Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych - umorzenie pożyczki i obowiązek naliczania oraz pobrania (...)
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych - umorzenie pożyczki i obowiązek naliczania oraz pobrania zaliczek na podatek dochodowy od przyznanych i wypłaconych zapomóg.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 4 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconej zapomogi pieniężnej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconej zapomogi pieniężnej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Prowadzi Pan samodzielną działalność gospodarczą. Jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, w roku podatkowym 2008 jest zobowiązany do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Od dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych, wg stawki podatkowej 19%. Z uwagi na fakt, iż zatrudnia Pan ponad 20 pracowników, stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu socjalnym (Dz. U. z 1996 r., Nr 70, poz. 335 ze zmianami), jest Pan zobowiązany do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Przedmiotowy fundusz założył Pan w 2003 r. W celu sprawnego zarządzania gromadzonymi środkami funduszu socjalnego ustalił Pan regulamin zarządzania przedmiotowym funduszem. Zatrudnionym pracownikom wypłaca Pan z funduszu socjalnego m.in.: pożyczki, które w wyjątkowych sytuacjach mogą być umarzane. W dniu 15 lipca 2008 r. pracownikowi firmy, z uwagi na jego chorobę oraz trudną sytuację materialną, umorzono niespłaconą pożyczkę na kwotę brutto w wysokości 1.375 zł. Od niniejszej umorzonej pożyczki została naliczona oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych w kwocie 261 zł. W przyszłości z uwagi na trudną sytuację materialną zatrudnionych pracowników zamierza Pan wypłacać - w porozumieniu z przedstawicielami załogi - z funduszu socjalnego zapomogi losowe, które mogą być wypłacane dla każdego pracownika nie częściej, niż raz na cztery lata.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych ma Pan obowiązek naliczać oraz pobrać zaliczkę w wysokości 19% wartości umorzonej pożyczki udzielonej pracownikowi z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, ze względu na trudną sytuację życiową pracownika...
- Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do naliczania oraz pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przyznanych oraz wypłaconych pracownikom firmy zapomóg z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych...
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Pana w zakresie pierwszego pytania zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.
Zdaniem Wnioskodawcy, zapomoga do kwoty 2.280 zł udzielana z funduszu socjalnego, która zwolniona może być na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, winna być zdarzeniem wyjątkowym i winna być związana ze stanem nadzwyczajnym (np. klęska żywiołowa, śmierć bliskiego członka rodziny, długotrwała choroba itp.). Ponieważ płatnikowi trudno jest określić, które to zdarzenia mogą warunkować zwolnienie od podatku, a spoczywa na nim odpowiedzialność za nie pobrane zaliczki na podatek, co do zasady postanawia pobierać od wszystkich zapomóg wypłacanych z funduszu socjalnego zaliczki na podatek dochodowy chyba, że podatnik przedstawi decyzję o zwolnieniu z tego obowiązku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł., z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.
Z powołanego przepisu wynika, że poza wyżej wymienionymi sytuacjami w każdym innym przypadku, obowiązkiem jest opodatkowanie zapomogi.
Należy przy tym zauważyć, że cechą charakterystyczną zapomogi jest, że jest to świadczenie jednorazowe mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z różnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, a podstawą do zastosowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych jest stwierdzenie faktu wystąpienia określonego zdarzenia.
Podmiot wypłacający zapomogę powinien każdorazowo oceniać, czy przesłanki do jej otrzymania przez podatnika mieszczą się w przypadkach wymienionych w tym przepisie oraz czy kwota zapomogi nie przekracza wskazanego limitu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji indywidualnych zdarzeń losowych. Jest to zwrot o charakterze klauzuli generalnej i winien być oceniany w odniesieniu do każdego indywidualnego przypadku. W orzecznictwie sądowym przyjęto zasadę, że w przypadku, gdy użyty w prawie podatkowym termin nie jest w przepisach bliżej określony, to wykładnia takiego pojęcia winna się odbywać na gruncie rozumienia użytych słów w języku potocznym.
Pod pojęciem ?indywidualnego zdarzenia losowego? należy zatem rozumieć wszelkie zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć i które są niezależne od osoby, nawet przy zachowaniu należytej staranności; takimi zdarzeniami są np. kradzieże, włamania, zagubienie rzeczy, nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu.
Za ?klęskę żywiołową? przyjąć z kolei należy zdarzenie spowodowane niszczycielskim działaniem sił przyrody, jak powodzie, huragany, ulewne deszcze, uderzenia piorunów, gradobicie, itp.
Przez ?długotrwałą chorobę? należy rozumieć chorobę, która wymaga długotrwałego leczenia, a z medycznego punktu widzenia określana jest jako choroba przewlekła, nieuleczalna, wrodzona.
Z analizy wniosku wynika, iż zamierza Pan w przyszłości - z uwagi na trudną sytuację materialną ? wypłacać pracownikom zapomogi losowe z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż trudna sytuacja materialna nie stanowi ?indywidualnego zdarzenia losowego?, które byłoby przesłanką do zwolnienia zapomogi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego, zapomogi otrzymane z uwagi na trudną sytuację materialną, stanowić będą przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Od wypłaconej kwoty ma Pan obowiązek, jako płatnik pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Końcowo wyjaśnić należy, że instytucja zwolnienia płatnika z obowiązku pobrania podatku, (zaliczki na podatek) przewidziana w art. 22 § 2 Ordynacji podatkowej nie ma zastosowania do przychodów wolnych od podatku. Zatem, w tym trybie organ podatkowy nie dokonuje oceny, czy dany przychód podlega opodatkowaniu, a jedynie czy należny od niego podatek byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do zobowiązania za dany rok podatkowy lub też czy jego pobranie zagraża ważnym interesom podatnika.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.