Czy Wnioskodawca nie będąc płatnikiem podatku VAT, będzie mógł odzyskać podatek VAT uiszczony (...)

Czy Wnioskodawca nie będąc płatnikiem podatku VAT, będzie mógł odzyskać podatek VAT uiszczony w trakcie realizacji projektu z zapłaconych faktur, na operację z zakresu ?Małych projektów? w ramach działania 413 ?Wdrażania lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013 umowa przyznania pomocy nr?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 20 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? z zakresu ?Małych projektów? w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013 ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? z zakresu ?Małych projektów? w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 20 grudnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego oraz sformułowania pytania dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego w kontekście prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma realizuje projekt edukacyjny dla mieszkańców gminy z zakresu ?Małych projektów? w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013, umowa przyznania pomocy nr, na który otrzymał dotację od Samorządu Województwa z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Projekt pn. ? ? składa się z dwóch cykli warsztatów ? dla dzieci i dorosłych, półkolonii organizowanej podczas wakacji oraz festynu na pożegnanie lata.

X nie jest płatnikiem VAT i nie może odzyskać VAT-u.

W zestawieniu rzeczowo-finansowym we wniosku do ww. projektu zostały wpisane kwoty brutto. Bez indywidualnej interpretacji w sprawie VAT z Izby Skarbowej (potwierdzającej, że Zainteresowany nie jest płatnikiem VAT i nie może odzyskać podatku VAT) Urząd Marszałkowski zrefinansuje Wnioskodawcy tylko kwoty netto, a w konsekwencji Zainteresowany będzie stratny o różnicę między kwotą brutto i netto.

Opis warsztatów:

  1. 20 warsztatów artystyczno ? ekologicznych i rękodzielniczych dla 460 dzieci (wszystkie dzieci z gminy) w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (klasy I-VI) oraz 4 terenowe warsztaty przyrodnicze (klasy III-VI). Warsztaty są przeprowadzone na terenie Gminnego Ośrodka Kultury oraz w placówkach oświatowych (przedszkola, szkoły) w roku szkolnym (kwiecień ? czerwiec i wrzesień- październik ) oraz w terenie ? zajęcia przyrodnicze. Łącznie 48 godzin zajęć, 14 dni. Warsztaty dotyczą edukacji nieformalnej, pozaszkolnej o tematyce artystyczno ? ekologicznej. Zajęcia dla dzieci prowadzone są w trzech blokach tematycznych:
    • ? ? ? zajęcia wyjaśniające zjawiska występujące w przyrodzie, związane z ziemią, woda powietrzem i ogniem prowadzone w sposób interaktywny z wykorzystaniem elementów plastyki i teatru. Przeznaczone dla dzieci w wieku 4-10 lat (8 oddziałów przedszkolnych, klasy 1-3).
    • Zajęcia plastyczne i rękodzielnicze, m.in.: decoupage, filcowanie runa owczego itp. Przeznaczone dla dzieci w wieku 10-13 lat (klasy 4-6).
    • Zajęcia terenowe ? przyrodnicze (klasy 4-6).
  1. 3 warsztaty dla dorosłych ? tematyka: zdrowy styl życia (1 warsztat 2 godzinny) oraz rękodzieło (filcowanie, decoupage ? 2 warsztaty po 2 godz.). Łącznie 3 dni warsztatowe 2 godz. dla 20 osób. Warsztaty odbędą się w specjalnym namiocie w stylu mongolskim (jurta) na terenie Gminnego Ośrodka Kultury (2 warsztaty) i w siedzibie Koła Gospodyń Wiejskich (1 warsztat).
  2. Tygodniowe półkolonie dla dzieci z gminy. Łącznie 5 dni po 5 godz., czyli 25 godz. dla 20 dzieci (sierpień). Półkolonie odbędą się w specjalnym namiocie w stylu mongolskim (jurta) na terenie Gminnego Ośrodka Kultury.
  3. Festyn rodzinny ? pożegnanie lata, podsumowanie projektu.

X nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, bo nie przekracza obrotów.

Zakupione towary i usługi przeznaczone na realizację przedmiotowego projektu były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na firmę Wnioskodawcy.

W trakcie realizacji projektu nie były pobierane opłaty od uczestników warsztatów.

Przedmiotowy projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi od podatku VAT czy nieopodatkowanymi tym podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy Wnioskodawca nie będąc płatnikiem podatku VAT, będzie mógł odzyskać podatek VAT uiszczony w trakcie realizacji projektu z zapłaconych faktur, na operację z zakresu ?Małych projektów? w ramach działania 413 ?Wdrażania lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013 umowa przyznania pomocy nr...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany nie będąc płatnikiem podatku VAT, nie będzie mógł odzyskać środków pieniężnych z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt edukacyjny dla mieszkańców gminy z zakresu ?Małych projektów? w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013. Projekt pn. ?? składa się z dwóch cykli warsztatów ? dla dzieci i dorosłych, półkolonii organizowanej podczas wakacji oraz festynu na pożegnanie lata. Zakupione towary i usługi przeznaczone na realizację przedmiotowego projektu były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na firmę Wnioskodawcy. W trakcie realizacji projektu nie były pobierane opłaty od uczestników warsztatów. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, a więc przedmiotowy projekt nie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów od towarów i usług.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na realizację ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?? z zakresu ?Małych projektów? w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i przedmiotowy projekt nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika