Możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012 r. (data wpływu 26 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 26 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Uniwersytet jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 realizuje projekt pod tytułem ?R.?. Na terenie województwa zlokalizowane są liczne obszary opuszczone przez jednostki wojskowe. Do tych terenów należał również zespół budynków szpitala. Na mocy porozumienia Uniwersutetu i MON, z dnia 29 stycznia 2009 r. oraz decyzji Prezydenta Miasta, w miejsce szpitala z przychodnią, utworzono szpital z przychodnią. Właścicielem działki wraz z położonymi na niej budynkami jest Uniwersytet. Projekt przewiduje przebudowę i modernizację obiektów wchodzących w skład szpitala oraz rozbudowę kompleksu o nowy budynek. Realizacja ww. projektu pozwoli na:


  1. poprawę jakości świadczeń zdrowotnych i wzmocnienie roli szpitala w systemie tutejszej służby zdrowia, a przede wszystkim umożliwienie spełnienia do 2013 r. wymogów Ministerstwa Zdrowia,
  2. stworzenie kampusu Uniwersytetu, pełniącego zadania zarówno w zakresie podstawowych nauk medycznych, jak i nauk klinicznych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.


Dzięki realizacji projektu utrzymana zostanie, zagrożona wcześniej, historyczna rola kompleksu zabudowy, który przed ponad 100 laty został zaprojektowany i zbudowany od początku z myślą o pełnieniu roli szpitala. Wszystkie dotychczasowe oddziały szpitalne i przychodnie będą mogły dalej pełnić swoją funkcję w warunkach określonych wymogami rozporządzenia Ministra Zdrowia. W wyniku zaangażowania się Uniwersytetu, podniesie się jakość świadczonych usług zdrowotnych, udzielanych mieszkańcom regionu, a także pacjentom spoza województwa. Stworzony na tym obszarze kampus medyczny Uniwersytetu pozwoli na prowadzenie nowych zadań z zakresu dydaktyki i pracy naukowej, tworząc nowoczesną, choć umieszczoną w odnowionych historycznych budynkach, bazę dla prowadzenia studiów dla przyszłych lekarzy, pielęgniarek, dietetyków i ratowników medycznych. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem pozostanie Uniwersytet. Zrewitalizowane obiekty powojskowe stanowić będą strukturę kompleksu szpitala uniwersyteckiego, pełniącego funkcję samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej, świadczącego usługi medyczne w ramach kontraktów zawieranych z NFZ. Organem bezpośrednio zarządzającym, kierującym bieżącą działalnością i reprezentującym szpital uniwersytecki na zewnątrz, pozostanie dyrektor szpitala. Za działalność dydaktyczną i badawczą Uniwersytetu prowadzoną na bazie oddziałów szpitala odpowiadać będzie dziekan. Nadzór i kontrolę nad działalnością szpitala uniwersyteckiego, zgodnie ze statutem, sprawuje rektor. Funkcjonowanie szpitala uniwersyteckiego w zakresie realizowanych funkcji zakładu opieki zdrowotnej w zakresie objętym projektem, będzie finansowane ze środków pozyskiwanych przez szpital z kontraktów zawieranych z NFZ na świadczenie usług medycznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Uniwersytet może odliczyć podatek naliczony realizując ww. projekt?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, realizując projekt w żaden sposób nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Uniwersytet wskazał, iż podstawową zasadą do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Stwierdził, iż realizacja przedmiotowego projektu służyć będzie działalności dydaktycznej Uniwersytetu, prowadzeniu badań naukowych, świadczeniu usług medycznych służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Podniósł, iż wymienione działania, w myśl ustawy o podatku od towarów i usług, traktowane są jako zwolnione od podatku (art. 43).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.



W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku, z którego wynika, iż Uniwersytet świadczy wyłącznie usługi zwolnione od podatku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Uniwersytetowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Uniwersytetowi nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zasadności opodatkowania, bądź zwolnienia przedmiotowego świadczonych usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania, natomiast niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że wszystkie usługi świadczone przez przedmiotowy szpital są zwolnione od podatku od towarów i usług lub nie podlegają temu podatkowi.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika