Czy dopuszczalne jest wystąpienie do urzędu skarbowego o ?zmianę NIP-u??

Czy dopuszczalne jest wystąpienie do urzędu skarbowego o ?zmianę NIP-u??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 18 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniach 15 lipca 2010 r. oraz 8 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie sukcesji numeru identyfikacji podatkowej (NIP) ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie sukcesji numeru identyfikacji podatkowej (NIP).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Schronisko w chwili obecnej jest zakładem budżetowym (od dnia 1 października 2010 r. będzie ?działać? jako jednostka budżetowa), dla którego miasto jest i będzie organem prowadzącym. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, do końca 2010 r. wszystkie tego typu zakłady budżetowe na terenie całego kraju muszą ulec likwidacji. Uchwała o likwidacji Schroniska jest realizacją tego postanowienia ustawowego. Uchwałą Rady Miasta z dnia 24 marca 2010 r. utworzono Schronisko, które działać będzie w formie jednostki budżetowej. Nie ulegnie zmianie jego działalność statutowa. Mienie znajdujące się dotychczas w jego użytkowaniu z dniem likwidacji zakładu budżetowego zostanie z mocy prawa przejęte przez schronisko młodzieżowe, działające w formie jednostki budżetowej.

Wskazując na treść przepisów art. 16 ust. 5 i ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), Wnioskodawca zwraca uwagę, że jednostka budżetowa powstała na mocy ww. uchwały Rady Miasta ze zlikwidowanego w celu przekształcenia zakładu budżetowego, dokona przejęcia majątku zakładu budżetowego.

W dniu 15 lipca 2010 r. uzupełniono wniosek wskazując, że Schronisko (zakład budżetowy) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 8 września 2010 r. ponownie uzupełniono wniosek zaznaczając, że pozostałe po likwidacji należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego przejmuje nowoutworzona jednostka organizacyjna.


W związku z powyższym zadano pytanie, sprowadzające się do ustalenia, czy dopuszczalne jest wystąpienie do urzędu skarbowego o ?zmianę NIP-u?...


Powołując się na przepisy art. 93-93b ustawy Ordynacja podatkowa, Wnioskodawca sądzi, że możliwa jest sukcesja praw i obowiązków podatkowych przy przekształceniu komunalnego zakładu budżetowego w jednostkę budżetową.

Według Wnioskodawcy, w tym stanie faktycznym i prawnym nie ma konieczności ?zmiany NIP-u? przekształconej jednostki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Sukcesja podatkowo-prawna podatników uregulowana została w przepisach Działu III zatytułowanego ?Zobowiązania podatkowe? rozdział 14 ?Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych? ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).


Na mocy art. 93 § 1 tej ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych), o czym stanowi art. 93 § 2 ww. ustawy.


W myśl art. 93a § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Jak stanowi art. 93a § 2 ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;

  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Z kolei, z przepisu art. 93b ustawy wynika, że przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Zauważyć należy, że wskazane przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, regulując kwestię następstwa prawnego na gruncie przepisów prawa podatkowego, stanowią normy lex generali. Oznacza to, że jeżeli w przepisach prawa podatkowego przewidziane zostały inne, bardziej szczegółowe przepisy regulujące ww. kwestię (lex specjalis), to tym samym mają one pierwszeństwo przed normami bardziej ogólnymi (w tym przypadku przed przepisami Ordynacji podatkowej), co wynika z zasady lex specjalis derogat legi generali.

Mając powyższe na względzie, wskazać należy, że zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej ?NIP?.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.


Z kolei, w oparciu o przepis art. 12 ust. 1 ww. ustawy, NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:


  1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
  2. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.


Jak wynika z przepisu art. 12 ust. 1a ustawy, do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z 2001 r. Nr 102, poz. 1117 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276).

Stosownie do treści art. 12 ust. 2 ustawy, w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust. 1a.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że omawiane przepisy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, stanowią przepisy lex specjalis w stosunku do przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, jednakże wyłącznie w zakresie sukcesji nadanego podatnikowi numeru NIP.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Schronisko, będąc aktualnie zakładem budżetowym, począwszy od dnia 1 października 2010 r. będzie działać jako jednostka budżetowa.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości wystąpienia do urzędu skarbowego o ?zmianę NIP-u?.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych prowadzących działalność w zakresie innym niż określony w art. 14 ustawy, o której mowa w art. 1.

Zakłady budżetowe likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe (art. 88 ust. 1 ustawy).

Likwidując zakład budżetowy, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu (?) (art. 88 ust. 2 tej ustawy).

Pozostałe po likwidacji środki pieniężne, należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego ? zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy wprowadzające ustawę o finansach publicznych ? przejmuje organ, który przeprowadza likwidację, albo nowo utworzona jednostka organizacyjna. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Reasumując, skoro na mocy przepisu art. 12 ust.

1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jednostka budżetowa mająca powstać w wyniku przekształcenia Schroniska nie jest sukcesorem przyznanego na rzecz Schroniska numeru identyfikacji podatkowej (NIP), to jednostka ta nie będzie miała prawnej możliwości posługiwania się numerem NIP Schroniska. W tym przypadku powstanie bowiem nowy podmiot, będący wprawdzie ? jak słusznie zauważył Wnioskodawca ? następcą prawnym zakładu budżetowego, na który nie przechodzi jednakże NIP nadany przekształcanemu podatnikowi (zakład budżetowy). Właściwe w tym przypadku będzie wystąpienie przez jednostkę budżetową (?działającą? od dnia 1 października 2010 r.) o nadanie jej odrębnego numeru NIP.

Końcowo, informuje się, iż w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii możliwości wpłaty lub otrzymania zwrotu kwoty naliczonego podatku od towarów i usług w oparciu o złożoną deklarację VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r. przez następcę prawnego zakładu budżetowego, tj. jednostkę budżetową zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia ? września 2010 r. znak ITPP1/443-580b/10/AT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP1/443-580b/10/AT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika