Zakres prawa do odliczenia sygn: ITPP1/443-700a/12/MN

Zakres prawa do odliczenia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 10 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia z tytułu wydatków związanych z utworzeniem Systemu Informacji Przestrzennej - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia z tytułu wydatków związanych z utworzeniem Systemu Informacji Przestrzennej.



W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W listopadzie 2011 roku w ramach zadań publicznych została ukończona w Gminie realizacja projektu, w wyniku którego został utworzony System Informacji Przestrzennej. System ten składa się z infrastruktury komputerowej, aplikacji oraz danych zawartych w bazie, umożliwia prowadzenie zgromadzonych w Systemie danych, ich dostęp oraz wymianę w ramach Urzędu Gminy, jednostek organizacyjnych Gminy oraz użytkowników Internetu. Na w/w System zostały pozyskane środki unijne. W związku z tym Gmina, jako podatnik VAT czynny, złożyła stosowne oświadczenie o kwalifikowalności podatku naliczonego. Korzystanie z Systemu Informacji Przestrzennej nie przynosi Gminie żadnych korzyści materialnych (brak obrotu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).


W chwili obecnej Gmina jako Wykonawca rozważa możliwość podpisania umowy cywilnoprawnej ze Sp. z o. o. jako Zamawiający, której to przedmiotem miałyby być następujące czynności:


  1. Włączenie Zamawiającego do Systemu Informacji Przestrzennej, które polegać będzie na umożliwieniu dostępu do zasobów Systemu w sieci wewnętrznej Spółki.
  2. Opracowanie i zaimportowanie do Systemu cyfrowej bazy sieci ciepłowniczych, których Zamawiający jest Zarządcą.
  3. Utrzymanie i aktualizacja opracowanej bazy sieci ciepłowniczych Spółki z o.o.
  4. Usługi wsparcie dla Zamawiającego.


Odpłatność ma nastąpić jedynie za wykonanie usługi wymienionej w pkt 2. Pozostałe wykonanie przedmiotu umowy opisanego wyżej ( pkt 1,3,4) będzie nieodpłatne.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wyjaśniono, iż System Informacji Przestrzennej jest to system zawierający wszystkie informacje odnośnie mienia komunalnego Gminy. Powstał z myślą usprawnienia pracy pracownikom oraz dla mieszkańców Gminy. Na System Informacji przestrzennej Gmina pozyskała środki unijne bez możliwości odzyskania VAT. Środki zostały w pełni rozliczone.

Nabyte towary i usługi związane z utworzeniem Systemu są zaliczane do wartości materialnych i prawnych oraz podlegają amortyzacji, natomiast poniesione koszty na zaimportowanie bazy sieci ciepłowniczych do Systemu nie podniosą wartości, gdyż właścicielem i zarządcą bazy będzie nadal Spółka. Nie będzie to miało wpływu na wartość Systemu.

Dostępność do bazy będą mieli zarówno mieszkańcy, jak i pracownicy Gminy i Sp. z o.o. na równi z pozostałymi danymi, które są dostępne w Systemie.

Gmina podkreśla, iż nie będzie miała żadnych korzyści materialnych z tego tytułu (nie będą pobierane opłaty za korzystanie z bazy). Celem Gminy jest wyjście na przeciw mieszkańcom, dlatego też szuka możliwości usprawnienia załatwienia wszelkich formalności związanych z podejmowaniem prac inwestycyjnych. Takim usprawnieniem miałoby być wdrożenie bazy sieci ciepłowniczych, aby potencjalny petent mógł najpierw podejrzeć mapę przebiegających sieci ciepłowniczych, zanim podejmie stosowne kroki. Ponadto mając taki System praca pracowników jest sprawniejsza i szybsza.


W związku z powyższym zadano m.in. pytanie, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku.


Czy w związku zaistniałą sytuacją (w szczególności wdrożenie nowej bazy do istniejącego Systemu Informacji Przestrzennej) zmianie ulegnie zakres prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów (w momencie tworzenia inwestycji)?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, uzyskanie sprzedaży opodatkowanej z tytułu wdrożenia bazy Sp. z o.o. nie zmieni zakresu odliczenia, dlatego też Gmina nie może odliczyć podatku VAT od poniesionych kosztów na utworzenie Systemu Informacji Przestrzennej. Gmina nie widzi bezpośredniego powiązania wdrożenia bazy sieci ciepłowniczych z Systemem (System działa bez bazy Spółki). Gmina potraktowałaby to jako odrębną usługę, zleconą przez Sp. z o.o., niezwiązaną z utworzeniem Systemu Informacji Przestrzennej.

Ponadto środki unijne zostały pozyskane na utworzenie Systemu i zostały rozliczone. Tak więc Gmina ?nie widzi? zastosowania art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VA T.

Wskazano ponadto, iż w momencie zawarcia umowy cywilnoprawnej odnośnie wdrożenia bazy ciepłowniczej Sp. z o.o., traci zwolnienie z podatku, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów do ustawy o VAT, gdyż nastąpi sprzedaż opodatkowana 23%, na którą to Gmina wystawiłaby fakturę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego ? zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy ? stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:


  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu


z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdarzają się również sytuacje, w których, w związku ze zmianą przeznaczenia towarów i usług, zmianie ulegnie również prawo do odliczenia podatku VAT. Przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług przewidują możliwość korekty podatku naliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług.

Ustawodawca, w art. 91 ust. 7 ustawy, wprowadził możliwość korygowania kwoty podatku naliczonego, odpowiednio według zasad określonych w ust. 1?6 tego artykułu, w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Przepis ten znajduje zastosowanie m.in. w sytuacji, gdy podatnik nabywając towar lub usługę z przeznaczeniem do działalności zwolnionej nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu, a następnie zmienione zostało przeznaczenie tych towarów poprzez rozpoczęcie wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w listopadzie 2011 roku w ramach zadań publicznych została ukończona w Gminie realizacja projektu, w wyniku którego został utworzony System Informacji Przestrzennej. System ten umożliwia prowadzenie zgromadzonych w Systemie danych, ich dostęp oraz wymianę w ramach Urzędu Gminy, jednostek organizacyjnych Gminy oraz użytkowników Internetu. Korzystanie z Systemu Informacji Przestrzennej nie przynosi Gminie żadnych korzyści materialnych (brak obrotu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).


W chwili obecnej Gmina jako Wykonawca rozważa możliwość podpisania umowy cywilnoprawnej ze Sp. z o. o. jako Zamawiający, której to przedmiotem miałyby być następujące czynności:


  1. Włączenie Zamawiającego do Systemu Informacji Przestrzennej, które polegać będzie na umożliwieniu dostępu do zasobów Systemu w sieci wewnętrznej Spółki.
  2. Opracowanie i zaimportowanie do Systemu cyfrowej bazy sieci ciepłowniczych, których Zamawiający jest Zarządcą.
  3. Utrzymanie i aktualizacja opracowanej bazy sieci ciepłowniczych Spółki z o.o.
  4. Usługi wsparcie dla Zamawiającego.


Nabyte towary i usługi związane z utworzeniem Systemu są zaliczane do wartości materialnych i prawnych oraz podlegają amortyzacji, natomiast poniesione koszty na zaimportowanie bazy sieci ciepłowniczych do Systemu nie podniosą wartości, gdyż właścicielem i zarządcą bazy będzie nadal Spółka. Nie będzie to miało wpływu na wartość Systemu.

Dostępność do bazy będą mieli zarówno mieszkańcy, jak i pracownicy Gminy i Sp. z o.o. na równi z pozostałymi danymi, które są dostępne w Systemie.

Analizując powołane przepisy na tle opisanych okoliczności sprawy, wskazać należy, że Gminie w momencie nabycia towarów i usług związanych z utworzeniem Systemu Informacji Przestrzennej nie przysługiwało prawo do odliczenia, gdyż zakupy te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, (tj. w zakresie, w jakim towary i usługi są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego). Wdrożenie do tego Systemu bazy danych sieci ciepłowniczych Spółki nie będzie miało wpływu na zakres prawa do odliczenia ? w tym przypadku brak prawa do odliczenia. Nie nastąpi bowiem zmiana przeznaczenia towarów i usług związanych z utworzeniem opisanego Systemu, co oznacza, iż Gmina nie będzie miała prawa do dokonania korekty podatku w trybie art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak bowiem wynika z wniosku, Gmina nie będzie miała żadnych korzyści materialnych z tego tytułu (nie będą pobierane opłaty za korzystanie z bazy). Celem Gminy jest wyjście na przeciw mieszkańcom, dlatego też szuka możliwości usprawnienia załatwienia wszelkich formalności związanych z podejmowaniem prac inwestycyjnych. Takim usprawnieniem miałoby być wdrożenie bazy sieci ciepłowniczych, aby potencjalny petent mógł najpierw podejrzeć mapę przebiegających sieci ciepłowniczych, zanim podejmie stosowne kroki. Ponadto mając taki System praca pracowników jest sprawniejsza i szybsza.

Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu prawa do odliczenia, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii zawartych we własnym stanowisku, w szczególności opodatkowania odpłatnego świadczenia usług na rzecz Spółki, gdyż zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania.

Jednocześnie informuje się, że kwestia opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie została rozstrzygnięta w interpretacji nr ITPP1/443-700b/12/MN.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika