Czy w związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności (...)

Czy w związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2010 r. (data wpływu 29.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29.03.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych, mającym na celu działanie na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, a w szczególności:

  1. Opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  2. Podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR;
  3. Promocję obszarów wiejskich położonych w gminach: B., Cz., K., KP., RP., U., W., w szczególności jego walorów kulturowych, przyrodniczych, turystycznych, społecznych i gospodarczych;
  4. Upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSR.

Podstawy prawne działania LGD:

  1. Statut LGD
  2. Ustawa z 7 marca 2007 o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427)
  3. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005)
  4. Ustawa z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, ze zm.)
  5. Umowa przyznania pomocy w ramach działania ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte PROW na lata 2007-2013, przez Samorząd Województwa.

W ramach projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?, LGD opiera się na podstawowych celach. Pierwszy, to zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, gdzie należy uwzględnić koszty związane z administracją. W rezultacie należy m.in.: zatrudnić pracowników biura LGD, wynająć pomieszczenia, ponosić koszty mediów oraz usług telekomunikacyjnych, nadto koszty wyposażenia, sprzętu, usług finansowo-księgowych, pomocy prawnej, czy prowadzenia rachunku bankowego. Drugi cel związany jest także z funkcjonowaniem LGD. Mamy tu do czynienia z informowaniem o działalności LGD, o obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz jej realizacji, ze szkoleniami pracowników LGD, członków Rady oraz Zarządu. Aktywizacja oraz realizacja wydarzeń promocyjnych i kulturalnych, to także istotne elementy tego celu. LGD prowadzi działania o charakterze nierynkowym, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

  1. Beneficjent podatnikiem VAT
  2. Zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaprezentowanym stanie faktycznym powyższe warunki nie są spełnione. Tym samym Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest uprawnione w oparciu o obowiązujące przepisy podatkowe do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. Tym samym, zgodne z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) ? zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy wynika, iż Stowarzyszenie w ramach projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte PROW na lata 2007-2013, realizuje projekt na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Celem Lokalnej Grupy Działania jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD oraz funkcjonowanie LGD. Stowarzyszenie prowadzi działania o charakterze nierynkowym, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym. Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika