowaną przez klienta usługę parkingową;
  • jeżeli klient chce otrzymać fakturę VAT za usługi parkingowe, zobowiązany jest zaznaczyć odpowiednie pole w systemie rezerwacyjnym;
  • po wprowadzeniu wszystkich wymaganych danych, klient zostaje przekierowany na stronę internetową systemu płatności on-line, którego operatorem jest P S.A. z siedzibą w P (dalej jako; ?P?), będąca dostawcą usług płatniczych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych;
  • klient może dokonać płatności opłaty rezerwacyjnej w formie przelewu elektronicznego lub przy wykorzystaniu karty kredytowej;
  • zgodnie z wiążącą Wnioskodawcę i P (operatora płatności) umową, płatność dokonana przez klienta uznawana jest na rachunku rozliczeniowym Wnioskodawcy, a więc na rachunku płatniczym prowadzonym przez P dla Wnioskodawcy;
  • Wnioskodawca ma zapewniony dostęp do rachunku rozliczeniowego poprzez indywidualne konto prowadzone dla Wnioskodawcy w systemie komputerowym. Na koncie zamieszczone są m.in. informacje o przeprowadzonych płatnościach oraz udostępnione są narzędzia do podejmowania przez Wnioskodawcę czynności w zakresie korzystania z systemu;
  • P. w uzasadnionych przypadkach związanych z bezpieczeństwem systemu komputerowego może wstrzymać dokonywanie wypłat części środków z rachunku rozliczeniowego Wnioskodawcy, w szczególności w przypadku rozpatrywania znaczących reklamacji, w sytuacji podejrzenia związanego z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu lub gdy jest to wymagane przepisami prawa;
  • pieniądze zaewidencjonowane na rachunku rozliczeniowym są przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Przekazanie tych środków może nastąpić albo automatycznie za cały okres rozliczeniowy wskazany przez Wnioskodawcę albo też zgodnie z dyspozycją Wnioskodawcy zgłoszoną na koncie Wnioskodawcy, udostępnionym mu poprzez system komputerowy;
  • P. dokonuje wypłaty środków zaewidencjonowanych na rachunku rozliczeniowym przelewem bankowym na rachunek bankowy Wnioskodawcy nie później niż w terminie do końca następnego dnia roboczego po otrzymaniu zlecenia wypłaty od Wnioskodawcy,
  • system płatności elektronicznych wykorzystywany przez Wnioskodawcę pozwala na identyfikację transakcji z którą związane są otrzymywane płatności. Wnioskodawca dysponuje zatem dowodami i jest w stanie wygenerować / sporządzić ewidencję umożliwiającą przyporządkowanie otrzymywanych płatności do poszczególnych transakcji,
  • po prawidłowym dokonaniu opłaty za rezerwację miejsca parkingowego, na podany przez klienta adres e-mail przesłana zostaje wiadomość z linkiem do potwierdzenia dokonania rezerwacji miejsca parkingowego. Moment zawarcia umowy rezerwacji miejsca parkingowego następuje w chwili prawidłowego dokonania przez klienta opłaty za rezerwację miejsca parkingowego, a dowodem zawarcia umowy jest wydrukowane w formie papierowej potwierdzenie dokonania rezerwacji miejsca parkingowego,
  • klient Uprawniony jest do wjazdu na parking przy wykorzystaniu wydrukowanego potwierdzenia dokonania rezerwacji, zawierającego ?kod-? który należy przyłożyć do czytnika kodów umieszczonego przy wjeździe na parking na podstawie umowy o rezerwację miejsca parkingowego, Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia klientowi dostępności miejsca parkingowego w okresie wskazanym w zawartej umowie rezerwacyjnej (przy czym klient uprawniony jest do wjazdu na parking w okresie od 24 godzin przed do 24 godzin po wskazanej w procesie rezerwacji godzinie wjazdu na parking). Poprzez wjazd na parking i zajęcie przez usługobiorcę miejsca parkingowego, dochodzi do zawarcia pomiędzy usługobiorcą a Wnioskodawcą umowy o korzystanie z miejsca parkingowego;
  • oplata rezerwacyjna, uiszczona przez klienta w związku z zawarciem umowy o rezerwację, zostaje zaliczona na poczet opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego. Jeżeli czas korzystania przez klienta z miejsca parkingowego nie przekroczy czasu wskazanego w rezerwacji to nie będą od usługobiorcy (klienta) pobierane dodatkowe opłaty z tego tytułu. W przypadku gdy usługobiorca przekroczy czas postoju wskazany w potwierdzeniu rezerwacji zobowiązany będzie przed opuszczeniem parkingu do uiszczenia opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego ponad zarezerwowany czas postoju.
  • klient ma prawo do anulowania rezerwacji najpóźniej do 24 godzin przed wskazaną w rezerwacji godziną wjazdu na parking. W przypadku skutecznego anulowania rezerwacji klient otrzymuje zwrot uiszczonej opłaty rezerwacyjnej, pomniejszonej o opłatę manipulacyjną w wysokości trzydziestu złotych. Anulowanie rezerwacji miejsca parkingowego po terminie, o którym mowa powyżej lub tez brak takiego anulowania nie uprawnia usługobiorcy do żądania zwrotu jakiejkolwiek części opłaty rezerwacyjnej nawet w przypadku gdy usługobiorca nie skorzystał z zarezerwowanego miejsca parkingowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług (dalej jako: ?podatek VAT?) dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług, opisanych w stanie faktycznym?


Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług parkingowych, powstaje w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę płatności z tytułu opłaty rezerwacyjnej.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, przed określeniem momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT dla usług przedstawionych w stanie faktycznym, konieczne jest rozstrzygnięcie, czy Wnioskodawca świadczy na rzecz usługobiorcy dwie odrębne usługi (tj. usługę rezerwacji miejsc parkingowych oraz usługę parkingową) czy też świadczenia Wnioskodawcy powinny być kwalifikowane dla celów podatku VAT jako jedna usługa złożona.

Odnosząc się do przedmiotowej kwestii, należy przede wszystkim zauważyć, iż z perspektywy usługobiorcy, jest on faktycznie zainteresowany otrzymaniem usługi parkingowej. Rezerwacja dokonana za pośrednictwem strony internetowej nie jest celem samym w sobie, lecz służy wyłącznie możliwości dokonania wygodnego wyboru oraz zamówienia usługi parkingowej.

Co więcej, z Regulaminu wynika, iż należna opłata rezerwacyjna kalkulowana jest w oparciu o czas korzystania przez usługobiorcę z miejsca parkingowego, a jej wysokość odpowiada wysokości opłaty parkingowej, na poczet której ostatecznie opłata rezerwacyjna jest zaliczana. Oznacza to, iż faktycznie za czynność rezerwacji miejsca parkingowego, nie jest pobierane jakiekolwiek wynagrodzenie, odrębne od opłaty parkingowej.

W świetle powyższych okoliczności należy uznać, że czynności polegające na rezerwacji miejsca parkingowego, są nierozerwalnie związane oraz podporządkowane usłudze parkingowej. W związku z tym, dla celów podatku VAT, nie powinny być one kwalifikowane jako odrębna usługa podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Z tego powodu, opłata rezerwacyjna uiszczana przez usługobiorcę (klienta) w procesie rezerwacji miejsca parkingowego, nie stanowi wynagrodzenia za wykonanie usługi rezerwacyjnej, lecz jest faktycznie płatnością należną za usługę parkingową.

Konsekwentnie, dokonując oceny momentu powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT dla usługi parkingowej, należy przeanalizować, czy nie jest to usługa, dla której ustawa o VAT przewiduje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Potencjalnie, usługa parkingowa mogłaby zostać uznana za usługę dozoru i przechowywania mienia, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Jednakże, w ocenie Wnioskodawcy, taki sposób klasyfikacji usługi parkingowej nie byłby prawidłowy.

Otóż, zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (Słownik Internetowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, sjp.pwn.pl) przez ?dozór? rozumie się: pilnowanie i doglądanie kogoś lub czegoś; też: ludzie powołani do takiej pracy. Istotą dozoru jest zatem sprawowanie pieczy nad czymś, pilnowanie czegoś, a zatem czynności polegające na aktywnym działaniu. Tymczasem, istotą usług parkingowych jest zapewnienie usługobiorcy w określonym terminie wolnego miejsca parkingowego w określonej lokalizacji, w którym może on pozostawić swój samochód. Usługa ta nie zawiera zatem w sobie w ogóle elementów dozoru, rozumianych jako pilnowanie lub doglądanie czegoś. Tego typu elementy mogą rzeczywiście wystąpić w sytuacji udostępniania miejsc na parkingach strzeżonych. Niemniej jednak, parking udostępniany przez Wnioskodawcę, jest parkingiem niestrzeżonym. Oznacza to, iż udostępniając miejsce parkingowe, Wnioskodawca nie pilnuje ani nie dogląda pozostawionych na parkingu samochodów. Z tego powodu, nie ma wątpliwości, iż usługi parkingowe Wnioskodawcy nie stanowią usług dozoru.

Wnioskodawca uważa ponadto, iż usługi parkingowe różnią się od usług przechowywania. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego (art. 835 KC) przez umowę przechowania przechowawca zobowiązuje się zachować w stanie nie pogorszonym rzecz ruchomą oddaną mu na przechowanie. Przechowawca powinien przechowywać rzecz w taki sposób, do jakiego się zobowiązał, a w braku umowy w tym względzie, w taki sposób, jaki wynika z właściwości przechowywanej rzeczy i z okoliczności (art. 837 KC). Przechowawca jest uprawniony, a nawet obowiązany zmienić określone w umowie miejsce i sposób przechowania rzeczy, jeżeli okaże się to konieczne dla jej ochrony przed utratą lub uszkodzeniem (art. 838 KC).

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa parkingowa nie posiada cech charakterystycznych usługi przechowania w szczególności, osoba prowadząca parking niestrzeżony nie jest zasadniczo zobowiązana do podejmowania działań zmierzających do zachowania pozostawionego na parkingu pojazdu w stanie niepogorszonym. Prowadzący parking, co do zasady, nie ma również możliwości zmiany miejsca postoju pozostawionego na parkingu samochodu. Usługa parkingowa nie zakłada zatem aktywnych działań usługodawcy, zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiednich warunków pozostawionego na parkingu samochodu. Rola osoby świadczącej usługę parkingową sprowadza się raczej do obowiązku tolerowania określonej sytuacji aniżeli podejmowania aktywnych działań.

Dodatkowo, za brakiem możliwości utożsamiania usług parkingowych i usług przechowywania przemawia również odwołanie się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, która przewiduje osobne kody klasyfikacyjne dla usług parkingowych (52.21.24) oraz dla usług magazynowania i przechowywania towarów (52.10). Choć ustawa o VAT nakazuje identyfikować poszczególne usługi za pomocą klasyfikacji statystycznych tylko wówczas, gdy przepisy ustawy o VAT powołują dla tych usług symbole statystyczne, to jednak pomocnicze odwołanie się do tych klasyfikacji może stanowić cenną wskazówkę dotyczącą sposobu interpretowania przepisów ustawy o VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca uważa, iż w przypadku świadczonej przez niego usługi parkingowej, obowiązek podatkowy w VAT powstaje na zasadach ogólnych. Tym samym, w związku z uiszczeniem opłaty rezerwacyjnej, zastosowanie znajdzie art. 19 ust. 11 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Oznacza to, iż obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie z chwilą zaewidencjonowania środków pieniężnych na rachunku rozliczeniowym Wnioskodawcy. Wnioskodawca ma bowiem dostęp do rachunku rozliczeniowego za pośrednictwem swojego konta udostępnianego w systemie komputerowym i z tego powodu można uznać, iż środki zaewidencjonowane na rachunku rozliczeniowym zostały już otrzymane przez Wnioskodawcę.

Ze względu na fakt, iż opłata rezerwacyjna obejmuje pełną kwotę należną z tytułu świadczenia usługi parkingowej, po wykonaniu usługi parkingowej nie powstanie już ponownie obowiązek podatkowy w podatku VAT, chyba że usługobiorca będzie korzystał z parkingu przez okres dłuższy aniżeli wskazany w dokonanym zgłoszeniu rezerwacyjnym. W takiej sytuacji, obowiązek podatkowy z tytułu wykonania dodatkowej usługi parkingowej, nieobjętej dokonaną już uprzednio opłatą rezerwacyjną, powstanie z chwilą wykonania tej części usługi. Jeżeli natomiast wykonanie tej części usługi powinno być potwierdzone fakturą (np. w sytuacji świadczenia usługi na rzecz podatnika VAT czynnego), obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu od dnia wykonania tej dodatkowej usługi parkingowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


W myśl art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone faktura, obowiązek podatkowy powstaje z chwila wystawienia faktury, nie później niż w 7. Dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.


Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.


Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.


Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje zatem, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze ? z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług parkingowych, polegających na udostępnianiu klientom (kierowcom samochodów) miejsc parkingowych w określonej lokalizacji przez ustalony czas, w zamian za wynagrodzenie. Wnioskodawca oferuje klientom możliwość rezerwacji miejsc parkingowych za pośrednictwem strony internetowej. Zasady świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych on-line są określane w regulaminie świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych drogą elektroniczną, który opracowywany jest dla poszczególnych parkingów prowadzonych przez Wnioskodawcę.

Warunkami zawarcia umowy rezerwacji miejsca parkingowego są prawidłowy przebieg procesu rezerwacji miejsca parkingowego poprzez wybór kryteriów rezerwacji, kompletne wypełnienie danych usługobiorcy akceptacja warunków Regulaminu i dokonanie opłaty rezerwacyjnej.

Po wprowadzeniu wszystkich wymaganych danych obejmujących w szczególności dane identyfikacyjne Klienta oraz termin rezerwacji (tj. datę wjazdu i wyjazdu z parkingu), Klient zostaje przekierowany na stronę internetową systemu płatności on-line, którego operatorem jest PayU S.A. Klient może dokonać płatności opłaty rezerwacyjnej w formie przelewu elektronicznego lub przy wykorzystaniu karty kredytowej. Moment zawarcia umowy rezerwacji miejsca parkingowego następuje w chwili prawidłowego dokonania przez klienta opłaty za rezerwację miejsca parkingowego, a dowodem zawarcia umowy jest wydrukowane w formie papierowej potwierdzenie dokonania rezerwacji miejsca parkingowego. Na podstawie umowy o rezerwację miejsca parkingowego, Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia klientowi dostępności miejsca parkingowego w okresie wskazanym w zawartej umowie rezerwacyjnej (przy czym klient uprawniony jest do wjazdu na parking w okresie od 24 godzin przed do 24 godzin po wskazanej w procesie rezerwacji godzinie wjazdu na parking). Poprzez wjazd na parking i zajęcie przez usługobiorcę miejsca parkingowego, dochodzi do zawarcia pomiędzy usługobiorcą a Wnioskodawcą umowy o korzystanie z miejsca parkingowego. Opłata rezerwacyjna, uiszczona przez klienta w związku z zawarciem umowy o rezerwację, zostaje zaliczona na poczet opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego. Jeżeli czas korzystania przez klienta z miejsca parkingowego nie przekroczy czasu wskazanego w rezerwacji, to nie będą od usługobiorcy (klienta) pobierane dodatkowe opłaty z tego tytułu. W przypadku, gdy usługobiorca przekroczy czas postoju wskazany w potwierdzeniu rezerwacji, zobowiązany będzie przed opuszczeniem parkingu do uiszczenia opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego ponad zarezerwowany czas postoju.

Z uwagi na charakter świadczonych usług, należy przeanalizować, czy w stosunku do tych usług ma zastosowanie cyt. art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, określający szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Ponieważ ustawodawca posługuje się terminami: usług dozoru oraz przechowywania mienia, należy podjąć próbę ich zdefiniowania.

Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (www.sjp.pl.) ?dozór? to czuwanie nad kimś lub nad czymś w celu odpowiedniego wykonania czegoś i zapobieżenia nieprawidłowościom. Tym samym należy uznać, że istotą świadczenia usługi dozoru powierzonego mienia jest sprawowanie nad nim pieczy, tj. podejmowanie działań mających na celu ochronę przedmiotu.

Natomiast zgodnie z art. 835 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę przechowania przechowawca zobowiązuje się zachować w stanie nie pogorszonym rzecz ruchomą oddaną mu na przechowanie.

Przechowawca powinien przechowywać rzecz w taki sposób, do jakiego się zobowiązał, a przy braku umowy w tym względzie, w taki sposób, jaki wynika z właściwości przechowywanej rzeczy i z okoliczności (art. 837 Kodeksu cywilnego).

Natomiast w myśl art. 838 Kodeksu cywilnego, przechowawca jest uprawniony, a nawet obowiązany zmienić określone w umowie miejsce i sposób przechowania rzeczy, jeżeli okaże się to konieczne dla jej ochrony przed utratą lub uszkodzeniem. Jeżeli uprzednie uzyskanie zgody składającego jest możliwe, przechowawca powinien ją uzyskać przed dokonaniem zmiany.

Tymczasem, jak słusznie zauważa Wnioskodawca, istotą świadczonej przez niego usługi parkingowej jest zapewnienie usługobiorcy w określonym terminie wolnego miejsca parkingowego w wybranej lokalizacji. Wykonywana usługa nie zawiera elementów dozoru, rozumianych jako pilnowanie, strzeżenie bądź doglądanie pojazdu. Jak wynika ze złożonego wniosku udostępniany klientowi parking jest parkingiem niestrzeżonym. Oznacza to w rzeczywistości, że pojazdy pozostawione na terenie parkingu nie podlegają opiece ze strony pracownika znajdującego się na tym terenie. Świadczona przez Spółkę usługa nie posiada także cech właściwych dla usługi przechowania rzeczy. Wykonywane świadczenie ogranicza się do zapewnienia klientom miejsc parkingowych w określonej lokalizacji, przez ustalony czas, w zamian za wynagrodzenie. Zawierana za pośrednictwem strony internetowej umowa rezerwacji nie nakłada na usługodawcę żadnych dodatkowych obowiązków, poza zapewnieniem wnoszącemu opłatę rezerwacyjną, możliwości skorzystania ze świadczonych usług parkingowych.

Wnioskodawca w ramach umowy zobowiązany jest do zapewnienia klientowi dostępności miejsca parkingowego w okresie wskazanym w zawartej umowie rezerwacyjnej (przy czym klient uprawniony jest do wjazdu na parking w okresie od 24 godzin przed do 24 godzin po wskazanej w procesie rezerwacji godzinie wjazdu na parking). Poprzez wjazd na parking i zajęcie przez usługobiorcę miejsca parkingowego, dochodzi do zawarcia pomiędzy usługobiorcą a Wnioskodawcą umowy o korzystanie z miejsca parkingowego. Natomiast opłata rezerwacyjna, uiszczona przez klienta w związku z zawarciem umowy o rezerwację, zostaje zaliczona na poczet opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego. Jeżeli czas korzystania przez klienta z miejsca parkingowego nie przekroczy czasu wskazanego w rezerwacji, to nie będą od usługobiorcy (klienta) pobierane dodatkowe opłaty z tego tytułu. W przypadku, gdy usługobiorca przekroczy czas postoju wskazany w potwierdzeniu rezerwacji, zobowiązany będzie przed opuszczeniem parkingu do uiszczenia opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego ponad zarezerwowany czas postoju.

Jak wynika z powyżej przedstawionych okoliczności, uiszczona kwota związana jest z przyszłą konkretną transakcją, co pozwala ją traktować jak zaliczkę w rozumieniu art. 19 ust. 11 ustawy. W związku z powyższym bez znaczenia jest dla rozstrzygnięcia okoliczność, jak strony (PayU i Wnioskodawca) umówiły się co do terminu, w którym płatności od Klientów zostaną przekazane na konto bankowe Wnioskodawcy.


Uiszczana przez klientów opłata rezerwacyjna jest wpłacana na poczet świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na pozostawaniu w gotowości do świadczenia na rzecz klienta usługi polegającej na udostępnieniu miejsca parkingowego. Wskazać należy, że ustawodawca nie wyszczególnia wysokości zaliczki czy przedpłaty, co oznacza, że opodatkowaniu podlega każda z dokonanych zaliczek, przedpłat (także ta obejmująca 100% należności). Tym samym, obowiązek podatkowy w odniesieniu do opłaty rezerwacyjnej powstanie na zasadach ogólnych, tj. z zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT - z chwilą zaewidencjonowania środków pieniężnych na rachunku rozliczeniowym Wnioskodawcy. W przypadku gdy czas pozostawienia przez klienta samochodu na parkingu przekroczy okres wskazany w zgłoszeniu rezerwacyjnym, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania tej części usługi, na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji natomiast gdy wykonanie usługi powinno zostać potwierdzone fakturą VAT, obowiązek podatkowy powstanie, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT ? z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi.


Mając na uwadze powyższe rozważania, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Niniejsza interpretacja dotyczy wniosku w części odnoszącej się do terminu powstania obowiązku podatkowego. W zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług rezerwacji miejsc parkingowych on-line, zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna. Natomiast rozstrzygnięcie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych zostało ujęte w odrębnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika