1. Czy pobierane przez Stowarzyszenie od współwłaścicieli części wspólnych Osiedla opłaty na (...)

1. Czy pobierane przez Stowarzyszenie od współwłaścicieli części wspólnych Osiedla opłaty na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla (ustalone i opisane jak powyżej) z uwzględnieniem faktu, iż Stowarzyszenie zarządza częściami wspólnymi Osiedla bez wynagrodzenia stanowią przychód Stowarzyszenia podlegający opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych?
2. Czy w przypadku uznania, że opłaty pobierane przez Stowarzyszenie od współwłaścicieli części wspólnych Osiedla na pokrycie kosztów zarządu są przychodem Stowarzyszenia należy uznać, iż wydatkowanie ich przez Stowarzyszenie na pokrycie kosztów zarządu (wydatki opisane powyżej) stanowi koszt uzyskania przychodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia otrzymanych środków pieniężnych jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 lutego 2011 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki, uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia otrzymanych środków pieniężnych od właścicieli części terenów przynależnych Osiedla.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące opis zdarzeń przyszłych.


Na początku 2005 roku zostało zarejestrowane Stowarzyszenie. Statut stowarzyszenia zawiera następujące zapisy: § 7. Celem Stowarzyszenia jest:


  1. wspieranie budowy Osiedla, a w szczególności zbrojenia terenu oraz jego wyposażenia w drogi i inną infrastrukturę,
  2. integracja mieszkańców Osiedla na etapie jego budowy, w szczególności przez podejmowanie kolegialnych decyzji o przeznaczeniu wspólnych środków, kontakty z organami władzy, wsparcie dla Członków Stowarzyszenia w zakresie związanym z budową i eksploatacją Osiedla,
  3. promocja Osiedla jako miejsca inwestycji i zamieszkiwania,
  4. uporządkowanie sytuacji formalnej, prawnej i finansowej Osiedla,
  5. administracja częściami wspólnymi Osiedla.


§ 8. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:


  1. zbieranie i rozważne gospodarowanie składkami i innymi świadczeniami Członków Stowarzyszenia na rzecz samego Stowarzyszenia,
  2. prowadzenie aktywnych działań na rzecz promocji Osiedla przez wydatkowanie części budżetu na działania promocyjne i marketingowe,
  3. wspieranie Członków Stowarzyszenia w negocjacjach i sporach związanych z Osiedlem,
  4. sprawowanie nadzoru nad wyborem oferentów świadczących usługi na rzecz budowy i eksploatacji Osiedla, w części dotyczącej inwestycji wspólnych Członów Stowarzyszenia.


Postanowieniem z dnia 2 czerwca 2010 roku Sąd Rejonowy ustanowił zarządcą nieruchomości położonej przy ul. K., Ś., C.

Na tej podstawie Stowarzyszenie zamierza sprawować zarząd częściami wspólnymi Osiedla położonego na powyżej opisanych nieruchomościach.

Zarząd będzie sprawowany zgodnie z art. 611 - 616 kpc oraz 935 - 937 kpc, w tym obejmować będzie czynności takie jak: występowanie w sprawach sądowych dotyczących nieruchomości, zawieranie umów w sprawach dotyczących nieruchomości, zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości; zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości; zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego; bieżące administrowanie nieruchomością; utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem; uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.

Stowarzyszenie zamierza dokonywać kalkulacji opłat związanych z wykonywaniem wymienionych powyżej czynności, tj. opłat na pokrycie kosztów odśnieżania dróg wewnętrznych osiedla, kosztów bieżącej eksploatacji (opłaty za usługi, w tym dostawę mediów)i konserwacji urządzeń i sieci stanowiących części wspólne Osiedla, kosztów sądowych, itp.

Stowarzyszenie zamierza pobierać opisane opłaty i wpłacać je na wyodrębniony w tym celu rachunek bankowy.

Opisane opłaty zostaną w całości przeznaczone na pokrycie kosztów zarządu. Stowarzyszenie nie będzie pobierać wynagrodzenia za wykonywanie czynności zarządu. Właścicielami nieruchomości na osiedlu są członkowie i nieczłonkowie Stowarzyszenia. Przez części wspólne osiedla Wnioskodawca rozumie tzw. tereny przynależne, tj. grunty, sieci i urządzenia stanowiące współwłasność mieszkańców osiedla.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Jednostka wskazała, że ze statutu Stowarzyszenia wynika, iż jego głównym celem jest zarząd częściami wspólnymi Osiedla.

Postanowieniem z czerwca 2010 roku Sąd Rejonowy ustanowił zarządcą nieruchomości położonej przy ul. K., Ś., C. Stowarzyszenie Osiedle. Podstawą działania stowarzyszenia jako zarządcy są statut, postanowienie Sądu oraz przepisy art. 203 kc, art. 611-616 kpc oraz przepisy o zarządzie w toku egzekucji z nieruchomości (art. 931-941 kpc).

Sprawowany przez Stowarzyszenie zarząd na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) może być zakwalifikowany jako usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności (PKWiU ex 68.32.11.0) oraz usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie (PKWiU ex 68.32.12.0).

Zgodnie ze statutem, członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia. Członkowie Stowarzyszenia z tytułu uczestnictwa w stowarzyszeniu nie są podatnikami podatku od towarów i usług.


Stowarzyszenie zamierza pobierać od współwłaścicieli części wspólnych Osiedla opłaty na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla w formie miesięcznych zaliczek, które po upływie każdego roku zostaną rozliczone (nadpłata zostanie zaliczona na pokrycie kosztów zarządu w roku następnym, niedobór zostanie wyrównany przez współwłaścicieli). Z tego tytułu zostaną pobrane zaliczki na pokrycie następujących kosztów:


  • wynagrodzenia z tytułu obsługi księgowej Stowarzyszenia jako zarządcy częściami wspólnymi Osiedla,
  • utrzymania czystości na terenie osiedla (sprzątanie ulic, odśnieżanie ulic, wywożenie śmieci),
  • związanych z należnościami z tytułu dostarczania, poboru wody (różnica między wodomierzem głównym osiedla a wodomierzami mieszkańców),
  • wynagrodzenia z tytułu obsługi prawnej Stowarzyszenia jako zarządcy częściami wspólnymi Osiedla (obsługa bieżąca, w tym opinie i doradztwo oraz zastępstwo procesowe),
  • opłat związanych z rachunkiem bankowym Stowarzyszenia jako zarządcy częściami wspólnymi Osiedla (opłaty i prowizje bankowe),
  • obsługa i konserwacja sieci oświetlenia ulic (wymiana żarówek, naprawy, itp.),
  • opłat związanych z postępowaniami sądowymi, administracyjnymi oraz egzekucją sądową i administracyjną,
  • związanych z pracami na terenie osiedla (wyłożenie polbrukiem parkingu, budowa dróg, montaż separatorów itp.),
  • związanych z należnościami za pobór energii elektrycznej w celu oświetlenia ulic wewnętrznych osiedla,
  • związanych z pracami podjętymi w celu utrzymania w należytym stanie technicznym instalacji i dróg na osiedlu, np. naprawa i czyszczenie kanalizacji, naprawa powierzchni dróg, montaż spowalniaczy.


Stowarzyszenie wykonuje zarząd w ramach działalności statutowej i nie będzie pobierać wynagrodzenia za wykonywanie czynności zarządu, a zatem część składową opisanych powyżej opłat nie stanowi wynagrodzenie zarządcy. Podstawę pobierania zaliczek na pokrycie tych kosztów zarządu stanowią art. 203 kc, art. 611-616 kpc oraz przepisy o zarządzie w toku egzekucji z nieruchomości (art. 931-941 kpc). Ustalenie zatem wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu nastąpi zatem na podstawie jednomyślnej decyzji współwłaścicieli albo za zezwoleniem sądu.

Z przywołanych bowiem przepisów wynika, iż w przypadku sądowego zarządcy nieruchomości w sytuacji, gdy uzyskane z nieruchomości pożytki nie pokrywają kosztów jej zarządu współwłaściciele są zobowiązani partycypować w kosztach zarządu. Ustalenie jednak wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu należy do czynności przekraczających zwykły zarząd. Stąd ustalenie wysokości takich opłat wymaga zgody wszystkich współwłaścicieli albo zezwolenia sądu, który wyznaczył zarządcę (art. 199 kc - do czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli oraz art. 935 § 3 kpc - Czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu zarządca może wykonywać tylko za zgodą stron, a w jej braku - za zezwoleniem sądu, który przed wydaniem postanowienia wysłucha wierzyciela, dłużnika i zarządcę, chyba że zwłoka groziłaby szkodą).

Jak wskazano we wniosku, współwłaścicielami części wspólnych Osiedla są członkowie i nieczłonkowie Stowarzyszenia. Zgodnie ze statutem członkowie zwyczajni są zobowiązani do uiszczania składek członkowskich. Wysokość składek określa Walne Zebranie Członków.


W związku z powyższym Wnioskodawca ? w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - zadał następujące pytania.


  1. Czy pobierane przez Stowarzyszenie od współwłaścicieli części wspólnych Osiedla opłaty na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla (ustalone i opisane jak powyżej) z uwzględnieniem faktu, iż Stowarzyszenie zarządza częściami wspólnymi Osiedla bez wynagrodzenia stanowią przychód Stowarzyszenia podlegający opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych...
  2. Czy w przypadku uznania, że opłaty pobierane przez Stowarzyszenie od współwłaścicieli części wspólnych Osiedla na pokrycie kosztów zarządu są przychodem Stowarzyszenia należy uznać, iż wydatkowanie ich przez Stowarzyszenie na pokrycie kosztów zarządu (wydatki opisane powyżej) stanowi koszt uzyskania przychodu...
  3. Czy opłaty na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla mogą być pobierane od współwłaścicieli części wspólnych Osiedla będących jednocześnie członkami Stowarzyszenia w ramach składek członkowskich przewidzianych w statucie stowarzyszenia i czy wówczas dochód uzyskany z tego tytułu przez Stowarzyszenie będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania oznaczonego jako nr 3 zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.


Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podniósł, że jego zdaniem opłaty na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla (ustalone i opisane jak powyżej) nie stanowią przychodu Stowarzyszenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy przychodem są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Otrzymanymi wartościami pieniężnymi w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są wartości, które powiększają aktywa majątkowe podatnika, a więc takie, którymi może rozporządzać jak własnymi.

Opłaty wnoszone na pokrycie kosztów zarządu nie są wartościami otrzymanymi, którymi stowarzyszenie może rozporządzać jak własnymi. Służą one pokryciu ściśle określonych wydatków, których obowiązek ponoszenia ciąży na współwłaścicielach części wspólnych Osiedla. Pokrywają one jedynie wydatki związane z zarządem, tj. eksploatacją i utrzymaniem w stanie niepogorszonym gruntów, sieci i urządzeń stanowiących części wspólne osiedla (współwłasność mieszkańców osiedla). Kwoty uzyskane z opłat pobieranych od współwłaścicieli na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla muszą być rozliczone przez Stowarzyszenie (zarządcę) zgodnie z art. 613 § 1 kpc, który stanowi, iż nadwyżkę dochodów po pokryciu wydatków wypłaca się współwłaścicielom lub użytkownikom w terminach przez sąd określonych. W związku z tym uiszczenie tych opłat nie powoduje powstania przychodu po stronie Stowarzyszenia.

Mając na względzie powyższe, wydatkowanie przez Stowarzyszenie na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla kwot uzyskanych z tytułu opłat współwłaścicieli nie stanowi kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Skoro bowiem opłaty współwłaścicieli na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla nie stanowią przychodu Stowarzyszenia to wydatkowanie tak pozyskanych kwot nie stanowi kosztu poniesionego w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy opłaty na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla mogą być pobierane od współwłaścicieli części wspólnych Osiedla będących jednocześnie członkami Stowarzyszenia w ramach składek członkowskich przewidzianych w statucie stowarzyszenia, a dochód z tego tytułu podlegać będzie zwolnieniu od podatku w myśl art. 17 ust 1 pkt 40 powołanej ustawy.

Pobrane bowiem od członków opłaty na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi Osiedla służą wyłącznie zrealizowaniu statutowego celu stowarzyszenia w postaci administrowania częściami wspólnymi osiedla, a ponadto są związane z korzyściami niezindywidualizowanymi, ogólnymi, które odnoszą wszyscy członkowie stowarzyszenia w wyniku działalności stowarzyszenia w zakresie racjonalnego i sprawnego zarządu częściami wspólnymi osiedla. Opłaty te z uwagi na nieodpłatny charakter zarządu sprawowanego przez stowarzyszenia w celu przewidzianym przez statut oraz na rzecz i korzyść jego członków nie stanowią świadczenia wzajemnego za usługi stowarzyszenia, tj. sprawowanie zarządu. Pokrywają one jedynie wydatki związane z zarządem, w tym eksploatacją i utrzymaniem w stanie nie pogorszonym gruntów, sieci i urządzeń stanowiących części wspólne osiedla (współwłasność mieszkańców osiedla).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.). W konsekwencji stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Jednocześnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako podmioty, które są od podatku zwolnione. W konsekwencji, oznacza to, że ustalają one dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (?). Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez Stowarzyszenie z nieruchomości wspólnej czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek Zrzeszenia (bądź są wpłacane do kasy) stanowią, w rozumieniu ustawy podatkowej, przychód, bez względu na źródło ich pochodzenia.

Dotyczy to zarówno uiszczonych - przez członków, jak i osób, które nie należą do Stowarzyszenia - zaliczek na pokrycie wynagrodzenia z tytułu obsługi księgowej jako zarządcy częściami wspólnymi Osiedla czy opłat za dostarczone do media, jak i pozostałych kategorii wpływów środków pieniężnych wymienionych we wniosku (utrzymania czystości na terenie osiedla; wynagrodzenia z tytułu obsługi prawnej Stowarzyszenia jako zarządcy; opłat związanych z rachunkiem bankowym Stowarzyszenia jako zarządcy częściami wspólnymi, obsługa i konserwacja sieci oświetlenia ulic, opłat związanych z postępowaniami sądowymi, administracyjnymi oraz egzekucją sądową i administracyjną; związanych z pracami na terenie osiedla oraz z należnościami za pobór energii elektrycznej w celu oświetlenia ulic wewnętrznych osiedla, czy też z pracami podjętymi w celu utrzymania w należytym stanie technicznym instalacji i dróg na osiedlu).

Do wpłat tych nie ma zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Istotą Stowarzyszenia jest bowiem przede wszystkim gromadzenie środków i dokonywanie z nich opłat niezbędnych dla utrzymania w części wspólnych w należytym stanie.

Z kolei kosztem uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy będą wszelkie wydatki ponoszone przez stowarzyszenie na uregulowanie kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej (terenów przynależnych).

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że środki pieniężne, które wpływają (wpłyną) na konto Stowarzyszenia stanowią jej przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a wszelkie koszty ponoszone przez Jednostkę, mające związek z uzyskanym przychodem, są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Dochodem Stowarzyszenia, zgodnie z art. 7 ust. 2, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która ? w myśl art. 7 ust. 1 ustawy stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ponadto, na marginesie sprawy podnieść należy, że stowarzyszenia mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, który stanowi, że wolne od podatku są ? z zastrzeżeniem ust. 1c ? dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa powyżej, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest więc zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:


  1. jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.


Powyższe oznacza, że zwolnieniu mogłyby podlegać wyłącznie takie dochody uzyskiwane z działalności Wnioskodawcy, które zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Cele danego stowarzyszenia powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Wskazać należy, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca realizując cele wymienione i opisane we wniosku, nie spełnia warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem cele określone w statucie nie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego to zwolnienie podatkowe.

Natomiast zwolnienie zawarte w cytowanym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 jest zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym i jest zwolnieniem adresowanym do ściśle określonej grupy podatników. W art. 17 ust. 1 pkt 44 zostały enumeratywnie wymienione podmioty, których dotyczy zwolnienie, tj.: 1. spółdzielnie mieszkaniowe, 2. wspólnoty mieszkaniowe, 3. towarzystwa budownictwa społecznego, 4. samorządowe jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej. Lista podmiotów których dotyczy zwolnienie jest listą zamkniętą i nie może być rozszerzana o inne podmioty.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 ? 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika