Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa sygn: ITPP2/443-1388/11/AP

Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia wyodrębnionego ze spółki zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia wyodrębnionego ze spółki zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i handlu asfaltami oraz specyfikami asfaltowymi, w tym materiałami izolacyjnymi. Działalność produkcyjna skoncentrowana jest w trzech nowoczesnych ośrodkach produkcyjnych. Spółka dysponuje jednymi z największych w Europie instalacji, przeznaczonych do produkcji asfaltów modyfikowanych oraz klasycznych. Na terenie strefy ekonomicznej, na podstawie uzyskanego zezwolenia, które obowiązuje do 15 listopada 2017 r., działa organizacyjnie i finansowo wyodrębniony Zakład, przeznaczony do produkcji i handlu materiałami hydroizolacyjnymi. Na potrzeby Zakładu utworzono w Spółce zupełnie nowe struktury organizacyjne prowadzące sprawy logistyczne, produkcyjne, technologiczne, ochrony środowiska, czy handlowe. Za całokształt spraw (w tym za wyniki) Zakładu odpowiada dyrektor jednostki biznesu podległy bezpośrednio dyrektorowi naczelnemu. Powyższe struktury są przedstawione w schemacie organizacyjnym w ramach jednostki biznesu odrębnej od struktur odpowiedzialnych za sprawy związane z asfaltami, ciężkim olejem opałowym, czy paliwem bunkrowym. Wydzielenie Zakładu w ramach przedsiębiorstwa Spółki wynika z warunków określonych zezwoleniem na funkcjonowanie w strefie ekonomicznej, jak również z uregulowań w zakresie sprawozdawczości finansowej i podatkowej wymaganej przez przepisy prawa w przypadku prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. W szczególności rachunkowość Spółki umożliwia przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Zakładu. Funkcjonalnie Zakład przeznaczony jest do produkcji materiałów hydroizolacyjnych i w takim celu wykorzystywane są jego aktywa materialne i niematerialne, czy struktura organizacyjna. Ponadto, materiały hydroizolacyjne sprzedawane są pod nowo utworzoną marką dedykowaną dla tej grupy asortymentowej i nie związaną z innymi produktami Spółki.


Spółka planuje dokonanie transakcji zbycia Zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Transakcja ta obejmie wszystkie składniki materialne i niematerialne, w tym:


  • należności i zobowiązania,
  • umowy z pracownikami,
  • inne zawarte umowy dotyczące Zakładu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy transakcja zbycia Zakładu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy uprawnione jest twierdzenie, że Zakład stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy, do transakcji jego zbycia nie stosuje się przepisów ustawy.

Po powołaniu treści ww. przepisów Spółka stwierdziła, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynikająca z art. 2 pkt 27e powyższej ustawy jest tożsama z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w związku z czym za uzasadnione uznała wykorzystanie przy klasyfikowaniu Zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa treści pisma Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r., znak IPPB5/423-96/08-4/MB.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie ?transakcja zbycia? należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu ?dostawa towarów? w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. ?zbycie? obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:


  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m. in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i handlu asfaltami oraz specyfikami asfaltowymi, w tym materiałami izolacyjnymi. Działalność produkcyjna skoncentrowana jest w trzech nowoczesnych ośrodkach produkcyjnych. Na terenie strefy ekonomicznej działa organizacyjnie i finansowo wyodrębniony Zakład, przeznaczony do produkcji i handlu materiałami hydroizolacyjnymi. Na potrzeby Zakładu utworzono w Spółce zupełnie nowe struktury organizacyjne prowadzące sprawy logistyczne, produkcyjne, technologiczne, ochrony środowiska, czy handlowe. Wydzielenie Zakładu w ramach przedsiębiorstwa Spółki wynika z warunków określonych zezwoleniem na funkcjonowanie w strefie ekonomicznej, jak również z uregulowań w zakresie sprawozdawczości finansowej i podatkowej wymaganej przez przepisy prawa w przypadku prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Rachunkowość Spółki umożliwia przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Zakładu. Funkcjonalnie Zakład przeznaczony jest do produkcji materiałów hydroizolacyjnych i w takim celu wykorzystywane są jego aktywa materialne i niematerialne, czy struktura organizacyjna. Materiały hydroizolacyjne sprzedawane są pod nowo utworzoną marką dedykowaną dla tej grupy asortymentowej i nie związaną z innymi produktami Spółki.

Spółka planuje zbycie Zakładu. Transakcja obejmie wszystkie jego składniki materialne i niematerialne, w tym należności i zobowiązania, umowy z pracownikami, inne zawarte umowy dotyczące Zakładu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że o ile w momencie zbycia Zakład posiadać będzie cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, to czynność ta, na podstawie art. 6 ust.1 ww. ustawy, będzie wyłączona z opodatkowania tym podatkiem.

Końcowo należy wskazać, iż definitywnej oceny przedmiotu czynności prawnej dokonuje sam podatnik, który jest w pełni zorientowany, czy zbywane w ramach tej czynności składniki stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika