Czy Podatnik korzystający ze zwolnienia od podatku (przeznaczający dochód na cele statutowe) powinien (...)

Czy Podatnik korzystający ze zwolnienia od podatku (przeznaczający dochód na cele statutowe) powinien opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych kwoty przeznaczone i wydatkowane na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych?

W dniu 10.07.2006 roku Podatnik złożył wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w zakresie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek dotyczy kwestii, czy należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych kwoty przeznaczone i wydatkowane na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych?

Z przedstawionego w zapytaniu staniu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem, którego celem statutowym jest działalność w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych swój dochód przeznacza na cele statutowe, w szczególności na zakup niezbędnej aparatury medycznej, lekarstw, materiałów medycznych i wielu innych artykułów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania szpitala.

Porady prawne

Podatnik dokonuje wpłat na rzecz PFRON. Wpłaty te realizowane są z przychodów jednostki, które powstają w wyniku realizacji jej zadań statutowych. W sytuacji, gdy Podatnik nie osiąga dochodu, ale odnotowuje stratę podatkową, również ma obowiązek dokonywać wpłat na rzecz PFRON.

Według opinii Podatnika, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także ustawy podatkowej, wpłaty na PFRON mają charakter obligatoryjny w przypadku zatrudniania określonej w przepisie liczby pracowników i nie osiągnięcia określonego limitu zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatek w postaci wpłaty na PFRON na mocy art. 21 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych jest obligatoryjny, stanowi rodzaj danin publicznych, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty oraz inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw innych niż ustawa budżetowa, zwanych dalej 'odrębnymi ustawami'.

Na równi z podatkami, według oceny Podatnika, należy traktować obowiązkowe, bezzwrotne i nieodpłatne świadczenie pieniężne uiszczane na rzecz PFRON. Uiszczanie tego rodzaju danin publicznych konieczne jest do prowadzenia zgodnej z prawem działalności statutowej podatnika, a zatem, jego zdaniem, wpłata na PFRON jest wydatkowana na cele statutowe Jednostki.

Skutkiem podatkowym przeznaczenia całego dochodu na cele statutowe jest - według oceny Podatnika - przedmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z wykładnią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 17 ust. 1 b tej ustawy.

Ponadto, jak przedstawiono we wniosku, Wnioskodawca jest zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o finansach publicznych jednostką sektora finansów publicznych, a jego przychody z tytułu realizacji kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia są środkami publicznymi w rozumieniu art. 5 ustawy.

W związku z powyższym - zdaniem Podatnika - nie ma racjonalnych podstaw, aby uznać, że ustawodawca zwalniając z opodatkowania zyski podmiotów przeznaczających swoje dochody na cele statutowe w zakresie ochrony zdrowia, część tego zysku opodatkował pomimo zadeklarowanego w sposób generalny zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, a następnie w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Organ podatkowy ocenia stanowisko podatnika jako nieprawidłowe i stwierdza co następuje:

Według oceny organu podatkowego, do dochodów podatnika ma zastosowanie przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych objęte są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Do skorzystania z powyższego zwolnienia podatnik winien spełniać dwa warunki :

#61623; jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

#61623; uzyskane przez jednostkę dochody muszą być wydatkowane na ten cel.

Celem statutowym dla podatnika jest ochrona zdrowia. Oznacza to, że osiągnięty dochód - jeżeli zostanie przeznaczony na cele działalności statutowej - jest zwolniony z opodatkowania.

Stosownie do postanowień art. 17 ust. 1b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Obowiązek wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych określają przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.).

Wydatek na PFRON nie stanowi kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wpływając tym samym na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych.

Wydatki te Podatnik ponosi co prawda na skutek prowadzonej działalności i w związku z nią, lecz nie są to cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód stanowiący równowartość tych wydatków nie jest zwolniony z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie może być przeznaczony na jego cele statutowe, bowiem został już wydatkowany na inne cele, tj. na zasilenie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Tym samym wpłaty na PFRON, jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, który w takim przypadku różnić się będzie od zysku bilansowego jednostki ustalonego na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej.

Zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych będzie objęta tylko ta część dochodu podatkowego, która spełnia warunek określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. zostanie przeznaczona na cele statutowe podatnika.

Tym samym dochody odpowiadające równowartości wpłat na PFRON nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

W sytuacji, gdy Podatnik osiągnie za okres sprawozdawczy stratę bilansową i przy rozliczeniu podatkowym również wystąpi strata, to wysokość straty podatkowej będzie niższa od straty bilansowej o równowartość wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, w tym z tytułu wpłat na PFRON.

Zatem odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko Podatnika w sprawie przedstawionej we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Referencje

BI/4218-0018/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika