Czy Spółdzielnia mieszkaniowa, która powinna zwrócić byłym członkom, których prawa do spółdzielczych (...)

Czy Spółdzielnia mieszkaniowa, która powinna zwrócić byłym członkom, których prawa do spółdzielczych lokali wygasły zwaloryzowany wkład mieszkaniowy lub budowlany, wartość rynkową spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zobowiązana jest stosować się do wymogów statutowanych przez przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 drudnia 2003 r. w sprawie wzoru informacji sporządzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz banki prowadzące kasy mieszkaniowe lub informować o fakcie dokonania takiego zwrotu właściwy Urząd Skarbowy?

Kwestie nabycia spółdzielczego lokatorskiego lub własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jak i warunków zwrotu wniesionych wkładów reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.). Przepisy ww. ustawy stanowią, że spółdzielnia w zamian za wniesiony wkład oraz uiszczanie opłat określonych w ustawie oraz statucie spółdzielni, zobowiązuje się oddać członkowi lokal mieszkalny do użytkowania. W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego albo własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia zwraca osobie uprawnionej wniesiony wkład albo jego część, zwaloryzowane wg wartości rynkowej lokalu, a w przypadku własnościowego prawa wartośc rynkowa tego prawa. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.) stanowi, że spółdzielnie mieszkaniowe są obowiązane sporządzić za rok kalendarzowy, w trzech egzemplarzach, według ustalonego wzoru, imienne informacje o wysokości wycofanego wkładu budowlanego lub mieszkaniowego wniesionego do spółdzielni od dnia 1 stycznia 1992 r., chyba że podatnik złoży spółdzielni oświadczenie, że wycofany wkład budowlany nie był odliczony od jego dochodu lub od podatku. W terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym spółdzielnie przekazują jeden egzemplarz informacji osobom, które wycofały ze spółdzielni wkład budowlany lub mieszkaniowy, a drugi egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Wprawdzie pojęcie ?zwrot wkładu? wydaje się być równoznaczne z pojęciem ?wycofanie wkładu?, jednakże jak wyjaśniło to Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 23 sierpnia 1995 r. Nr PO 2/N-01165/95, wycofanie wkładu ma miejsce jedynie do czasu przydzielenia mieszkania lub zamieszkania przez członka w przydzielonym lokalu. W świetle powołanych powyżej przepisów obowiązek sporządzenia informacji ciąży na spółdzielniach w przypadku wycofania wkładu mieszkaniowego bądź budowlanego, a że zwrot wkładów nie jest tożsamy z ich wycofaniem, należy zatem stwierdzć, iż na spółdzielni nie ciąży żaden obowiązek o charakterze publicznoprawnym.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika