Czy usługi pośrednictwa pieniężnego są zwolnione od podatku

Czy usługi pośrednictwa pieniężnego są zwolnione od podatku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r.), uzupełnionego w dniach 6 i 12 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wykonywanych w związku z wdrażaniem części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego W., mieszczących się w grupowaniu statystycznym PKWiU 65.12.10-00 ?Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe? - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wykonywanych przez Spółkę w związku z wdrażaniem części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego W.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka po rozstrzygnięciu przetargu przez Województwo W. - dotyczącego wyboru instytucji do wdrażania części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego W. (RPO WM) na lata 2007-2013 zamierza zrealizować określone w przetargu zadania. Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług polegających na wdrażaniu części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? poprzez udzielanie bezpośredniego wsparcia inwestycyjnego (poprzez dotacje) dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.


Czynności związane z wdrażaniem części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? polegać będą w szczególności na:


  • obsłudze procedury naboru i oceny projektów, wyborze projektów rekomendowanych do udzielenia wsparcia
  • ,
  • zawieraniu umów z beneficjentami o dofinansowanie projektu
  • ,
  • weryfikacji wniosków o płatność beneficjentów RPO i przygotowywanie wniosków zbiorczych o płatność
  • ,
  • realizacji czynności związanych z obsługą finansową przekazanych zadań, w tym m. in. dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów, odzyskiwanie kwot nienależnie pobranych
  • ,
  • sprawozdawczości oraz monitorowaniu postępów realizacji projektów i programu
  • ,
  • wykonywaniu czynności kontrolnych
  • ,
  • informacji i promocji w zakresie wdrażanego programu
  • ,
  • archiwizacji dokumentów
  • .


Działania wymienione powyżej finansowane będą ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa.

Za wykonanie powyższych czynności Spółka zamierza wystawiać faktury VAT. W dokumencie rejestrowym firmy wpisany jest m. in. kod PKD 65.23 Z ?Pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?, który obejmuje pozostałe rodzaje pośrednictwa finansowego związane głównie z dystrybucją środków finansowych w inny sposób niż udzielanie pożyczek.

W dniu 6 listopada 2007 r. przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 listopada 2007 r., wskazując - w oparciu o opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi - iż usługi wdrażania części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? poprzez udzielanie bezpośredniego wsparcia inwestycyjnego (dotacji) dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw mieszczą się w grupowaniu statystycznym PKWiU 65.12.10-00 ?Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe?.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy czynności wykonywane w związku z wdrażaniem części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury są zwolnione od podatku od towarów i usług w ramach PKWiU 65.12.10-00 ?Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe...


W ocenie wnioskodawcy, wymienione we wniosku czynności związane z wdrażaniem części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego W. poprzez udzielanie bezpośredniego wsparcia inwestycyjnego (poprzez dotacje) dla miko, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, objęte symbolem PKWiU 65.12.10-00 ?Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe?, są zwolnione od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jednocześnie art. 8 ust. 3 stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 245, poz. 1780) dla celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2007 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z 1997 r.


Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41-85) ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 3 tego załącznika figurują usługi mieszczące się w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Sekcji J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:


  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki
  2. ,
  3. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej
  4. ,
  5. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20)
  6. ,
  7. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpioeczeń
  8. ,
  9. usług ściągania długów oraz factoringu
  10. ,
  11. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i i nnymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy
  12. ,
  13. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy
  14. ,
  15. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności
  16. ,
  17. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości'
  18. .

Opisane we wniosku czynności związane z wdrażaniem części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego W. o symbolu PKWiU 65.12.10-00 ?Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe?, mieszczą się w sekcji J PKWiU ex (65-67) i nie są objęte żadnym z wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika