Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 2 sierpnia 2012 r.), uzupełnieniowym w dniu 28 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełnieniowym w dniu 28 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest ?wpisany do rejestru KRS jako forma prawna stowarzyszenie o numerze PKD ??.. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach RROW 2007-2013, z przeznaczeniem na remont i wyposażenie bunkra wieżowego z okresu I wojny światowej. Operacja zmierza do wykonania remontu i modernizacji dwóch poziomów bunkra wieżowego, stanowiącego małą infrastrukturę turystyczną. W zakres operacji wchodzi: odnowienie ścian oraz wyposażenie budowli w schody umożliwiające komunikacje między poziomami oraz zakup oświetlenia i tablic informacyjnych. Przyczyni się to do zwiększenia atrakcyjności turystycznej obszaru. Bunkier wieżowy stanowić będzie doskonałe miejsce, gdzie mieszkańcy i turyści będą mogli zrobić sobie postój w trakcie wędrówek pieszych, rowerowych oraz innych form podróżowania połączonego ze zwiedzaniem. Odpoczywając na terenie bunkra wieżowego będzie można poznać jego historię, jak również szczegóły konstrukcyjne tej niezwykłej budowli. Operacja obejmuje swoim zakresem prace remontowe:


  • usunięcie gruzu zalegającego w najniższym poziomie bunkra;
  • uzupełnienie ubytków betonu w monolitycznej konstrukcji bunkra;
  • impregnację ścian w celu zabezpieczenia ich przed wilgocią, grzybami i wykwitami soli;
  • malowanie elementów metalowych farbą olejną w celu zabezpieczenia ich przed korozją, jak również dla dodania walorów estetycznych;
  • montaż balustrad przy otworach schodowych na poziomie ?0? i na poziomie ? ?-1? oraz schodów z poziomu ?0? na poziom ?-1? oraz z poziomu ?0? na koronę bunkru oraz zakup wyposażenia - 10 tablic informacyjnych z plexi o grubości 1 cm i wymiarach: wysokość 80 cm x szerokość 100 cm z nadrukowanymi informacjami oraz zdjęciami historycznymi - tablice umieszczone zostaną na ścianach poziomu ?0? i poziomu ?-1?;
  • sprzęt oświetleniowy w postaci 10 lamp akumulatorowych typu campingowego i 10 latarek ręcznych akumulatorowych.


Rezultatem operacji będzie dobrze przygotowany obiekt małej infrastruktury turystycznej, umożliwiający turystom ciekawe spożytkowanie czasu odpoczynku. Prace remontowe bunkra są niezbędne dla usunięcia wykwitów soli, grzyba i zanieczyszczeń nieznanego pochodzenia, które mogą być szkodliwe dla bezpieczeństwa i zdrowia zwiedzających oraz dla zabezpieczenia obiektu przed dalszym niszczeniem. Balustrady i schody umożliwiają zwiedzającym poruszanie się w bezpieczny sposób między poziomami bunkra, zaś tablice informacyjne dodadzą atrakcyjności temu miejscu oraz pomogą zwiedzającym w poznaniu historii obiektu. W związku z tym, że do wnętrza bunkru wpada niewielka ilość światła dziennego, konieczne jest zapewnienie sztucznego oświetlenia. Racjonalnym rozwiązaniem tego problemu jest zakup lamp akumulatorowych typu campingowego oraz latarek ręcznych. Początek prac planowany jest na maj 2012 r. zaś ich koniec na czerwiec 2012 r. Zasady korzystania z obiektu regulować będzie regulamin. Korzystanie z obiektu będzie nieodpłatne. Obiekt odwiedzać będzie można wyłącznie w wyznaczonych godzinach otwarcia i w obecności dyżurującego w nim wolontariusza. Wnioskodawca odpowiedzialny będzie za porządek w obiekcie. Obecnie bunkier nie pełni żadnej funkcji i nie jest udostępniony turystom. Koszty robót budowlanych określone zostały na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Ceny lamp i latarek ustalona została na podstawie cen rynkowych. W związku z tym, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi sprzedaży i nie może odzyskać podatku VAT, naliczonego przy zakupie wyposażenia i usług, składając wniosek o płatność jest zobowiązany przedłożyć indywidualną interpretację w sprawie podatku VAT. Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, iż nazwa projektu brzmi ?????. Wydatki poniesione w ramach przedmiotowego projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym zadano pytanie, zweryfikowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu):


Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT uiszczany przy dokonywaniu zakupów towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi sprzedaży VAT, nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do odliczenia podatku w związku z treścią art. 86 ustawy o podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, nie będący czynnym podatnikiem VAT, w ramach RROW 2007-2013 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? zrealizował projekt. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że o ile zrealizowany projekt nie posłuży do wykonywania czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika