Dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odsetek z tytułu udzielonego kredytu kupieckiego.

Dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odsetek z tytułu udzielonego kredytu kupieckiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odsetek z tytułu udzielonego kredytu kupieckiego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odsetek z tytułu udzielonego kredytu kupieckiego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W umowie zawartej z kontrahentem o ?wykonawstwo? robót budowlanych, polegających na wykonaniu stanów surowych budynków mieszkalnych, w której Wnioskodawca jest wykonawcą, zawarty jest zapis o wydłużeniu terminów płatności wyszczególnionych faktur. Na koniec każdego miesiąca na podstawie protokołu odbioru robót za wykonane prace budowlane Spółka wystawia fakturę VAT. Zgodnie z treścią umowy:


  • terminy płatności niektórych faktur wydłużono do 90, 75, 60 i 45 dni,
  • z tytułu wydłużonych terminów płatności poszczególnych faktur, kontrahent zapłaci dodatkowo kwotę w wysokości 2,8% wartości netto tych faktur,
  • należność z tytułu wydłużonych terminów płatności uregulowana zostanie przez kontrahenta na podstawie dodatkowych faktur wystawionych przez wykonawcę.


Świadczone usługi ?odroczenia płatności w zamian za ustalone odsetki? są usługami pośrednictwa finansowego mieszczącymi się w grupowaniu PKWiU 65-67.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy odroczenie płatności tzw. ?kredyt kupiecki? podlega opodatkowaniu VAT, czy jest to usługa pośrednictwa finansowego korzystająca ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, wydłużenie terminów płatności za faktury od 45 do 90 dni, powoduje odroczenie płatności ?do momentu po powstaniu obowiązku podatkowego w podatku VAT?, a zatem mając na uwadze stanowisko Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wyrażone, w orzeczeniu w sprawie C-281/914, Wnioskodawca uważa, iż udzielony kredyt kupiecki w postaci odroczenia płatności w zamian za ustalone odsetki, jest odrębnym świadczeniem usługi pośrednictwa i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 w zw. z poz. 3 załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przepis art. 29 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawowa stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 przedmiotowego załącznika ?wykaz usług zwolnionych od podatku?, wymienione są usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj.: ?usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem (...)?.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem ?ex? ? dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ? nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania ? konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Kwestia dotycząca wynagrodzenia od kredytu kupieckiego nie została uregulowana w przepisach ustawy. Nie ma unormowań, które w sposób jednoznaczny wskazywałyby na wpływ tego wynagrodzenia (obejmującego np. naliczone odsetki) na podstawę opodatkowania w podatku VAT.

W celu określenia, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem pobocznym do usługi budowlanej, czy też niezależną czynnością ? usługą pośrednictwa finansowego, należy wyjaśnić pojęcie kredytu kupieckiego.

Kredyt kupiecki, zwany również handlowym lub towarowym, udzielany jest przez sprzedawcę kupującemu i ma formę odroczonego terminu płatności. Jest to pozabankowa forma finansowania działalności gospodarczej (?Prawo Przedsiębiorcy? nr 49 z dnia 4 grudnia 2007 r., autor Wiesław Sędzicki). Zatem kredyt kupiecki nie jest niczym innym, niż odroczoną płatnością za pobrany przez kupującego towar. Przy takiej umowie zakup towaru następuje w innym momencie niż zapłata ustalonej za niego należności. Oznacza to, że sprzedawca poprzez odroczenie terminu płatności przez czas tegoż odroczenia kredytuje nabywcę. W praktyce, kredyt kupiecki jest odroczeniem zapłaty za otrzymane towary lub usługi.

Koszt związany z zapłatą odsetek za wydłużony termin płatności, określony z góry w umowie między stronami, to jeden z elementów kalkulacyjnych, kształtujących kwotę należną, którą sprzedawca żąda od nabywcy. Jeżeli sprzedawca udziela nabywcy kredytu kupieckiego na zakupiony towar, (świadczoną usługę) i kredyt ten jest oprocentowany, wówczas odsetki należne za czas kredytowania stanowią część podstawy opodatkowania dla dostawy towaru czy świadczenia usługi. Uznaje się bowiem, że z góry ustalone odsetki, stanowią część kwoty należnej sprzedawcy od nabywcy za dany towar czy usługę, a w związku z tym jest to część obrotu opodatkowanego. A zatem, jeżeli wysokość wynagrodzenia za kredyt kupiecki może zostać ustalona już w chwili powstania obowiązku podatkowego w stosunku do dostawy (usługi), to należy wartość odsetek wliczyć do podstawy opodatkowania.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł z kontrahentem umowę na wykonanie robót budowlanych (wykonanie stanów surowych budynków mieszkalnych). W umowie tej zawarty jest zapis o wydłużeniu terminów płatności wyszczególnionych faktur do 90, 75, 60 i 45 dni. Z zawartej umowy wynika również, iż tytułu wydłużonych terminów płatności poszczególnych faktur, kontrahent zapłaci dodatkowo kwotę w wysokości 2,8% wartości netto tych faktur.

Mając na uwadze powołane przepisy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym stwierdzić należy, iż otrzymywane od kontrahenta odsetki za odroczenie terminu płatności części faktur nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług pośrednictwa finansowego. W sytuacji przedstawionej we wniosku, nie dochodzi do świadczenia dodatkowego (usługi finansowej, mieszczącej się w grupowaniu ex 65-67), a należne oprocentowanie, stanowi część składową ceny sprzedaży podstawowej usługi, a zatem nie ma tu zastosowania zwolnienie wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy jako usługa wymieniona w poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy. Wysokość, wypłacanych odsetek z tytułu wydłużonego terminu płatności, określona jest już w umowie zawartej z kontrahentem, a zatem znana jest Wnioskodawcy przed powstaniem obowiązku podatkowego. Wypłacane odsetki, ponoszone w związku ze sprzedażą usługi budowlanej, zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu świadczenia usługi winny być opodatkowane według stawki podatku właściwej dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi budowlanej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika