Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest uczestnikiem projektu partnerskiego z zadaniem własnym ?Budowa przystani żeglarskiej w (?)', realizowanym z udziałem partnerów z województwa w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, Priorytet VI , Działanie 6.4. - Inwestycje w projekty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym. Projekt zakłada stworzenie unikalnego, charakteryzującego się wysoką jakością produktu turystycznego, w postaci szlaku wodnego. W ramach przedsięwzięcia planowane jest stworzenie spójnej, zintegrowanej oferty turystycznej, opartej na bazie partnerstwa gmin i województw w postaci portów i przystani żeglarskich oraz pomostów cumowniczych. Zakres inwestycji dla wskazanego projektu to:

  • montaż pomostów cumowniczych dla jednostek turystycznych (jachty, motorówki, kajaki), trapy zejściowe,
  • budynek socjalno-sanitarny, miejsce na ognisko wraz z wiatami piknikowymi, budowa miejsc postojowych,
  • sieć uzbrojenia terenu, budowa ciągów pieszych, nasadzenie zieleni, pojemniki do segregacji śmieci,
  • ławki.


Sieć uzbrojenia terenu (tj. przyłącza wody, kanalizacji sanitarnych i deszczowych oraz przyłącze elektroenergetyczne) będzie, jak cała powstała infrastruktura, własnością Gminy. Liderem projektu i podmiotem, który wnioskował o dofinansowanie projektu jest Samorząd Województwa. Majątek powstały w trakcie projektu będzie stanowił własność każdej z gmin, w częściach wynikających z granic administracyjnych. W związku z powyższym powstała na terenie Gminy przystań będzie w całości Jej własnością. Cały teren zostanie ogrodzony.

Po zakończeniu projektu powstała infrastruktura turystyczna w całości zostanie udostępniona nieodpłatnie operatorowi, na podstawie umowy cywilnoprawnej, w celu zarządzania wytworzoną infrastrukturą. Wszelkie dochody uzyskiwane z udostępnienia przystani żeglarskiej będą obrotem operatora (bilety, dotacje gminne, itp.). Operator będzie dokonywał rozliczeń z właściwym urzędem skarbowym. Faktury wystawiane będą przez operatora obiektu. Gmina z tytułu funkcjonowania przystani żeglarskiej nie będzie otrzymywać żadnych korzyści.


W związku z powyższy zadano następujące pytanie:


Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w trakcie realizacji inwestycji, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obrót uzyskiwany z tytułu funkcjonowania przystani żeglarskiej będzie obrotem operatora (podmiotu niezależnego od Gminy) w związku z czym nie ma podstaw do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowej inwestycji. Tym samym brak związku z czynnościami opodatkowanymi eliminuje możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z całością realizowanego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika