Czy będzie miał zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...)

Czy będzie miał zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzn. czy będzie to przychód zwolniony z tytułu otrzymania nagrody w związku ze sprzedażą premiową jeżeli jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł, czy art. 21 ust. 1 pkt 68a dotyczący nagród otrzymanych w związku z promocją i reklamą jeżeli jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 100 zł ? dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008 roku (data wpływu 12 sierpnia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród otrzymanych w ramach programu lojalnościowego - jest nieprawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 12 sierpnia 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród otrzymanych w ramach programu lojalnościowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka wprowadziła program lojalnościowy dla swoich odbiorców. Polega on na tym, że za każdy zakupiony w Spółce towar każdy odbiorca będzie otrzymywał określoną liczbę punktów (im większa wartość zakupu tym więcej punktów). Za zgromadzenie określonej ilości punktów Spółka będzie przekazywała nagrody (im więcej zgromadzonych punktów tym bardziej wartościowa nagroda). Regulamin programu jasno określa zasady przyznawania nagród oraz wskazuje osoby uprawnione do ich otrzymania. Wartość nagród będzie się wahała od kwoty 80 zł do 2500 zł w zależności od ilości zgromadzonych punktów. Spółka chce aby nagrody trafiały do konkretnych handlowców zatrudnionych w firmie odbiorcy a będących odpowiedzialnymi za zakup towarów Spółki. Nagrody będą wydawane dokumentem WZ i kwitowane podpisem przez osobę obdarowaną.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy do powyższego stanu faktycznego będzie miał zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzn. czy będzie to przychód zwolniony z tytułu otrzymania nagrody w związku ze sprzedażą premiową jeżeli jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł, czy art. 21 ust. 1 pkt 68a dotyczący nagród otrzymanych w związku z promocją i reklamą jeżeli jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 100 zł ? dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej...
  2. Czy zakup nagród przez Spółkę która prowadzi program lojalnościowy będzie kup...
  3. Czy Spółka może w regulaminie zastrzec do jakiego konkretnie handlowca ma trafić nagroda czy musi nagrody przekazać firmie (odbiorcy) a ta we własnym zakresie i wg własnego uznania przekaże odpowiedniemu pracownikowi bądź nie przekaże wcale i wykorzysta dla celów prowadzonej działalności gospodarczej...


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.


Zdaniem Wnioskodawcy, do przedstawionego stanu faktycznego ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 68 stanowiący, że wolna od podatku dochodowego będzie wartość nagrody jeżeli jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł. W przypadku przekroczenia dozwolonego limitu wartość nagrody będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 tzn. zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w wysokości 10%. Wówczas wydanie nagrody uzależnione będzie od pobrania przez Spółkę od osoby obdarowanej kwoty podatku, który zostanie wpłacony do właściwego dla Spółki Urzędu Skarbowego. Do 31 stycznia Spółka będzie zobowiązana wystawić deklarację PIT-8AR i przekazać ją do właściwego Urzędu Skarbowego.

W ocenie Spółki może ona również zastrzec w regulaminie do kogo mają trafić nagrody, gdyż cały program ma służyć umotywowaniu osób odpowiedzialnych za zakupy w firmie odbiorcy do korzystania z atrakcyjnej formy sprzedaży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:


  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Ponadto należy zaznaczyć, że ?sprzedaż premiowa? jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym należy stwierdzić iż, zwolnienie określone w art. 21 ust.1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Zatem akcji promocyjnej w zakresie adresowanym do pracowników firm będących odbiorcami produktów podmiotu prowadzącego akcję, nie można nazwać sprzedażą premiową ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej związane są ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca ? nabywca) a nie osób je reprezentujących (sprzedawca - pracownik nabywcy).

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Spółka chce aby nagrody trafiały do konkretnych handlowców zatrudnionych w firmie odbiorcy i odpowiedzialnych za zakup towarów Spółki. Zatem należy uznać, że w takim przypadku wartość otrzymanych przez pracowników odbiorcy (pracowników podmiotu będącego faktycznym nabywcą) nagród nie będzie korzystała za zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, ponieważ pracownicy ci nie dokonują kupna we własnym imieniu i na własny rachunek.

Należy również wskazać, że przedmiotowe nagrody nie będą podlegały również zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym, wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Podstawową przesłanką zastosowania omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia. Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia ?nieodpłatnego świadczenia?. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za ?nieodpłatne świadczenie? uznać należy świadczenia ?nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne? (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno-reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty).

Tymczasem w przedmiotowej sytuacji pracownikom odbiorcy towarów w zamian za dokonywanie zakupów w Spółce będą przyznawane punkty (im większa wartość zakupu tym więcej punktów), a następnie punkty te będą wymieniane na nagrody o wartości od 80 do 2500 zł.

Mając na uwadze powyższe, nagrody wydawane w zorganizowanej przez Spółkę akcji nie są świadczeniem nieodpłatnym, bowiem Spółka w zamian za korzyść majątkową w postaci zysku z zawartych umów sprzedaży przyznaje pracownikom odbiorcy punkty wymieniane następnie na nagrody o określonej wartości. Pracownicy ci bowiem nie otrzymywaliby nagród, gdyby nie dokonywali w imieniu swego pracodawcy zakupów w Spółce.

Ponadto wskazane zwolnienie nie może mieć również zastosowania jeżeli świadczenie wskazane w przepisie otrzymałaby osoba pozostająca ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Jak wynika z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast, na podstawie art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca będzie obowiązany wartość nagrody wydanej pracownikowi firmy będącej odbiorcą towarów Spółki ująć w PIT-8C wystawionym temu pracownikowi. Wnioskodawca w tym przypadku nie będzie obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a wykazana w PIT-8C kwota będzie stanowiła dla podatnika przychód z innych źródeł, który będzie on obowiązany wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy w którym pomoc została wypłacona.

Końcowo należy wskazać, że powołany przez Wnioskodawcę art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, ma zastosowanie jedynie w przypadku opodatkowania nagród uzyskanych ze sprzedaży premiowej u osób dokonujących zakupów we własnym imieniu i na własny rachunek, więc w sytuacji odmiennej aniżeli przedstawiona we wniosku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika