Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem specjalistycznego (...)

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem specjalistycznego sprzętu, aparatury medycznej oraz usług remontowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem specjalistycznego sprzętu, aparatury medycznej oraz usług remontowych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem specjalistycznego sprzętu, aparatury medycznej oraz usług remontowych.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Uchwałą Rady Powiatu z dnia 25 września 2009 r. podjęto decyzję o likwidacji specjalistycznego Szpitala, na mocy której postawiono go w stan likwidacji z dniem 1 stycznia 2010 r. Przyczyną likwidacji było przystąpienie Powiatu do wieloletniego programu pod nazwą ?Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia?, wprowadzonego uchwałą Rady Powiatu z dnia 25 września 2009 r., którego założeniem i celem jest oddłużenie Szpitala. Elementem powyższego programu jest konieczność przeprowadzenia likwidacji Szpitala działającego w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz powołanie w to miejsce niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, prowadzonego przez spółkę prawa handlowego. Decyzją Wojewody wykreślono Szpital z rejestru zakładów opieki zdrowotnej z dniem 8 kwietnia 2010 r. Rozwiązano również wszelkie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ponadto z dniem 1 kwietnia 2010 r. cały majątek ruchomy i nieruchomy został wydzierżawiony ww. spółce. W związku z powyższym od ww. dnia Szpital zaprzestał wykonywania jakichkolwiek usług w zakresie ochrony zdrowia wymienionych w poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, osiągając jedynie przychody z dzierżawy pomieszczeń oraz sprzętu. Zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, składniki materialne i niematerialne po zakończeniu likwidacji stają się własnością Powiatu. Majątek ruchomy stanowiący własność likwidowanego Szpitala podlega sprzedaży lub wydzierżawieniu, a uzyskany dochód przeznaczony jest na spłatę zobowiązań. W dniu 8 grudnia 2009 r. została podpisana umowa z Wojewodą o dofinansowanie projektu ?Zakup specjalistycznego sprzętu i aparatury medycznej oraz wykonanie prac remontowych w Specjalistycznym Szpitalu ??, w ramach regionalnego programu operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie, Szpital jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozpoczął zakup wyposażenia oraz remonty obiektów szpitalnych. Część tych wydatków była poniesiona do dnia 31 marca 2010 r., czyli do dnia zakończenia działalności medycznej, a część będzie poniesiona już w okresie zakończenia tej działalności tj. wykreślenia Szpitala z rejestru Wojewody.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w stosunku do nabycia specjalistycznego sprzętu, aparatury medycznej oraz usług remontowych dokonanych przed dniem 31 marca 2010 r., zgodnie z umową dofinansowanie, Szpitalowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...
  2. Czy w stosunku do nabycia specjalistycznego sprzętu, aparatury medycznej oraz usług remontowych dokonanych od dnia 1 kwietnia 2010 r., zgodnie z umową o dofinansowanie, Szpitalowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...


Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do nabycia specjalistycznego sprzętu, aparatury medycznej oraz usług remontowych przed dniem 31 marca 2010 r. zgodnie z umową na dofinansowanie, Szpitalowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nabycie związane było ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia wymienionych w poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w stosunku do nabycia specjalistycznego sprzętu, aparatury medycznej oraz usług remontowych od dnia 1 kwietnia 2010 r. zgodnie z umową o dofinansowanie, Szpitalowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nabycie nie było związane ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia, a nabyty sprzęt i aparatura zostanie wydzierżawiony bądź sprzedany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych tj. odnoszących się do zakupów, które muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 91 ust. 7 cyt. ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zgodnie z postanowieniem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzystają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym w poz. 9 wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z treści wniosku wynika, iż uchwałą Rady Powiatu z dnia 25 września 2009 r. Szpital został postawiony w stan likwidacji z dniem 1 stycznia 2010 r. W dniu 8 grudnia 2009 r. podpisał umowę z Wojewodą o dofinansowanie projektu ?Zakup specjalistycznego sprzętu i aparatury medycznej oraz wykonanie prac remontowych ??, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Po podpisaniu ww. umowy, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozpoczął zakup wyposażenia oraz remonty obiektów szpitalnych. Część z ww. zakupów dokonał przed dniem 31 marca 2010 r., kiedy prowadził działalność medyczną, a część po tej dacie, kiedy zaprzestał wykonywania jakichkolwiek usług w zakresie ochrony zdrowia, osiągając przychody jedynie z dzierżawy pomieszczeń oraz sprzętu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że w odniesieniu do zakupów dokonanych od dnia 1 kwietnia 2010 r., z uwagi na zaistnienie związku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną, Szpitalowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile nie zachodzą ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do towarów i usług, które po nabyciu służyły sprzedaży zwolnionej (zakupy dokonane do dnia 31 marca 2010 r.) Szpitalowi w chwili nabycia nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nabyte towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Jednakże w sytuacji, kiedy powyższe towary i usługi po ww. dacie służyłyby czynnościom opodatkowanym, wówczas Szpitalowi mogłoby przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 91 ust. 7 powołanej ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika