Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego z Europejskiego (...)

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 7 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.


W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przy czym czynności podlegające opodatkowaniu były wykonywane sporadycznie w roku 2009 i w miesiącu styczniu 2010 r. Obecnie czynności opodatkowane nie są wykonywane.

Stowarzyszenie zostało założone przez osoby fizyczne, desygnowane przez podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą w zakresie produkcji i/lub handlu bielizną w województwie. Osoby te jako założyciele, są członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia. Członkami wspierającymi Stowarzyszenie są przedsiębiorcy prowadzący na terenie województwa działalność gospodarczą w obszarze produkcji i/lub handlu bielizną.

§ 6 statutu Stowarzyszenia stanowi, iż Jego celem jest wspieranie przedsiębiorstw działających w obszarze produkcji i/lub handlu bielizną poprzez tworzenie trwałych związków sprzyjających wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i marketingowych oraz właściwe wykorzystanie szans rozwojowych, a także:


  1. unowocześnianie potencjału produkcyjnego przedsiębiorstw,
  2. wdrażanie nowych rozwiązań organizacyjnych i technologicznych,
  3. tworzenie nowych kanałów dystrybucji, w tym sieci sprzedaży,
  4. gromadzenie i upowszechnianie informacji o działalności firm z branży bieliźniarskiej; promocja marek w kraju i za granicą,
  5. organizacja zagranicznej wymiany handlowej,
  6. organizowanie badań rynku bielizny,
  7. organizacja branżowego portalu internetowego,
  8. promocja nowego wzornictwa bielizny,
  9. wspieranie rozwoju programów w zakresie innowacyjności produkcji,
  10. pomoc w rozwoju kontaktów handlowych i gospodarczych między osobami i instytucjami działającymi w zakresie przemysłu lekkiego.


Zgodnie z § 7 statutu, cele Organizacji są realizowane poprzez:


  1. tworzenie warunków współdziałania osób i instytucji zrzeszonych w Stowarzyszeniu,
  2. wymianę wiedzy i informacji niezbędnych do rozwoju członków,
  3. współpracę z innymi organizacjami o podobnych celach, działającymi w kraju i za granicą, poprzez realizację wspólnych projektów, programów, wymianę informacji,
  4. współdziałanie z organizacjami rządowymi i pozarządowymi,
  5. wspieranie współdziałania członków z jednostkami zajmującymi się obrotem gospodarczym,
  6. pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów statutowych poprzez dotacje lub inne wsparcie finansowe ze środków publicznych, w tym środków z UE,
  7. organizowanie targów, konferencji, seminariów i spotkań tematycznych z inicjatywy zainteresowanych osób i instytucji,
  8. działalność wydawniczą,
  9. inne działania zbieżne z podstawowymi celami.


W celu realizacji zadań statutowych Stowarzyszenie wystąpiło o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Program Operacyjny Rozwój Polski (Działanie 1.4.3 - tworzenie i rozwój k.). Dofinansowanie zostało przyznane.


W ramach programu realizowane będą m. in. następujące działania:


  1. Rozbudowa biura Stowarzyszenia - planuje się rozbudowę biura, które będzie pełniło funkcję ośrodka działań. W biurze będzie zatrudniony dyrektor. Dodatkowo w ramach tego działania uwzględniono wydatki takie jak: materiały biurowe, telefony, koszty księgowości oraz koszty związane z zakupem środków trwałych. Rozbudowa biura jest niezbędna dla sprawnego funkcjonowania inicjatywy i jej rozwoju.
  2. Opracowanie dokumentów operacyjnych Stowarzyszenia - planowane jest pozyskanie specjalistycznej wiedzy z różnych zakresów niezbędnej do dalszego rozwoju Organizacji.
  3. Zakup rozwiązań informatycznych celem usprawnienia komunikacji - stworzenie interaktywnej strony internetowej z aktywnymi zakładkami celem sprawniejszej komunikacji w ramach Stowarzyszenia. W ramach działania przewidziano również koszty administrowania stroną w okresie trwania projektu.
  4. Promocja powiązania.

    1. W zakresie tego poddziałania zaplanowano realizację cyklu czterech pokazów bielizny produkowanej przez członków K.

      Celem jest promocja produktów firm - członków wspierających oraz szeroko rozumiana promocja Stowarzyszenia oraz firm w nim zrzeszonych. Nie będą to pokazy pojedynczych firm, ale produktów kilkunastu z nich.

    2. Działania promocyjne na rzecz pozyskiwania nowych członków.
    3. Promocja Stowarzyszenia oraz firm - członków wspierających w prasie oraz Internecie, zgodnie z planem Promocji powiązania, w celu zwiększenia rozpoznawalności marek firm, marki regionalnej oraz kojarzenia województw Polski z dobrymi tradycjami w zakresie bieliźniarstwa.

  5. Zakup nieopatentowanej wiedzy, know-how w zakresie nowych trendów mody ? w świecie mody know-how stanowi wiedza na temat tego co będzie modne. W ramach tego działania przewiduje się zakup wiedzy z zakresu najnowszych trendów mody, tzw. ?trend-booków?, które przedstawiają z dwuletnim wyprzedzeniem to, co ma być modne i obowiązujące. Zawierają one wycinki tkanin, tworzyw, zestawienia kolorów, kształtów, zapachów, cytatów kulturowych i etnicznych.
  6. Opracowanie, wykonanie i dystrybucja materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących Organizacji oraz przedsiębiorców skupionych w powiązaniu. Planuje się wykonanie sesji zdjęciowych obejmujących ofertę produktową członków, a następnie wykorzystanie ich do wykonania wspólnych katalogów, zawierających informacje na temat K. oraz jego produktów oraz promocje produktów, również na stronie internetowej.


W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie planuje wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani nie osiągnie żadnych przychodów. Finansowanie przedsięwzięcia opiera się w 10% o środki własne, a w 90% na dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Rozwój Polski. W przypadku, gdy w wyniku realizacji projektu jakiekolwiek korzyści zostaną osiągnięte przez przedsiębiorców - członków wspierających, dla podmiotów tych sporządzone zostaną zaświadczenia o uzyskaniu pomocy de minimis.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym Stowarzyszenie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług i czy w związku z tym przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu (działanie 1.4.3 - tworzenie i rozwój k.)...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym Stowarzyszenie nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W związku z realizacją przedmiotowego projektu nie osiągnie żadnych przychodów, nie będzie dokonywać odpłatnych dostaw towarów, ani nie będzie odpłatnie świadczyć jakichkolwiek usług.

Stowarzyszenie wskazało, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma bezwarunkowego charakteru. Przysługuje ono wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, a podatek naliczony winien wynikać z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który - co do zasady - związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez danego podatnika, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom oraz w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest powstanie podatku należnego.

Stowarzyszenie stwierdziło, iż w przypadku, gdy nie będzie dokonywało czynności wymienionych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, nie powstanie podatek należny, w związku z czym nie nabędzie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Ponadto zauważa, iż dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR)-Program Operacyjny Rozwój Polski (Działanie 1.4.3 - tworzenie i rozwój k.) nie jest bezzwrotną pomocą, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (przed dniem 1 stycznia 2010 r. odpowiednio § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług), w związku z czym nie przysługuje zwrot podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Jednocześnie Stowarzyszenie nadmieniło, że charakter projektu (działania 1.4.3 - tworzenie i rozwój k.) może prowadzić do sytuacji, iż pewne korzyści, zgodnie ze statutem, mogą osiągnąć jego członkowie, zarówno zwykli, jak i wspierający. Dotyczy to np. finansowania w ramach projektu udziału w pokazach bielizny, tworzenia wspólnych katalogów produktów, czy udostępnienia do użytkowania ?trend-booków?. Ewentualne korzyści członkowie osiągną nieodpłatnie, zgodnie ze statutem Stowarzyszenia. W Jego ocenie, w przedmiotowym przypadku nie dojdzie do odpłatnego świadczenia usług. Dodatkowo z uwagi na fakt, iż nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nieodpłatne osiąganie korzyści przez członków nie może zostać - na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - uznane za odpłatne świadczenie usług. Dla członków będących przedsiębiorcami sporządzone zostaną, na podstawie odrębnych przepisów, zaświadczenia o uzyskaniu pomocy de minimis.

W konkluzji wskazano, że w przedstawionym stanie faktycznym, Stowarzyszenie w ramach realizacji projektu (działania 1.4.3 - tworzenie i rozwój k.), finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Rozwoju Polski, nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie przysługuje Jemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją tego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść cytowanego wyżej przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 ww. artykułu).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, przy czym czynności podlegające opodatkowaniu były wykonywane sporadycznie w roku 2009 i w miesiącu styczniu 2010 r. Obecnie czynności opodatkowane nie są wykonywane. W celu realizacji zadań statutowych uzyskało dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Program Operacyjny Rozwój Polski (Działanie 1.4.3 - tworzenie i rozwój k.). W ramach projektu realizowane będą działania takie jak rozbudowa biura, opracowanie dokumentów operacyjnych, zakup rozwiązań informatycznych, promocja powiązania (w tym m.in. pokazy bielizny, pozyskanie nowych członków, promocja Stowarzyszenia i członków w prasie i Internecie), zakup nieopatentowanej wiedzy i konw-how w zakresie nowych trendów mody, opracowanie, wykonanie i dystrybucja materiałów promocyjnych i informacyjnych. W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie planuje wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani nie osiągnie żadnych przychodów.

Nadmieniono, że charakter projektu może prowadzić do sytuacji, iż pewne korzyści, zgodnie ze statutem, mogą osiągnąć nieodpłatnie jego członkowie, zarówno zwykli, jak i wspierający (np. finansowanie w ramach projektu udziału w pokazach bielizny, tworzenie wspólnych katalogów produktów, czy udostępnienie do użytkowania ?trend-booków?). W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku nie dojdzie do odpłatnego świadczenia usług. Dodatkowo z uwagi na fakt, iż Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nieodpłatne osiąganie korzyści przez członków nie może zostać - na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - uznane za odpłatne świadczenie usług.

Uwzględniając powyższe oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego tut. organ podziela stanowisko, iż w związku z realizacją przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług i nie przysługuje jemu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga zagadnienia, czy nieodpłatne osiąganie korzyści przez członków stanowi świadczenie usług podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nie zadano w tym zakresie pytania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika