Czy Stowarzyszenie realizując projekt dofinansowany ze środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz (...)

Czy Stowarzyszenie realizując projekt dofinansowany ze środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją w/w projektu dotyczącego funkcjonowania grupy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.11.2011 r. (data wpływu 14.12.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie powstało jako Lokalna Grupa Działania (LGD) na podstawie art. 15 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu i Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. nr 64 poz. 427 z późn. zm.) będzie realizowało Lokalną Strategię Rozwoju opracowaną przez siebie zgodnie z w/w ustawą. Stowarzyszenie zostało wpisane do KRS dnia 09.10.2008 r. przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, transze dotacji przekazywane będą na podstawie wniosku beneficjenta o płatność. Koszty funkcjonowania LGD będą finansowane ze środków otrzymanych na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23.05.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. nr 103, poz. 660 z późn. zm.) oraz ze składek członkowskich.

Zgodnie z § 3 ust. 2 w/w rozporządzenia VAT zalicza się do kosztów kwalifikowanych na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. ?e?. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, co do zasady. Gdyby z prowadzonej działalności Stowarzyszenie uzyskało przychody inne niż pomoc - refundacja kosztów i składki członkowskie to zostaną one przeznaczone na cele statutowe, a ich kwota nie przekroczy 40 tys. zł. rocznie.

LGD, w ramach środków przyznanych na 2011-2015 r., zaplanowała następujące operacje: utrzymanie biura LGD wraz z zapewnieniem środków finansowych na wypłatę należnych wynagrodzeń, badanie nad obszarem objętym LSR, informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR, szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów. LGD, w ramach środków przeznaczonych do wykorzystania do 2015 r., zaplanowała następujące operacje: utrzymanie biura LGD, badania nad obszarem objętym LSR, informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR, szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR, wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów. W zakresie corocznego utrzymania biura LGD planuje się rozdysponowanie środków finansowych na opłaty za bieżące funkcjonowanie, zakup niezbędnych materiałów biurowych, utrzymanie strony www. i jej aktualizację, wypłatę należnych wynagrodzeń pracownikom biura. Ponadto, w ramach tej operacji przewidziana jest także wypłata wynagrodzeń dla członków rady i zarządu LGD oraz pokrycie kosztów podróży służbowych pracowników biura oraz członków organów LGD związanych z pełnionymi przez nich funkcjami i zarządzaniem LGD. Wynagrodzenie członków rady obejmować będzie 4 posiedzenia w ciągu każdego roku związane z wyborem operacji. Zakres obowiązków członków zarządu, za które są wynagradzani, określa regulamin pracy zarządu LGD. Swoje obowiązki członkowie zarządu będą wykonywać na posiedzeniach zwoływanych okresowo, ale nie rzadziej niż raz na kwartał oraz w siedzibie zarządu, którą jest biuro LGD.

Przewidziane godzinowe zaangażowanie w wykonywane obowiązki każdego z członków zarządu wyniesie: udział w posiedzeniach (przewidziane 8 posiedzeń w ciągu 12 m-cy trwające średnio 3 godz. każde) 24 godziny. Praca w biurze: 1 raz w miesiącu (przez 12 m-cy) po 2 godziny, czyli 24 godziny. Łącznie dla trzech członków zarządu 144 godziny, a godzinowe zaangażowanie każdego członka zarządu w wykonywane obowiązki w ciągu 12 m-cy wynosi 48 godzin. W ramach tej operacji planuje się także środki na ewentualne umowy zlecenia/o dzieło, które będą przeznaczone za prace z poza zakresu pracy biura, np. doradztwo prawne, wynagrodzenia gminnych koordynatorów, itp. W ramach operacji związanej z badaniem obszaru LSR przewidziane jest zatrudnienie eksperta w celu lepszego wykorzystania potencjału LGD i usługi ksero na potrzeby operacji. Na działanie informowania o obszarze działania LGD oraz LSR składać się będą: przygotowanie, wydruk i dystrybucja materiałów informacyjnych i promocyjnych (biuletyn LGD, ulotki, foldery, pen drive#900;y, długopisy, itp. - planuje się produkcję ok. 6300 szt. materiałów promocyjnych rocznie), tłumaczenia do wcześniej wymienionych materiałów, publikacje w prasie (planuje się opublikowanie rocznie 4 artykułów) oraz kalendarz promocyjny ( służyć to będzie promocji i bieżącemu informowaniu o obszarze LGD, realizacji LSR oraz o działalności w ramach LGD).

W ramach szkoleń zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR przewidziane są szkolenia i kursy dla pracowników LGD (średnio 20 szkoleń rocznie, po 6 dla każdego pracownika), wizyty studyjne, jako forma wymiany doświadczeń i dobrych praktyk (1 duża wizyta krajowa lub zagraniczna w ciągu roku lub kilka wizyt zagranicznych dla członków organów LGD - w zależności od możliwości i ofert) oraz szkolenia dla członków organów LGD służące podnoszeniu kwalifikacji osób zaangażowanych we wdrażanie LSR (rocznie średnio ok. 40 szkoleń). Na wydarzenia o charakterze promocyjnym składać się będą: konferencje (każdego roku planuje się organizację 7 konferencji - po jednej w każdej gminie należącej do LGD), pikniki promocyjne (2 pikniki w ciągu każdego roku) oraz nagrody (przewiduje się zakup rocznie 7 nagród przeznaczonych na konkursy organizowane podczas cyklicznych pikników gminnych oraz nagrody w ramach konkursów organizowanych tylko przez LGD ).w ilości ok. 740 szt. na koniec każdego roku. W ramach operacji szkolenie lokalnych liderów przewidywana jest organizacja co roku, 10 szkoleń dla beneficjentów, związanych z naborami wniosków prowadzonymi przez LGD oraz spotkania aktywizujące społeczność lokalną (co roku 7 spotkań), mające na celu budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru LSR, badanie stanu wdrażania LSR oraz podnoszenie kwalifikacji mieszkańców obszaru LGD.

Rezultaty: spotkania aktywizacyjne 7 spotkań. W spotkaniach weźmie udział minimum 150 osób. Rezultat zbadany będzie na podstawie listy obecności. Szkolenia dla beneficjentów nt. realizacji wniosków -10 spotkań. W spotkaniu weźmie udział min. 250 osób. rezultat zbadany będzie na podstawie listy obecności. Konferencja - 7 konferencji, udział min. 150 osób. 2 pikniki dla mieszkańców obszaru LSR. Szkolenia dla członków organów LGD - udział min. 40 osób. 3 pracowników biura weźmie udział łącznie w 20 szkoleniach. Rezultat zbadany będzie na podstawie listy obecności lub certyfikatów/zaświadczeń. Wizyty studyjne - przedstawiciele stowarzyszenia wezmą udział w 1 wizycie studyjnej. Publikacja na podstawie badań obszaru objętego LSR. Posiedzenie rady - 4 spotkania. Rezultat będzie badany na podstawie listy obecności. Posiedzenie zarządu - 8 posiedzeń. Rezultat będzie badany na podstawie listy obecności. Publikacja w prasie min 4 artykuły. Część w/w wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie realizując projekt dofinansowany ze środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją w/w projektu dotyczącego funkcjonowania grupy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot podatku VAT nie będzie przysługiwał ponieważ LGD nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn, zm.). Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanym na podstawie § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23.05.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania 431 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? mocą art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie przepisu art. 86 ust 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto, stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl z art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

A zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

  • odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. takich, które generują podatek należny).

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jako Lokalna Grupa Działania realizuje projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach PROW na lata 2007 ? 2013. Ze środków przeznaczonych do wykorzystania zaplanowano następujące zadania: utrzymanie biura LGD, badania nad obszarem objętym LSR, informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR, szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR, wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów. Na wydarzenia o charakterze promocyjnym składać się będzie 7 konferencji, pikniki promocyjne oraz nagrody. Przewidywane są również szkolenia, spotkania aktywizujące społeczność lokalną i wiele innych działań mające na celu budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR oraz podnoszenie kwalifikacji mieszkańców obszaru LGD. Część wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu objęta jest podatkiem od towarów i usług. Jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych a Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej - nie jest więc podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dokonane zakupy nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT. A zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W związku z tym, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów, nie przysługuje Mu również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ust. 1-2 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika